Diabetic hypoglycemia

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Diabetic hypoglycemia

overview

Diabetic hypoglycemia occurs when someone with diabetes does not have enough sugar (glucose) in their blood. Glucose is the main source of fuel for the body and brain, so you can't function well if you don't have enough of it.

For many people, low blood sugar (hypoglycemia) is a blood sugar level below 70 milligrams per deciliter (mg/dL) or 3.9 millimoles per liter (mmol/L). But your numbers might be different. Ask your doctor about the appropriate range to maintain your blood sugar (target range).

Be aware of the early warning signs of hypoglycemia and treat low blood sugar immediately. You can quickly raise your blood sugar by eating or drinking a simple source of sugar such as glucose tablets, hard candy, or fruit juice. Tell family and friends what symptoms to look out for and what to do if you can't treat the condition yourself.

Symptoms

Early warning signs and symptoms

Early signs and symptoms of diabetic hypoglycemia include:

  • blass aussehen (Blässe)
  • Zittern
  • Schwindel oder Benommenheit
  • Schwitzen
  • Hunger oder Übelkeit
  • Ein unregelmäßiger oder schneller Herzschlag
  • Konzentrationsschwierigkeiten
  • Schwächegefühl und Energielosigkeit (Müdigkeit)
  • Reizbarkeit oder Angst
  • Kopfschmerzen
  • Kribbeln oder Taubheit der Lippen, Zunge oder Wange

Nocturnal signs and symptoms

If diabetic hypoglycemia occurs while you sleep, the following signs and symptoms may disrupt your sleep:

  • Feuchte Laken oder Nachtwäsche durch Schweiß
  • Alpträume
  • Müdigkeit, Reizbarkeit oder Verwirrtheit beim Aufwachen

Severe signs and symptoms

If diabetic hypoglycemia is not treated, the signs and symptoms of hypoglycemia worsen and may include:

  • Verwirrung, ungewöhnliches Verhalten oder beides, wie die Unfähigkeit, Routineaufgaben zu erledigen
  • Verlust der Koordination
  • Schwierigkeiten beim Sprechen oder undeutliche Sprache
  • Verschwommener oder Tunnelblick
  • Unfähigkeit zu essen oder zu trinken
  • Muskelschwäche
  • Schläfrigkeit

Severe hypoglycemia can cause:

  • Krämpfe oder Krampfanfälle
  • Bewusstlosigkeit
  • Tod, selten

Symptoms can vary from person to person or from episode to episode. Some people have no noticeable symptoms. It is also possible that you have no symptoms of hypoglycemia. It's important to monitor your blood sugar levels regularly and track how you feel when your blood sugar is low.

When to go to the doctor?

Severe hypoglycemia can cause serious problems, including seizures or loss of consciousness, requiring emergency care. Make sure your family, friends and colleagues know what to do in an emergency.

Tell people you trust about hypoglycemia. If others know what symptoms to look for, they may be able to alert you to early symptoms. It is important that family members and close friends know where to store glucagon and how to administer it so that a potentially serious situation can be handled more easily and safely. Glucagon is a hormone that stimulates the release of sugar into the blood.

Here is some emergency information to share with others. If you are with someone who is unresponsive (passes out) or cannot swallow due to low blood sugar:

  • Spritzen Sie kein Insulin, da dies den Blutzuckerspiegel noch weiter absinken lässt
  • Geben Sie keine Flüssigkeiten oder Nahrung, da dies zum Ersticken führen kann
  • Geben Sie Glukagon durch Injektion oder ein Nasenspray
  • Rufen Sie 911 oder den Notdienst in Ihrer Nähe an, um eine sofortige Behandlung zu erhalten, wenn kein Glukagon zur Hand ist, Sie nicht wissen, wie man es verwendet, oder die Person nicht reagiert

If you have symptoms of hypoglycemia several times a week or more, contact your doctor. You may need to change the dosage or timing of your medications or otherwise adjust your diabetes treatment regimen.

Causes

Low blood sugar most often occurs in people who take insulin, but can also occur if you take certain oral diabetes medications.

Common causes of diabetic hypoglycemia include:

  • Einnahme von zu viel Insulin oder Diabetes-Medikamenten
  • Nicht genug essen
  • Verschieben oder Auslassen einer Mahlzeit oder eines Snacks
  • Steigern Sie die Bewegung oder körperliche Aktivität, ohne mehr zu essen oder Ihre Medikamente anzupassen
  • Alkohol trinken

Regulation of blood sugar

Most of the body's glucose comes from food. The hormone insulin lowers blood sugar (glucose) levels when blood sugar is too high. If you have type 1 or type 2 diabetes and need insulin to control your blood sugar, taking more insulin than necessary can cause your blood sugar levels to drop too low and lead to hypoglycemia.

Your blood sugar may also drop too low if you eat less than usual after taking your diabetes medication or if you exercise more than usual, which uses up extra glucose. Maintaining the balance between insulin, food and activity is not always easy. But your health care provider, certified diabetes care and education specialist, and registered dietitian can work with you to try to prevent low blood sugar levels.

Risk factors

Some people are at higher risk of diabetic hypoglycemia, including:

  • Menschen, die Insulin verwenden
  • Personen, die Sulfonylharnstoffe wie Glipizide (Glucotrol), Glimepiride (Amaryl) oder Glyburide (Diabeta, Glynase) einnehmen, die Sulfonylharnstoffe genannt werden.
  • Kleinkinder und ältere Erwachsene
  • Personen mit eingeschränkter Leber- oder Nierenfunktion
  • Menschen, die schon lange an Diabetes leiden
  • Menschen, die keine Symptome eines niedrigen Blutzuckerspiegels verspüren (Hypoglykämie-Wahrnehmungsstörung)
  • Diejenigen, die mehrere Medikamente einnehmen
  • Jeder mit einer Behinderung, die eine schnelle Reaktion auf sinkende Blutzuckerwerte verhindert
  • Menschen, die Alkohol trinken

Complications

If you ignore the symptoms of hypoglycemia for too long, you may lose consciousness. That's because your brain needs glucose to function. Recognize the signs and symptoms of hypoglycemia early because if left untreated, hypoglycemia can lead to:

  • Krampfanfälle
  • Bewusstseinsverlust
  • Tod

Take your early symptoms seriously. Diabetic hypoglycemia can increase the risk of serious - even fatal - accidents.

prevention

To prevent diabetic hypoglycemia:

  • Überwachen Sie Ihren Blutzucker. Abhängig von Ihrem Behandlungsplan können Sie Ihren Blutzuckerspiegel mehrmals wöchentlich oder mehrmals täglich messen und aufzeichnen. Nur durch eine sorgfältige Überwachung können Sie sicherstellen, dass Ihr Blutzuckerspiegel im Zielbereich bleibt.
  • Überspringen oder verzögern Sie keine Mahlzeiten oder Snacks. Wenn Sie Insulin oder orale Diabetesmedikamente einnehmen, sollten Sie die Menge, die Sie essen, und den Zeitpunkt Ihrer Mahlzeiten und Snacks konsequent einhalten.
  • Medikamente sorgfältig abmessen und rechtzeitig einnehmen. Nehmen Sie Ihre Medikamente wie von Ihrem Arzt empfohlen ein.
  • Passen Sie Ihre Medikamente an oder essen Sie zusätzliche Snacks, wenn Sie Ihre körperliche Aktivität erhöhen. Die Anpassung hängt von den Blutzuckermessergebnissen, der Art und Dauer der Aktivität und den von Ihnen eingenommenen Medikamenten ab. Befolgen Sie Ihren Diabetes-Behandlungsplan, wenn Sie Anpassungen vornehmen.
  • Essen Sie eine Mahlzeit oder einen Snack mit Alkohol, wenn Sie trinken möchten. Das Trinken von Alkohol auf nüchternen Magen kann zu Hypoglykämie führen. Alkohol kann Stunden später auch eine verzögerte Hypoglykämie verursachen, was die Überwachung des Blutzuckers noch wichtiger macht.
  • Zeichnen Sie Ihre niedrigen Glukosereaktionen auf. Dies kann Ihnen und Ihrem medizinischen Betreuungsteam dabei helfen, Muster zu erkennen, die zu einer Hypoglykämie beitragen, und Wege zu ihrer Vorbeugung zu finden.
  • Führen Sie einen Diabetes-Ausweis mit sich, damit andere im Notfall wissen, dass Sie Diabetes haben. Verwenden Sie eine medizinische Identifikationshalskette oder ein Armband und eine Brieftaschenkarte.

Sources:

  1. American Diabetes Association. Standards der medizinischen Versorgung bei Diabetes – 2020. Diabetesversorgung. 2020; doi:10.2337/dc20-SINT.
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  3. Melmed S. et al. Hypoglykämie. In: Williams Lehrbuch der Endokrinologie. 14. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Februar 2020.
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