Mikroskopisk colitis
Mikroskopisk colitis
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tyktarm og endetarm

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Tyktarmen, også kendt som tyktarmen, er et langt, rørformet organ i din mave. Tyktarmen transporterer affaldsstoffer, der skal fjernes fra kroppen.
Mikroskopisk colitis er en betændelse i tyktarmen (tyktarmen), der forårsager vedvarende vandig diarré. Tilstanden har fået sit navn fra, at det er nødvendigt at undersøge tyktarmsvæv i mikroskop for at identificere det, da vævet kan virke normalt under en koloskopi eller fleksibel sigmoidoskopi.
Der er forskellige undertyper af mikroskopisk colitis:
- Kollagenkolitis, bei der sich im Dickdarmgewebe eine dicke Eiweißschicht (Kollagen) bildet
- Lymphozytäre Kolitis, bei der sich weiße Blutkörperchen (Lymphozyten) im Dickdarmgewebe vermehren
- Unvollständige mikroskopische Kolitis, bei denen es gemischte Merkmale von kollagener und lymphozytischer Kolitis gibt.
Forskere mener, at kollagenøs (kuh-LAYJ-uh-nus) colitis og lymfocytisk colitis kan være forskellige faser af den samme sygdom. Symptomer, test og behandling er ens for alle undertyper.
Symptomer
Tegn og symptomer på mikroskopisk colitis omfatter:
- Chronischer wässriger Durchfall
- Bauchschmerzen, Krämpfe oder Blähungen
- Gewichtsverlust
- Brechreiz
- Stuhlinkontinenz
- Austrocknung
Symptomer på mikroskopisk colitis kan ofte komme og gå. Nogle gange forsvinder symptomerne af sig selv.
Hvornår skal man gå til lægen?
Hvis du har vandig diarré, der varer mere end et par dage, skal du kontakte din læge, så din tilstand kan diagnosticeres og behandles korrekt.
Årsager
Det er ikke klart, hvad der forårsager den betændelse i tyktarmen, der opstår ved mikroskopisk colitis. Forskere mener, at årsagerne kan omfatte:
- Medikamente das kann die Schleimhaut des Dickdarms reizen.
- Bakterien die Toxine produzieren, die die Darmschleimhaut reizen.
- Viren die Entzündungen auslösen.
- Autoimmunerkrankung im Zusammenhang mit mikroskopischer Kolitis wie rheumatoider Arthritis, Zöliakie oder Psoriasis. Autoimmunerkrankungen treten auf, wenn das Immunsystem Ihres Körpers gesundes Gewebe angreift.
- Gallensäure nicht richtig absorbiert werden und die Schleimhaut des Dickdarms reizen.
Risikofaktorer
Risikofaktorer for mikroskopisk colitis omfatter:
- Das Alter. Die mikroskopische Kolitis tritt am häufigsten bei Menschen im Alter von 50 bis 70 Jahren auf.
- Sex. Frauen haben häufiger eine mikroskopische Kolitis als Männer. Einige Studien deuten auf einen Zusammenhang zwischen postmenopausaler Hormontherapie und mikroskopischer Kolitis hin.
- Autoimmunerkrankung. Menschen mit mikroskopischer Kolitis haben manchmal auch eine Autoimmunerkrankung wie Zöliakie, Schilddrüsenerkrankungen, rheumatoide Arthritis, Typ-1-Diabetes oder Psoriasis.
- Genetische Verbindung. Die Forschung legt nahe, dass es einen Zusammenhang zwischen mikroskopischer Kolitis und einer Familiengeschichte des Reizdarmsyndroms geben könnte.
- Rauchen. Jüngste Forschungsstudien haben einen Zusammenhang zwischen Tabakrauchen und mikroskopischer Kolitis gezeigt, insbesondere bei Menschen im Alter von 16 bis 44 Jahren.
Nogle forskningsundersøgelser tyder på, at indtagelse af visse lægemidler kan øge risikoen for mikroskopisk colitis. Men ikke alle undersøgelser er enige.
Medicin, der kan være forbundet med tilstanden omfatter:
- Schmerzmittel wie Aspirin, Ibuprofen (Advil, Motrin IB, andere) und Naproxen-Natrium (Aleve)
- Protonenpumpenhemmer einschließlich Lansoprazol (Prevacid), Esomeprazol (Nexium), Pantoprazol (Protonix), Rabeprazol (Aciphex), Omeprazol (Prilosec) und Dexlansoprazol (Dexilant)
- Selektive Serotonin-Wiederaufnahmehemmer (SSRIs) wie Sertralin (Zoloft)
- Acarbose (Precose)
- Flutamid
- Ranitidin
- Carbamazepin (Carbatrol, Tegretol)
- Clozapin (Clozaril, Fazaclo)
- Entacapon (Comtan)
- Paroxetin (Paxil, Pexeva)
- Simvastatin (Zocor)
- Topiramat
Komplikationer
De fleste mennesker behandles med succes for mikroskopisk colitis. Tilstanden øger ikke din risiko for tyktarmskræft.
Mikroskopisk colitis pleje
Kilder:
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