Amenoreja
Amenoreja
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Amenoreja (uh-men-o-REE-uh) je izostanak menstruacije, često se definira kao izostanak jedne ili više menstruacija.
Primarna amenoreja odnosi se na izostanak menstruacije kod osobe koja nije imala mjesečnicu do 15. godine. Najčešći uzroci primarne amenoreje povezani su s razinama hormona, iako anatomski problemi također mogu uzrokovati amenoreju.
Sekundarna amenoreja odnosi se na izostanak tri ili više menstruacija zaredom kod osobe koja je imala menstruaciju u prošlosti. Trudnoća je najčešći uzrok sekundarne amenoreje, iako hormonalni problemi također mogu uzrokovati sekundarnu amenoreju.
Liječenje amenoreje ovisi o temeljnom uzroku.
Simptomi
Ovisno o uzroku amenoreje, uz izostanak menstruacije mogu se pojaviti i drugi znakovi ili simptomi, kao što su:
- Milchiger Brustwarzenausfluss
- Haarverlust
- Kopfschmerzen
- Das Sehen ändert sich
- Überschüssige Gesichtsbehaarung
- Schmerzen im Beckenbereich
- Akne
Kada otići liječniku?
Posavjetujte se sa svojim liječnikom ako ste izostali najmanje tri uzastopne menstruacije ili ako nikada niste imali menstruaciju, a imate 15 godina ili više.
Uzroci
Ženski reproduktivni sustav

Ženski reproduktivni sustav
Jajnici, jajovodi, maternica, cerviks i vagina (vaginalni kanal) čine ženski reproduktivni sustav.
Amenoreja se može pojaviti iz različitih razloga. Neki su normalni, dok drugi mogu biti nuspojava lijekova ili znak medicinskog problema.
Prirodna amenoreja
U normalnom tijeku vašeg života, amenoreja se može pojaviti iz prirodnih razloga, kao što su:
- Schwangerschaft
- Stillen
- Menopause
Kontracepcijska sredstva
Neke osobe koje uzimaju kontracepcijske pilule (oralne kontraceptive) možda nemaju menstruaciju. Čak i nakon prestanka uzimanja kontracepcijskih pilula, može proći neko vrijeme dok se ne vrate redovite ovulacije i mjesečnice. Kontraceptivi koji se ubrizgavaju ili implantiraju također mogu uzrokovati amenoreju, kao i neke vrste intrauterinih uložaka.
Lijekovi
Određeni lijekovi mogu uzrokovati prestanak menstruacije, uključujući neke vrste:
- Antipsychotika
- Krebs-Chemotherapie
- Antidepressiva
- Medikamente gegen Blutdruck
- Allergie Medikamente
Čimbenici načina života
Ponekad čimbenici načina života pridonose amenoreji, na primjer:
- Geringes Körpergewicht. Ein zu niedriges Körpergewicht – etwa 10 % unter dem Normalgewicht – unterbricht viele hormonelle Funktionen im Körper und kann möglicherweise den Eisprung stoppen. Frauen mit einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie haben aufgrund dieser abnormalen hormonellen Veränderungen oft keine Periode mehr.
- Übermäßige Übung. Frauen, die an Aktivitäten teilnehmen, die strenges Training erfordern, wie z. B. Ballett, können feststellen, dass ihr Menstruationszyklus unterbrochen wird. Mehrere Faktoren tragen zusammen zum Ausbleiben der Menstruation bei Sportlern bei, darunter niedriger Körperfettanteil, Stress und hoher Energieverbrauch.
- Betonen. Psychischer Stress kann die Funktion Ihres Hypothalamus vorübergehend verändern – ein Bereich Ihres Gehirns, der die Hormone steuert, die Ihren Menstruationszyklus regulieren. Eisprung und Menstruation können dadurch ausbleiben. Regelmäßige Menstruationsperioden setzen in der Regel wieder ein, nachdem Ihr Stress abgenommen hat.
Hormonska neravnoteža
Mnoge vrste medicinskih problema mogu uzrokovati hormonsku neravnotežu, uključujući:
- Polyzystisches Ovarialsyndrom (PCOS). PCOS verursacht relativ hohe und anhaltende Hormonspiegel und nicht die schwankenden Spiegel, die im normalen Menstruationszyklus auftreten.
- Fehlfunktion der Schilddrüse. Eine Schilddrüsenüberfunktion (Hyperthyreose) oder Schilddrüsenunterfunktion (Hypothyreose) kann Menstruationsunregelmäßigkeiten, einschließlich Amenorrhoe, verursachen.
- Hypophysentumor. Ein gutartiger (gutartiger) Tumor in Ihrer Hypophyse kann die hormonelle Regulierung der Menstruation beeinträchtigen.
- Vorzeitige Wechseljahre. Die Menopause beginnt in der Regel im Alter von etwa 50 Jahren. Bei manchen Frauen nimmt die Versorgung der Eierstöcke mit Eizellen jedoch vor dem 40. Lebensjahr ab und die Menstruation hört auf.
Strukturni problemi
Problemi sa samim spolnim organima također mogu uzrokovati amenoreju. Primjeri uključuju:
- Gebärmuttervernarbung. Das Asherman-Syndrom, ein Zustand, bei dem sich Narbengewebe in der Gebärmutterschleimhaut ansammelt, kann manchmal nach einer Dilatation und Kürettage (D&C), einem Kaiserschnitt oder einer Behandlung von Uterusmyomen auftreten. Uterusnarben verhindern den normalen Aufbau und die Ablösung der Gebärmutterschleimhaut.
- Mangel an Fortpflanzungsorganen. Manchmal treten während der fötalen Entwicklung Probleme auf, die dazu führen, dass Teile des Fortpflanzungssystems wie Gebärmutter, Gebärmutterhals oder Scheide fehlen. Da sich das Fortpflanzungssystem nicht vollständig entwickelt hat, sind Menstruationszyklen später im Leben nicht möglich.
- Strukturelle Anomalie der Vagina. Eine Verstopfung der Scheide kann eine sichtbare Menstruationsblutung verhindern. In der Vagina kann eine Membran oder Wand vorhanden sein, die den Blutabfluss aus der Gebärmutter und dem Gebärmutterhals blockiert.
Video: Ovulacija
Pogledaj transkript
Ovulacija je izlazak jajne stanice iz jednog od jajnika. Često se događa oko sredine menstrualnog ciklusa, iako točno vrijeme može varirati.
U pripremi za ovulaciju, sluznica maternice ili endometrij se zadeblja. Hipofiza u mozgu stimulira jedan od jajnika na oslobađanje jajne stanice. Stijenka folikula jajnika puca na površini jajnika. Jaje se oslobađa.
Prstaste strukture koje se nazivaju fimbrije povlače jaje u susjedni jajovod. Jaje putuje kroz jajovod, dijelom potaknuto kontrakcijama u stijenkama jajovoda. Ovdje u jajovodu jajašce može biti oplođeno spermijem.
Kada se jajna stanica oplodi, jajna stanica i spermij spajaju se u jednostaničnu jedinicu koja se naziva zigota. Dok zigota putuje jajovodom prema maternici, počinje se brzo dijeliti, tvoreći nakupinu stanica koja se naziva blastocista i nalikuje sićušnoj malini. Kada blastocista dospije u maternicu, implantira se u sluznicu maternice i trudnoća počinje.
Ako jajna stanica nije oplođena, tijelo će je jednostavno ponovno apsorbirati – možda prije nego što uopće stigne do maternice. Otprilike dva tjedna kasnije, sluznica maternice se odvaja kroz vaginu. To se zove menstruacija.
Faktori rizika
Čimbenici koji mogu povećati rizik od amenoreje uključuju:
- Familiengeschichte. Wenn andere Frauen in Ihrer Familie an Amenorrhoe litten, haben Sie möglicherweise eine Veranlagung für das Problem geerbt.
- Essstörungen. Wenn Sie an einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie leiden, haben Sie ein höheres Risiko, an Amenorrhoe zu erkranken.
- Athletisches Training. Strenges sportliches Training kann das Risiko einer Amenorrhoe erhöhen.
- Geschichte bestimmter gynäkologischer Eingriffe. Wenn Sie sich einer D&C unterzogen haben, insbesondere im Zusammenhang mit einer Schwangerschaft, oder einem Verfahren, das als Schleifen-Elektrodiathermie-Exzisionsverfahren (LEEP) bekannt ist, ist Ihr Risiko, eine Amenorrhoe zu entwickeln, höher.
Komplikacije
Uzroci amenoreje također mogu uzrokovati druge probleme. To uključuje:
- Unfruchtbarkeit und Probleme mit der Schwangerschaft. Wenn Sie keinen Eisprung haben und keine Menstruation haben, können Sie nicht schwanger werden. Wenn ein Hormonungleichgewicht die Ursache für Amenorrhoe ist, kann dies auch zu Fehlgeburten oder anderen Schwangerschaftsproblemen führen.
- Psychologischer Stress. Keine Phasen zu haben, in denen Ihre Altersgenossen ihre haben, kann stressig sein, besonders für junge Menschen, die ins Erwachsenenalter übergehen.
- Osteoporose und Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Diese beiden Probleme können durch einen Östrogenmangel verursacht werden. Osteoporose ist eine Schwächung der Knochen. Herz-Kreislauf-Erkrankungen umfassen Herzinfarkt und Probleme mit den Blutgefäßen und dem Herzmuskel.
- Schmerzen im Beckenbereich. Wenn ein anatomisches Problem die Amenorrhoe verursacht, kann es auch zu Schmerzen im Beckenbereich kommen.
Izvori:
- Klein DA, et al. Amenorrhoe: Ein systematischer Ansatz zur Diagnose und Behandlung. Amerikanischer Hausarzt. 2019; https://www.aafp.org/afp/2019/0701/p39.html. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
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- Fragen Sie MayoExpert. Sekundäre Amenorrhoe. Mayo-Klinik; 2020.
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