Adenomyose
Adenomyose
oversikt
Adenomyose

Adenomyose
Med adenomyose er det samme vevet som kler livmoren (endometrievevet) tilstede i livmoren og vokser inn i muskelveggene i livmoren din.
Adenomyose (ad-uh-no-my-O-sis) oppstår når vevet som normalt kler livmoren (endometrievevet) vokser inn i livmorens muskelvegg. Det fortrengte vevet fortsetter å oppføre seg normalt gjennom hver menstruasjonssyklus - fortykning, nedbrytning og blødning. En forstørret livmor og smertefulle, tunge menstruasjoner kan resultere.
Leger er ikke sikre på hva som forårsaker adenomyose, men sykdommen går vanligvis bort etter overgangsalderen. Hormonelle behandlinger kan hjelpe kvinner som lider av alvorlige symptomer forårsaket av adenomyose. Fjerning av livmoren (hysterektomi) kurerer adenomyose
Symptomer
Noen ganger forårsaker adenomyose ingen tegn eller symptomer eller bare mildt ubehag. Imidlertid kan adenomyose forårsake:
- Starke oder verlängerte Menstruationsblutung
- Starke Krämpfe oder stechende, messerartige Schmerzen im Beckenbereich während der Menstruation (Dysmenorrhoe)
- Chronische Beckenschmerzen
- Schmerzhafter Geschlechtsverkehr (Dyspareunie)
Livmoren din kan bli større. Selv om du kanskje ikke vet om livmoren din er større, kan du merke ømhet eller trykk i nedre del av magen.
Når skal man gå til legen?
Hvis du har vedvarende, kraftige blødninger eller alvorlige kramper i løpet av mensen som forstyrrer dine normale aktiviteter, avtal en avtale med legen din.
Årsaker
Årsaken til adenomyose er ikke kjent. Det har vært mange teorier, inkludert:
- Invasives Gewebewachstum. Einige Experten glauben, dass Endometriumzellen aus der Gebärmutterschleimhaut in den Muskel eindringen, der die Gebärmutterwände bildet. Uterusschnitte, die während einer Operation wie einem Kaiserschnitt (Kaiserschnitt) vorgenommen werden, können das direkte Eindringen der Endometriumzellen in die Wand der Gebärmutter fördern.
- Entwicklungsursprünge. Andere Experten vermuten, dass Endometriumgewebe im Uterusmuskel abgelagert wird, wenn sich die Gebärmutter zum ersten Mal beim Fötus bildet.
- Gebärmutterentzündung im Zusammenhang mit der Geburt. Eine andere Theorie legt einen Zusammenhang zwischen Adenomyose und Geburt nahe. Eine Entzündung der Gebärmutterschleimhaut während der Zeit nach der Geburt kann zu einer Unterbrechung der normalen Grenze der Zellen führen, die die Gebärmutter auskleiden.
- Herkunft der Stammzellen. Eine neuere Theorie besagt, dass Stammzellen des Knochenmarks in den Uterusmuskel eindringen und Adenomyose verursachen könnten.
Uavhengig av hvordan adenomyose utvikler seg, avhenger veksten av kroppens sirkulerende østrogen.
Risikofaktorer
Risikofaktorer for adenomyose inkluderer:
- Frühere Gebärmutteroperationen wie Kaiserschnitt, Entfernung von Myomen oder Dilatation und Kürettage (D&C)
- Geburt
- Mittleres Alter
De fleste tilfeller av adenomyose – som avhenger av østrogen – forekommer hos kvinner i 40- og 50-årene. Adenomyosen hos disse kvinnene kan være relatert til lengre eksponering for østrogen sammenlignet med yngre kvinner. Nåværende forskning tyder imidlertid på at tilstanden også er vanlig hos yngre kvinner.
Komplikasjoner
Hvis du har hyppige, vedvarende, kraftige blødninger i løpet av mensen, kan du utvikle kronisk anemi, som forårsaker tretthet og andre helseproblemer.
Selv om det ikke er skadelig, kan smerten og overdreven blødning forbundet med adenomyose forstyrre livsstilen din. Du kan finne deg selv å unngå aktiviteter du likte tidligere fordi du har smerter eller er bekymret for at du kan begynne å blø.
Kilder:
- DeCherney AH, et al., Hrsg. Gutartige Erkrankungen des Corpus uteri. In: Aktuelle Diagnose & Therapie: Geburtshilfe & Gynäkologie. 12. Aufl. McGraw-Hill-Bildung; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 23. März 2020.
- Chapron C, et al. Diagnose von Adenomyose: Ein integrierter klinischer und bildgebender Ansatz. Update zur menschlichen Fortpflanzung. 2020; doi:10.1093/humupd/dmz049.
- Soave I, et al. Behandlungsoptionen und reproduktives Ergebnis bei Adenomyose-assoziierter Unfruchtbarkeit. Aktuelle medizinische Forschung und Meinung. 2017; doi:10.1080.03007995.2017.1393404.
- Smith RP, et al. Dysmenorrhoe bei erwachsenen Frauen: Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 23. März 2020.
- Pontis A. et al. Adenomyose: Eine systematische Überprüfung der medizinischen Behandlung. Gynäkologische Endokrinologie. 2016; doi:10.1080/09513590.2016.1197200.