Amenoré
Amenoré
oversikt
Amenoré (uh-men-o-REE-uh) er fravær av menstruasjon, ofte definert som fravær av en eller flere menstruasjoner.
Primær amenoré refererer til fravær av menstruasjon hos en person som ikke har hatt menstruasjon ved fylte 15 år. De vanligste årsakene til primær amenoré er relatert til hormonnivåer, selv om anatomiske problemer også kan forårsake amenoré.
Sekundær amenoré refererer til fraværet av tre eller flere perioder på rad hos noen som har hatt menstruasjon tidligere. Graviditet er den vanligste årsaken til sekundær amenoré, selv om hormonelle problemer også kan forårsake sekundær amenoré.
Behandling for amenoré avhenger av den underliggende årsaken.
Symptomer
Avhengig av årsaken til amenoré, kan andre tegn eller symptomer oppstå i tillegg til den utelatte menstruasjonen, for eksempel:
- Milchiger Brustwarzenausfluss
- Haarverlust
- Kopfschmerzen
- Das Sehen ändert sich
- Überschüssige Gesichtsbehaarung
- Schmerzen im Beckenbereich
- Akne
Når skal man gå til legen?
Rådfør deg med legen din hvis du har gått glipp av minst tre påfølgende menstruasjoner eller hvis du aldri har hatt menstruasjon og du er 15 år eller eldre.
Årsaker
Kvinnelig reproduksjonssystem

Kvinnelig reproduksjonssystem
Eggstokkene, egglederne, livmoren, livmorhalsen og skjeden (vaginalkanalen) utgjør det kvinnelige reproduktive systemet.
Amenoré kan oppstå av ulike årsaker. Noen er normale, mens andre kan være en bivirkning av medisiner eller et tegn på et medisinsk problem.
Naturlig amenoré
I det normale livet ditt kan amenoré oppstå av naturlige årsaker, for eksempel:
- Schwangerschaft
- Stillen
- Menopause
Prevensjonsmidler
Noen mennesker som tar p-piller (p-piller) kan ikke ha mensen. Selv etter at du har sluttet med p-piller, kan det ta litt tid før vanlig eggløsning og menstruasjon kommer tilbake. Prevensjonsmidler som injiseres eller implanteres kan også forårsake amenoré, det samme kan enkelte typer intrauterine enheter.
Medisinering
Visse medisiner kan føre til at menstruasjonen stopper, inkludert noen typer:
- Antipsychotika
- Krebs-Chemotherapie
- Antidepressiva
- Medikamente gegen Blutdruck
- Allergie Medikamente
Livsstilsfaktorer
Noen ganger bidrar livsstilsfaktorer til amenoré, for eksempel:
- Geringes Körpergewicht. Ein zu niedriges Körpergewicht – etwa 10 % unter dem Normalgewicht – unterbricht viele hormonelle Funktionen im Körper und kann möglicherweise den Eisprung stoppen. Frauen mit einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie haben aufgrund dieser abnormalen hormonellen Veränderungen oft keine Periode mehr.
- Übermäßige Übung. Frauen, die an Aktivitäten teilnehmen, die strenges Training erfordern, wie z. B. Ballett, können feststellen, dass ihr Menstruationszyklus unterbrochen wird. Mehrere Faktoren tragen zusammen zum Ausbleiben der Menstruation bei Sportlern bei, darunter niedriger Körperfettanteil, Stress und hoher Energieverbrauch.
- Betonen. Psychischer Stress kann die Funktion Ihres Hypothalamus vorübergehend verändern – ein Bereich Ihres Gehirns, der die Hormone steuert, die Ihren Menstruationszyklus regulieren. Eisprung und Menstruation können dadurch ausbleiben. Regelmäßige Menstruationsperioden setzen in der Regel wieder ein, nachdem Ihr Stress abgenommen hat.
Hormonell ubalanse
Mange typer medisinske problemer kan forårsake hormonell ubalanse, inkludert:
- Polyzystisches Ovarialsyndrom (PCOS). PCOS verursacht relativ hohe und anhaltende Hormonspiegel und nicht die schwankenden Spiegel, die im normalen Menstruationszyklus auftreten.
- Fehlfunktion der Schilddrüse. Eine Schilddrüsenüberfunktion (Hyperthyreose) oder Schilddrüsenunterfunktion (Hypothyreose) kann Menstruationsunregelmäßigkeiten, einschließlich Amenorrhoe, verursachen.
- Hypophysentumor. Ein gutartiger (gutartiger) Tumor in Ihrer Hypophyse kann die hormonelle Regulierung der Menstruation beeinträchtigen.
- Vorzeitige Wechseljahre. Die Menopause beginnt in der Regel im Alter von etwa 50 Jahren. Bei manchen Frauen nimmt die Versorgung der Eierstöcke mit Eizellen jedoch vor dem 40. Lebensjahr ab und die Menstruation hört auf.
Strukturelle problemer
Problemer med selve kjønnsorganene kan også forårsake amenoré. Eksempler inkluderer:
- Gebärmuttervernarbung. Das Asherman-Syndrom, ein Zustand, bei dem sich Narbengewebe in der Gebärmutterschleimhaut ansammelt, kann manchmal nach einer Dilatation und Kürettage (D&C), einem Kaiserschnitt oder einer Behandlung von Uterusmyomen auftreten. Uterusnarben verhindern den normalen Aufbau und die Ablösung der Gebärmutterschleimhaut.
- Mangel an Fortpflanzungsorganen. Manchmal treten während der fötalen Entwicklung Probleme auf, die dazu führen, dass Teile des Fortpflanzungssystems wie Gebärmutter, Gebärmutterhals oder Scheide fehlen. Da sich das Fortpflanzungssystem nicht vollständig entwickelt hat, sind Menstruationszyklen später im Leben nicht möglich.
- Strukturelle Anomalie der Vagina. Eine Verstopfung der Scheide kann eine sichtbare Menstruationsblutung verhindern. In der Vagina kann eine Membran oder Wand vorhanden sein, die den Blutabfluss aus der Gebärmutter und dem Gebärmutterhals blockiert.
Video: Eggløsning
Se transkripsjon
Eggløsning er frigjøring av et egg fra en av eggstokkene. Det skjer ofte rundt midten av menstruasjonssyklusen, selv om det nøyaktige tidspunktet kan variere.
Som forberedelse til eggløsning blir livmorslimhinnen, eller endometrium, tykkere. Hypofysen i hjernen stimulerer en av eggstokkene til å frigjøre et egg. Veggen av eggstokkfollikkelen rives ved overflaten av eggstokken. Egget slippes ut.
Fingerlignende strukturer kalt fimbriae sveiper egget inn i den nærliggende egglederen. Egget går gjennom egglederen, delvis drevet av sammentrekninger i egglederens vegger. Her i egglederen kan egget befruktes av en sædcelle.
Når egget er befruktet, kombineres egget og sædcellene for å danne en encellet enhet kalt en zygote. Når zygoten beveger seg gjennom egglederen mot livmoren, begynner den å dele seg raskt, og danner en klynge av celler kalt en blastocyst som ligner en liten bringebær. Når blastocysten når livmoren, implanteres den inn i livmorslimhinnen og graviditeten begynner.
Hvis egget ikke blir befruktet, vil det rett og slett bli reabsorbert av kroppen – kanskje før det i det hele tatt når livmoren. Omtrent to uker senere renner livmorslimhinnen gjennom skjeden. Dette kalles menstruasjon.
Risikofaktorer
Faktorer som kan øke risikoen for amenoré inkluderer:
- Familiengeschichte. Wenn andere Frauen in Ihrer Familie an Amenorrhoe litten, haben Sie möglicherweise eine Veranlagung für das Problem geerbt.
- Essstörungen. Wenn Sie an einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie leiden, haben Sie ein höheres Risiko, an Amenorrhoe zu erkranken.
- Athletisches Training. Strenges sportliches Training kann das Risiko einer Amenorrhoe erhöhen.
- Geschichte bestimmter gynäkologischer Eingriffe. Wenn Sie sich einer D&C unterzogen haben, insbesondere im Zusammenhang mit einer Schwangerschaft, oder einem Verfahren, das als Schleifen-Elektrodiathermie-Exzisionsverfahren (LEEP) bekannt ist, ist Ihr Risiko, eine Amenorrhoe zu entwickeln, höher.
Komplikasjoner
Årsakene til amenoré kan også forårsake andre problemer. Disse inkluderer:
- Unfruchtbarkeit und Probleme mit der Schwangerschaft. Wenn Sie keinen Eisprung haben und keine Menstruation haben, können Sie nicht schwanger werden. Wenn ein Hormonungleichgewicht die Ursache für Amenorrhoe ist, kann dies auch zu Fehlgeburten oder anderen Schwangerschaftsproblemen führen.
- Psychologischer Stress. Keine Phasen zu haben, in denen Ihre Altersgenossen ihre haben, kann stressig sein, besonders für junge Menschen, die ins Erwachsenenalter übergehen.
- Osteoporose und Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Diese beiden Probleme können durch einen Östrogenmangel verursacht werden. Osteoporose ist eine Schwächung der Knochen. Herz-Kreislauf-Erkrankungen umfassen Herzinfarkt und Probleme mit den Blutgefäßen und dem Herzmuskel.
- Schmerzen im Beckenbereich. Wenn ein anatomisches Problem die Amenorrhoe verursacht, kann es auch zu Schmerzen im Beckenbereich kommen.
Kilder:
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- Fragen Sie MayoExpert. Sekundäre Amenorrhoe. Mayo-Klinik; 2020.
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