Amenorea

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Amenorea

prehľad

Amenorea (uh-men-o-REE-uh) je absencia menštruácie, často definovaná ako absencia jednej alebo viacerých menštruačných periód.

Primárna amenorea sa týka absencie menštruácie u osoby, ktorá nemala menštruáciu do veku 15 rokov. Najčastejšie príčiny primárnej amenorey súvisia s hladinami hormónov, hoci amenoreu môžu spôsobiť aj anatomické problémy.

Sekundárna amenorea sa týka absencie troch alebo viacerých menštruácií za sebou u niekoho, kto mal menštruáciu v minulosti. Tehotenstvo je najčastejšou príčinou sekundárnej amenorey, hoci sekundárnu amenoreu môžu spôsobiť aj hormonálne problémy.

Liečba amenorey závisí od základnej príčiny.

Symptómy

V závislosti od príčiny amenorey sa okrem vynechania menštruácie môžu vyskytnúť aj ďalšie príznaky alebo symptómy, ako napríklad:

  • Milchiger Brustwarzenausfluss
  • Haarverlust
  • Kopfschmerzen
  • Das Sehen ändert sich
  • Überschüssige Gesichtsbehaarung
  • Schmerzen im Beckenbereich
  • Akne

Kedy ísť k lekárovi?

Poraďte sa so svojím lekárom, ak ste vynechali aspoň tri po sebe nasledujúce menštruácie alebo ak ste nikdy nedostali menštruáciu a máte 15 rokov alebo viac.

Príčiny

Ženský reprodukčný systém

Lage der weiblichen Fortpflanzungsorgane

Vaječníky, vajcovody, maternica, krčka maternice a vagína (vaginálny kanál) tvoria ženský reprodukčný systém.

Amenorea sa môže vyskytnúť z rôznych dôvodov. Niektoré sú normálne, zatiaľ čo iné môžu byť vedľajším účinkom liekov alebo príznakom zdravotného problému.

Prirodzená amenorea

V normálnom priebehu vášho života sa amenorea môže vyskytnúť z prirodzených dôvodov, ako sú:

  • Schwangerschaft
  • Stillen
  • Menopause

Antikoncepčné prostriedky

Niektorí ľudia, ktorí užívajú antikoncepčné tabletky (perorálne kontraceptíva), nemusia mať menštruáciu. Dokonca aj po vysadení antikoncepčnej tabletky môže nejaký čas trvať, kým sa vráti pravidelná ovulácia a menštruácia. Amenoreu môže spôsobiť aj injekčná alebo implantovaná antikoncepcia, rovnako ako niektoré typy vnútromaternicových teliesok.

Lieky

Niektoré lieky môžu spôsobiť zastavenie menštruácie, vrátane niektorých typov:

  • Antipsychotika
  • Krebs-Chemotherapie
  • Antidepressiva
  • Medikamente gegen Blutdruck
  • Allergie Medikamente

Faktory životného štýlu

Niekedy faktory životného štýlu prispievajú k amenoree, napríklad:

  • Geringes Körpergewicht. Ein zu niedriges Körpergewicht – etwa 10 % unter dem Normalgewicht – unterbricht viele hormonelle Funktionen im Körper und kann möglicherweise den Eisprung stoppen. Frauen mit einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie haben aufgrund dieser abnormalen hormonellen Veränderungen oft keine Periode mehr.
  • Übermäßige Übung. Frauen, die an Aktivitäten teilnehmen, die strenges Training erfordern, wie z. B. Ballett, können feststellen, dass ihr Menstruationszyklus unterbrochen wird. Mehrere Faktoren tragen zusammen zum Ausbleiben der Menstruation bei Sportlern bei, darunter niedriger Körperfettanteil, Stress und hoher Energieverbrauch.
  • Betonen. Psychischer Stress kann die Funktion Ihres Hypothalamus vorübergehend verändern – ein Bereich Ihres Gehirns, der die Hormone steuert, die Ihren Menstruationszyklus regulieren. Eisprung und Menstruation können dadurch ausbleiben. Regelmäßige Menstruationsperioden setzen in der Regel wieder ein, nachdem Ihr Stress abgenommen hat.

Hormonálna nerovnováha

Mnoho typov zdravotných problémov môže spôsobiť hormonálnu nerovnováhu, vrátane:

  • Polyzystisches Ovarialsyndrom (PCOS). PCOS verursacht relativ hohe und anhaltende Hormonspiegel und nicht die schwankenden Spiegel, die im normalen Menstruationszyklus auftreten.
  • Fehlfunktion der Schilddrüse. Eine Schilddrüsenüberfunktion (Hyperthyreose) oder Schilddrüsenunterfunktion (Hypothyreose) kann Menstruationsunregelmäßigkeiten, einschließlich Amenorrhoe, verursachen.
  • Hypophysentumor. Ein gutartiger (gutartiger) Tumor in Ihrer Hypophyse kann die hormonelle Regulierung der Menstruation beeinträchtigen.
  • Vorzeitige Wechseljahre. Die Menopause beginnt in der Regel im Alter von etwa 50 Jahren. Bei manchen Frauen nimmt die Versorgung der Eierstöcke mit Eizellen jedoch vor dem 40. Lebensjahr ab und die Menstruation hört auf.

Štrukturálne problémy

Problémy so samotnými pohlavnými orgánmi môžu tiež spôsobiť amenoreu. Príklady:

  • Gebärmuttervernarbung. Das Asherman-Syndrom, ein Zustand, bei dem sich Narbengewebe in der Gebärmutterschleimhaut ansammelt, kann manchmal nach einer Dilatation und Kürettage (D&C), einem Kaiserschnitt oder einer Behandlung von Uterusmyomen auftreten. Uterusnarben verhindern den normalen Aufbau und die Ablösung der Gebärmutterschleimhaut.
  • Mangel an Fortpflanzungsorganen. Manchmal treten während der fötalen Entwicklung Probleme auf, die dazu führen, dass Teile des Fortpflanzungssystems wie Gebärmutter, Gebärmutterhals oder Scheide fehlen. Da sich das Fortpflanzungssystem nicht vollständig entwickelt hat, sind Menstruationszyklen später im Leben nicht möglich.
  • Strukturelle Anomalie der Vagina. Eine Verstopfung der Scheide kann eine sichtbare Menstruationsblutung verhindern. In der Vagina kann eine Membran oder Wand vorhanden sein, die den Blutabfluss aus der Gebärmutter und dem Gebärmutterhals blockiert.

Video: Ovulácia

Zobraziť prepis

Ovulácia je uvoľnenie vajíčka z jedného z vaječníkov. Často sa to deje okolo stredu menštruačného cyklu, hoci presné načasovanie sa môže líšiť.

Pri príprave na ovuláciu sa výstelka maternice alebo endometrium zahusťuje. Hypofýza v mozgu stimuluje jeden z vaječníkov, aby uvoľnil vajíčko. Stena ovariálneho folikulu sa na povrchu vaječníka roztrhne. Vajíčko sa uvoľní.

Štruktúry podobné prstom nazývané fimbrie zametajú vajíčko do susedného vajcovodu. Vajíčko putuje cez vajcovod, čiastočne poháňané kontrakciami stien vajcovodu. Tu vo vajíčkovode môže byť vajíčko oplodnené spermiou.

Keď je vajíčko oplodnené, vajíčko a spermie sa spoja a vytvoria jednobunkovú jednotku nazývanú zygota. Keď sa zygota pohybuje cez vajcovod smerom k maternici, začne sa rýchlo deliť, čím sa vytvorí zhluk buniek nazývaný blastocysta, ktorý pripomína malinkú malinu. Keď sa blastocysta dostane do maternice, implantuje sa do výstelky maternice a začína tehotenstvo.

Ak vajíčko nie je oplodnené, telo ho jednoducho reabsorbuje - možno ešte predtým, než sa dostane do maternice. Asi o dva týždne neskôr sa maternicová výstelka preleje cez vagínu. Toto sa nazýva menštruácia.

Rizikové faktory

Medzi faktory, ktoré môžu zvýšiť riziko amenorey, patria:

  • Familiengeschichte. Wenn andere Frauen in Ihrer Familie an Amenorrhoe litten, haben Sie möglicherweise eine Veranlagung für das Problem geerbt.
  • Essstörungen. Wenn Sie an einer Essstörung wie Anorexie oder Bulimie leiden, haben Sie ein höheres Risiko, an Amenorrhoe zu erkranken.
  • Athletisches Training. Strenges sportliches Training kann das Risiko einer Amenorrhoe erhöhen.
  • Geschichte bestimmter gynäkologischer Eingriffe. Wenn Sie sich einer D&C unterzogen haben, insbesondere im Zusammenhang mit einer Schwangerschaft, oder einem Verfahren, das als Schleifen-Elektrodiathermie-Exzisionsverfahren (LEEP) bekannt ist, ist Ihr Risiko, eine Amenorrhoe zu entwickeln, höher.

Komplikácie

Príčiny amenorey môžu spôsobiť aj iné problémy. Patria sem:

  • Unfruchtbarkeit und Probleme mit der Schwangerschaft. Wenn Sie keinen Eisprung haben und keine Menstruation haben, können Sie nicht schwanger werden. Wenn ein Hormonungleichgewicht die Ursache für Amenorrhoe ist, kann dies auch zu Fehlgeburten oder anderen Schwangerschaftsproblemen führen.
  • Psychologischer Stress. Keine Phasen zu haben, in denen Ihre Altersgenossen ihre haben, kann stressig sein, besonders für junge Menschen, die ins Erwachsenenalter übergehen.
  • Osteoporose und Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Diese beiden Probleme können durch einen Östrogenmangel verursacht werden. Osteoporose ist eine Schwächung der Knochen. Herz-Kreislauf-Erkrankungen umfassen Herzinfarkt und Probleme mit den Blutgefäßen und dem Herzmuskel.
  • Schmerzen im Beckenbereich. Wenn ein anatomisches Problem die Amenorrhoe verursacht, kann es auch zu Schmerzen im Beckenbereich kommen.

Zdroje:

  1. Klein DA, et al. Amenorrhoe: Ein systematischer Ansatz zur Diagnose und Behandlung. Amerikanischer Hausarzt. 2019; https://www.aafp.org/afp/2019/0701/p39.html. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  2. Goldman L. et al., Hrsg. Reproduktive Endokrinologie und Unfruchtbarkeit. In: Goldman-Cecil Medicine. 26. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  3. Kellermann RD, et al. Amenorrhoe. In: Conn’s Current Therapy 2021. Elsevier; 2021. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Dezember 2020.
  4. Fragen Sie MayoExpert. Primäre Amenorrhoe. Mayo-Klinik; 2020.
  5. Fragen Sie MayoExpert. Sekundäre Amenorrhoe. Mayo-Klinik; 2020.
  6. Gordon CM, et al. Funktionelle hypothalamische Amenorrhoe: Eine klinische Praxisleitlinie der Endocrine Society. Zeitschrift für klinische Endokrinologie und Stoffwechsel. 2017; doi:10.1210/jc.2017-00131.