Amenorroe

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Amenorroe

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Amenorroe (uh-men-o-REE-uh) is de afwezigheid van menstruatie, vaak gedefinieerd als de afwezigheid van een of meer menstruaties.

Primaire amenorroe verwijst naar het uitblijven van menstruatie bij een persoon die op 15-jarige leeftijd nog geen menstruatie heeft gehad. De meest voorkomende oorzaken van primaire amenorroe houden verband met hormoonspiegels, hoewel anatomische problemen ook amenorroe kunnen veroorzaken.

Secundaire amenorroe verwijst naar de afwezigheid van drie of meer menstruaties op rij bij iemand die in het verleden menstruaties heeft gehad. Zwangerschap is de meest voorkomende oorzaak van secundaire amenorroe, hoewel hormonale problemen ook secundaire amenorroe kunnen veroorzaken.

De behandeling van amenorroe hangt af van de onderliggende oorzaak.

Symptomen

Afhankelijk van de oorzaak van de amenorroe kunnen er naast de gemiste menstruatie nog andere klachten of symptomen optreden, zoals:

  • Milchiger Brustwarzenausfluss
  • Haarverlust
  • Kopfschmerzen
  • Das Sehen ändert sich
  • Überschüssige Gesichtsbehaarung
  • Schmerzen im Beckenbereich
  • Akne

Wanneer naar de dokter?

Raadpleeg uw arts als u ten minste drie opeenvolgende menstruaties heeft gemist of als u nog nooit een menstruatie heeft gehad en u 15 jaar of ouder bent.

Oorzaken

Vrouwelijk voortplantingssysteem

Lage der weiblichen Fortpflanzungsorgane

De eierstokken, eileiders, baarmoeder, baarmoederhals en vagina (vaginaal kanaal) vormen het vrouwelijke voortplantingssysteem.

Amenorroe kan om verschillende redenen optreden. Sommige zijn normaal, terwijl andere een bijwerking van medicijnen kunnen zijn of een teken van een medisch probleem.

Natuurlijke amenorroe

In de normale loop van uw leven kan amenorroe om natuurlijke redenen optreden, zoals:

  • Schwangerschaft
  • Stillen
  • Menopause

Voorbehoedmiddelen

Sommige mensen die anticonceptiepillen (orale anticonceptiva) gebruiken, hebben mogelijk geen menstruatie. Zelfs nadat u bent gestopt met de anticonceptiepil, kan het enige tijd duren voordat de normale ovulatie en menstruatie terugkeren. Anticonceptiemiddelen die worden geïnjecteerd of geïmplanteerd kunnen ook amenorroe veroorzaken, evenals sommige soorten spiraaltjes.

Medicatie

Bepaalde medicijnen kunnen ervoor zorgen dat de menstruatie stopt, waaronder sommige soorten:

  • Antipsychotika
  • Krebs-Chemotherapie
  • Antidepressiva
  • Medikamente gegen Blutdruck
  • Allergie Medikamente

Levensstijlfactoren

Soms dragen levensstijlfactoren bij aan amenorroe, bijvoorbeeld:

  • Geringes Körpergewicht. Ein zu niedriges Körpergewicht – etwa 10 % unter dem Normalgewicht – unterbricht viele hormonelle Funktionen im Körper und kann möglicherweise den Eisprung stoppen. Frauen mit einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie haben aufgrund dieser abnormalen hormonellen Veränderungen oft keine Periode mehr.
  • Übermäßige Übung. Frauen, die an Aktivitäten teilnehmen, die strenges Training erfordern, wie z. B. Ballett, können feststellen, dass ihr Menstruationszyklus unterbrochen wird. Mehrere Faktoren tragen zusammen zum Ausbleiben der Menstruation bei Sportlern bei, darunter niedriger Körperfettanteil, Stress und hoher Energieverbrauch.
  • Betonen. Psychischer Stress kann die Funktion Ihres Hypothalamus vorübergehend verändern – ein Bereich Ihres Gehirns, der die Hormone steuert, die Ihren Menstruationszyklus regulieren. Eisprung und Menstruation können dadurch ausbleiben. Regelmäßige Menstruationsperioden setzen in der Regel wieder ein, nachdem Ihr Stress abgenommen hat.

Hormonale onbalans

Veel soorten medische problemen kunnen hormonale onbalans veroorzaken, waaronder:

  • Polyzystisches Ovarialsyndrom (PCOS). PCOS verursacht relativ hohe und anhaltende Hormonspiegel und nicht die schwankenden Spiegel, die im normalen Menstruationszyklus auftreten.
  • Fehlfunktion der Schilddrüse. Eine Schilddrüsenüberfunktion (Hyperthyreose) oder Schilddrüsenunterfunktion (Hypothyreose) kann Menstruationsunregelmäßigkeiten, einschließlich Amenorrhoe, verursachen.
  • Hypophysentumor. Ein gutartiger (gutartiger) Tumor in Ihrer Hypophyse kann die hormonelle Regulierung der Menstruation beeinträchtigen.
  • Vorzeitige Wechseljahre. Die Menopause beginnt in der Regel im Alter von etwa 50 Jahren. Bei manchen Frauen nimmt die Versorgung der Eierstöcke mit Eizellen jedoch vor dem 40. Lebensjahr ab und die Menstruation hört auf.

Structurele problemen

Problemen met de geslachtsorganen zelf kunnen ook amenorroe veroorzaken. Voorbeelden zijn onder meer:

  • Gebärmuttervernarbung. Das Asherman-Syndrom, ein Zustand, bei dem sich Narbengewebe in der Gebärmutterschleimhaut ansammelt, kann manchmal nach einer Dilatation und Kürettage (D&C), einem Kaiserschnitt oder einer Behandlung von Uterusmyomen auftreten. Uterusnarben verhindern den normalen Aufbau und die Ablösung der Gebärmutterschleimhaut.
  • Mangel an Fortpflanzungsorganen. Manchmal treten während der fötalen Entwicklung Probleme auf, die dazu führen, dass Teile des Fortpflanzungssystems wie Gebärmutter, Gebärmutterhals oder Scheide fehlen. Da sich das Fortpflanzungssystem nicht vollständig entwickelt hat, sind Menstruationszyklen später im Leben nicht möglich.
  • Strukturelle Anomalie der Vagina. Eine Verstopfung der Scheide kann eine sichtbare Menstruationsblutung verhindern. In der Vagina kann eine Membran oder Wand vorhanden sein, die den Blutabfluss aus der Gebärmutter und dem Gebärmutterhals blockiert.

Video: ovulatie

Bekijk transcriptie

Ovulatie is het vrijkomen van een eicel uit een van de eierstokken. Het gebeurt vaak rond het midden van de menstruatiecyclus, hoewel de exacte timing kan variëren.

Ter voorbereiding op de ovulatie wordt het baarmoederslijmvlies, of endometrium, dikker. De hypofyse in de hersenen stimuleert een van de eierstokken om een ​​eicel vrij te geven. De wand van de eierstokfollikel scheurt aan het oppervlak van de eierstok. Het ei komt vrij.

Vingerachtige structuren genaamd fimbriae vegen het ei naar de aangrenzende eileider. Het ei reist door de eileider, gedeeltelijk aangedreven door samentrekkingen in de wanden van de eileider. Hier in de eileider kan de eicel worden bevrucht door een zaadcel.

Wanneer de eicel wordt bevrucht, vormen de eicel en het sperma een eencellige eenheid die een zygote wordt genoemd. Terwijl de zygoot door de eileider naar de baarmoeder reist, begint deze zich snel te delen en vormt een cluster van cellen, een blastocyst genaamd, die lijkt op een kleine framboos. Wanneer de blastocyst de baarmoeder bereikt, implanteert deze zich in het baarmoederslijmvlies en begint de zwangerschap.

Als de eicel niet wordt bevrucht, wordt deze eenvoudigweg opnieuw door het lichaam opgenomen - misschien zelfs voordat deze zelfs maar de baarmoeder bereikt. Ongeveer twee weken later werpt het baarmoederslijmvlies door de vagina. Dit heet menstruatie.

Risicofactoren

Factoren die uw risico op amenorroe kunnen verhogen zijn onder meer:

  • Familiengeschichte. Wenn andere Frauen in Ihrer Familie an Amenorrhoe litten, haben Sie möglicherweise eine Veranlagung für das Problem geerbt.
  • Essstörungen. Wenn Sie an einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie leiden, haben Sie ein höheres Risiko, an Amenorrhoe zu erkranken.
  • Athletisches Training. Strenges sportliches Training kann das Risiko einer Amenorrhoe erhöhen.
  • Geschichte bestimmter gynäkologischer Eingriffe. Wenn Sie sich einer D&C unterzogen haben, insbesondere im Zusammenhang mit einer Schwangerschaft, oder einem Verfahren, das als Schleifen-Elektrodiathermie-Exzisionsverfahren (LEEP) bekannt ist, ist Ihr Risiko, eine Amenorrhoe zu entwickeln, höher.

Complicaties

De oorzaken van amenorroe kunnen ook andere problemen veroorzaken. Deze omvatten:

  • Unfruchtbarkeit und Probleme mit der Schwangerschaft. Wenn Sie keinen Eisprung haben und keine Menstruation haben, können Sie nicht schwanger werden. Wenn ein Hormonungleichgewicht die Ursache für Amenorrhoe ist, kann dies auch zu Fehlgeburten oder anderen Schwangerschaftsproblemen führen.
  • Psychologischer Stress. Keine Phasen zu haben, in denen Ihre Altersgenossen ihre haben, kann stressig sein, besonders für junge Menschen, die ins Erwachsenenalter übergehen.
  • Osteoporose und Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Diese beiden Probleme können durch einen Östrogenmangel verursacht werden. Osteoporose ist eine Schwächung der Knochen. Herz-Kreislauf-Erkrankungen umfassen Herzinfarkt und Probleme mit den Blutgefäßen und dem Herzmuskel.
  • Schmerzen im Beckenbereich. Wenn ein anatomisches Problem die Amenorrhoe verursacht, kann es auch zu Schmerzen im Beckenbereich kommen.

Bronnen:

  1. Klein DA, et al. Amenorrhoe: Ein systematischer Ansatz zur Diagnose und Behandlung. Amerikanischer Hausarzt. 2019; https://www.aafp.org/afp/2019/0701/p39.html. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  2. Goldman L. et al., Hrsg. Reproduktive Endokrinologie und Unfruchtbarkeit. In: Goldman-Cecil Medicine. 26. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  3. Kellermann RD, et al. Amenorrhoe. In: Conn’s Current Therapy 2021. Elsevier; 2021. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  4. Fragen Sie MayoExpert. Primäre Amenorrhoe. Mayo-Klinik; 2020.
  5. Fragen Sie MayoExpert. Sekundäre Amenorrhoe. Mayo-Klinik; 2020.
  6. Gordon CM, et al. Funktionelle hypothalamische Amenorrhoe: Eine klinische Praxisleitlinie der Endocrine Society. Zeitschrift für klinische Endokrinologie und Stoffwechsel. 2017; doi:10.1210/jc.2017-00131.