Mikroskopická kolitída

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Mikroskopická kolitída

prehľad

hrubého čreva a konečníka

Dickdarm und Rektum

Hrubé črevo, tiež známe ako hrubé črevo, je dlhý orgán v bruchu v tvare trubice. Hrubé črevo transportuje odpadové látky, ktoré je potrebné z tela vylúčiť.

Mikroskopická kolitída je zápal hrubého čreva (hrubého čreva), ktorý spôsobuje pretrvávajúcu vodnatú hnačku. Tento stav dostal svoj názov podľa skutočnosti, že na jeho identifikáciu je potrebné vyšetriť tkanivo hrubého čreva pod mikroskopom, pretože tkanivo sa môže počas kolonoskopie alebo flexibilnej sigmoidoskopie javiť ako normálne.

Existujú rôzne podtypy mikroskopickej kolitídy:

  • Kollagenkolitis, bei der sich im Dickdarmgewebe eine dicke Eiweißschicht (Kollagen) bildet
  • Lymphozytäre Kolitis, bei der sich weiße Blutkörperchen (Lymphozyten) im Dickdarmgewebe vermehren
  • Unvollständige mikroskopische Kolitis, bei denen es gemischte Merkmale von kollagener und lymphozytischer Kolitis gibt.

Výskumníci sa domnievajú, že kolagénová (kuh-LAYJ-uh-nus) kolitída a lymfocytová kolitída môžu byť rôznymi fázami toho istého ochorenia. Symptómy, testy a liečba sú rovnaké pre všetky podtypy.

Symptómy

Medzi príznaky a symptómy mikroskopickej kolitídy patria:

  • Chronischer wässriger Durchfall
  • Bauchschmerzen, Krämpfe oder Blähungen
  • Gewichtsverlust
  • Brechreiz
  • Stuhlinkontinenz
  • Austrocknung

Príznaky mikroskopickej kolitídy môžu často prichádzať a odchádzať. Niekedy príznaky zmiznú samy.

Kedy ísť k lekárovi?

Ak máte vodnatú hnačku, ktorá trvá dlhšie ako niekoľko dní, kontaktujte svojho lekára, aby mohol byť váš stav diagnostikovaný a správne liečený.

Príčiny

Nie je jasné, čo spôsobuje zápal hrubého čreva, ktorý sa vyskytuje pri mikroskopickej kolitíde. Vedci sa domnievajú, že príčiny môžu zahŕňať:

  • Medikamente das kann die Schleimhaut des Dickdarms reizen.
  • Bakterien die Toxine produzieren, die die Darmschleimhaut reizen.
  • Viren die Entzündungen auslösen.
  • Autoimmunerkrankung im Zusammenhang mit mikroskopischer Kolitis wie rheumatoider Arthritis, Zöliakie oder Psoriasis. Autoimmunerkrankungen treten auf, wenn das Immunsystem Ihres Körpers gesundes Gewebe angreift.
  • Gallensäure nicht richtig absorbiert werden und die Schleimhaut des Dickdarms reizen.

Rizikové faktory

Rizikové faktory pre mikroskopickú kolitídu zahŕňajú:

  • Das Alter. Die mikroskopische Kolitis tritt am häufigsten bei Menschen im Alter von 50 bis 70 Jahren auf.
  • Sex. Frauen haben häufiger eine mikroskopische Kolitis als Männer. Einige Studien deuten auf einen Zusammenhang zwischen postmenopausaler Hormontherapie und mikroskopischer Kolitis hin.
  • Autoimmunerkrankung. Menschen mit mikroskopischer Kolitis haben manchmal auch eine Autoimmunerkrankung wie Zöliakie, Schilddrüsenerkrankungen, rheumatoide Arthritis, Typ-1-Diabetes oder Psoriasis.
  • Genetische Verbindung. Die Forschung legt nahe, dass es einen Zusammenhang zwischen mikroskopischer Kolitis und einer Familiengeschichte des Reizdarmsyndroms geben könnte.
  • Rauchen. Jüngste Forschungsstudien haben einen Zusammenhang zwischen Tabakrauchen und mikroskopischer Kolitis gezeigt, insbesondere bei Menschen im Alter von 16 bis 44 Jahren.

Niektoré výskumné štúdie naznačujú, že užívanie určitých liekov môže zvýšiť riziko mikroskopickej kolitídy. Ale nie všetky štúdie súhlasia.

Lieky, ktoré môžu byť spojené so stavom, zahŕňajú:

  • Schmerzmittel wie Aspirin, Ibuprofen (Advil, Motrin IB, andere) und Naproxen-Natrium (Aleve)
  • Protonenpumpenhemmer einschließlich Lansoprazol (Prevacid), Esomeprazol (Nexium), Pantoprazol (Protonix), Rabeprazol (Aciphex), Omeprazol (Prilosec) und Dexlansoprazol (Dexilant)
  • Selektive Serotonin-Wiederaufnahmehemmer (SSRIs) wie Sertralin (Zoloft)
  • Acarbose (Precose)
  • Flutamid
  • Ranitidin
  • Carbamazepin (Carbatrol, Tegretol)
  • Clozapin (Clozaril, Fazaclo)
  • Entacapon (Comtan)
  • Paroxetin (Paxil, Pexeva)
  • Simvastatin (Zocor)
  • Topiramat

Komplikácie

Väčšina ľudí je úspešne liečená na mikroskopickú kolitídu. Tento stav nezvyšuje riziko rakoviny hrubého čreva.

Starostlivosť o mikroskopickú kolitídu

Zdroje:

  1. Mikroskopische Kolitis: Kollagenöse Kolitis und lymphozytäre Kolitis. Nationales Institut für Diabetes und Verdauungs- und Nierenerkrankungen. https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/microscopic-colitis. Abgerufen am 5. Januar 2021.
  2. Feldman M. et al., Hrsg. Andere Erkrankungen des Dickdarms. In: Gastrointestinale und Lebererkrankungen von Sleisenger und Fordtran: Pathophysiologie, Diagnose, Management. 11. Aufl. Elsevier; 2021.https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 5. Januar 2021.
  3. Pardi DS, et al. Technische Überprüfung des American Gastroenterological Association Institute zur medizinischen Behandlung von mikroskopischer Kolitis. Gastroenterologie. 2016;150:247.
  4. Was ist mikroskopische Kolitis? Crohn- und Colitis-Stiftung. https://www.crohnscolitisfoundation.org/what-is-microscopic-colitis. Abgerufen am 16. Dezember 2020.
  5. Dietrich CF. Mikroskopische (lymphozytäre und kollagene) Kolitis: Klinische Manifestationen, Diagnose und Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 5. Januar 2021.
  6. Burke KE, et al. Identifizierung von menopausalen und reproduktiven Risikofaktoren für mikroskopische Kolitis – Ergebnisse der Nurses‘ Health Study. Gastroenterologie. 2018; doi: 10.1053/j.gastro.2018.08.029.
  7. Bonderup OK, et al. Signifikanter Zusammenhang zwischen der Anwendung verschiedener Protonenpumpenhemmer und mikroskopischer Kolitis: Eine landesweite dänische Fallkontrollstudie. Ernährungspharmakologie und Therapeutik. 2018;48:618.
  8. Topiramat. IBM Micromedex. https://www.micromedexsolutions.com. Abgerufen am 5. Januar 2021.
  9. Fragen Sie MayoExpert. Mikroskopische Kolitis (Erwachsener). Mayo-Klinik; 2019.
  10. Camillari M. et al. Pathophysiologie, Bewertung und Behandlung von chronischem wässrigem Durchfall. Gastroenterologie 2017;152:515.
  11. Ernährungstherapie bei Durchfall. Handbuch der Ernährungspflege. Akademie für Ernährung und Diätetik. https://www.nutritioncaremanual.org. Abgerufen am 12. November 2018.
  12. Braun AY. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 22. Dezember 2020.
  13. Rajan E (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 24. November 2018.