шизофрения

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

шизофрения

преглед

Шизофренията е сериозно психично разстройство, при което хората интерпретират реалността необичайно. Шизофренията може да доведе до комбинация от халюцинации, заблуди и изключително нарушено мислене и поведение, което може да попречи на ежедневното функциониране и да доведе до увреждане.

Хората с шизофрения се нуждаят от лечение през целия живот. Ранното лечение може да помогне за овладяване на симптомите, преди да възникнат сериозни усложнения, и може да помогне за подобряване на дългосрочните перспективи.

Симптоми

Шизофренията включва набор от проблеми с мисленето (познанието), поведението и емоциите. Признаците и симптомите могат да варират, но обикновено включват заблуди, халюцинации или дезорганизирана реч и отразяват нарушено функциониране. Симптомите могат да включват:

  • Wahnvorstellungen. Dies sind falsche Überzeugungen, die nicht auf der Realität beruhen. Sie glauben zum Beispiel, dass Sie verletzt oder belästigt werden; bestimmte Gesten oder Kommentare sind an Sie gerichtet; Sie haben außergewöhnliche Fähigkeiten oder Ruhm; eine andere Person ist in dich verliebt; oder eine große Katastrophe bevorsteht. Wahnvorstellungen treten bei den meisten Menschen mit Schizophrenie auf.
  • Halluzinationen. Dabei geht es in der Regel darum, Dinge zu sehen oder zu hören, die nicht existieren. Doch für die Person mit Schizophrenie haben sie die volle Kraft und Wirkung einer normalen Erfahrung. Halluzinationen können in allen Sinnen auftreten, aber das Hören von Stimmen ist die häufigste Halluzination.
  • Desorganisiertes Denken (Sprache). Desorganisiertes Denken wird aus der desorganisierten Sprache gefolgert. Effektive Kommunikation kann beeinträchtigt werden, und Antworten auf Fragen können teilweise oder vollständig ohne Bezug sein. In seltenen Fällen kann es vorkommen, dass beim Sprechen bedeutungslose Wörter zusammengesetzt werden, die nicht verstanden werden können, was manchmal als Wortsalat bezeichnet wird.
  • Extrem desorganisiertes oder anormales motorisches Verhalten. Dies kann sich auf verschiedene Weise zeigen, von kindlicher Albernheit bis hin zu unvorhersehbarer Aufregung. Das Verhalten ist nicht auf ein Ziel ausgerichtet, daher ist es schwierig, Aufgaben zu erledigen. Das Verhalten kann Widerstand gegen Anweisungen, unangemessene oder bizarre Körperhaltung, völliges Fehlen einer Reaktion oder nutzlose und übermäßige Bewegung umfassen.
  • Negative Symptome. Dies bezieht sich auf eine reduzierte oder fehlende Fähigkeit, normal zu funktionieren. Zum Beispiel kann die Person die persönliche Hygiene vernachlässigen oder es scheint an Emotionen zu mangeln (kein Blickkontakt, verändert den Gesichtsausdruck nicht oder spricht monoton). Außerdem kann die Person das Interesse an alltäglichen Aktivitäten verlieren, sich sozial zurückziehen oder die Fähigkeit verlieren, Freude zu empfinden.

Симптомите могат да варират по вид и тежест с течение на времето, с периоди на влошаване и ремисия на симптомите. Някои симптоми може винаги да са налице.

При мъжете симптомите на шизофрения обикновено започват в ранните до средата на 20-те години. При жените симптомите обикновено започват в края на 20-те години. Необичайно е децата да бъдат диагностицирани с шизофрения и рядко при деца над 45-годишна възраст.

Симптоми при тийнейджъри

Симптомите на шизофрения при тийнейджъри са подобни на тези при възрастни, но състоянието може да бъде по-трудно за разпознаване. Това може да се дължи отчасти на факта, че някои от ранните симптоми на шизофрения при тийнейджъри са общи за типичното развитие през тийнейджърските години, като например:

  • Rückzug von Freunden und Familie
  • Leistungsabfall in der Schule
  • Schlafstörungen
  • Reizbarkeit oder depressive Stimmung
  • Mangel an Motivation

Употребата на развлекателни вещества като марихуана, метамфетамини или LSD понякога може да причини подобни признаци и симптоми.

В сравнение със симптомите на шизофрения при възрастни, тийнейджърите могат да бъдат:

  • Weniger wahrscheinlich Wahnvorstellungen haben
  • Eher visuelle Halluzinationen

Кога да отида на лекар?

Хората с шизофрения често не знаят, че техните затруднения се дължат на психологическо разстройство, което изисква медицинска помощ. Затова често зависи от семейството или приятелите да им помогнат.

Да помогне на някой, който може да страда от шизофрения

Ако смятате, че някой, когото познавате, може да има симптоми на шизофрения, говорете с него или нея за вашите притеснения. Въпреки че не можете да принудите някого да потърси професионална помощ, можете да предложите насърчение и подкрепа и да помогнете на любимия човек да намери квалифициран лекар или специалист по психично здраве.

Ако вашият любим човек представлява опасност за себе си или за другите или не е в състояние сам да осигури храна, дрехи или подслон, може да се наложи да се обадите на 911 или други служби за спешна помощ, за да може вашият любим човек да бъде оценен от специалист по психично здраве.

В някои случаи може да се наложи спешна хоспитализация. Законите относно принудителното психиатрично настаняване се различават в зависимост от държавата. Можете да се свържете с обществените органи за психично здраве или полицейски управления във вашия район за повече информация.

Суицидни мисли и поведение

Суицидните мисли и поведение са често срещани сред хората с шизофрения. Ако имате близък, който е изложен на риск от самоубийство или е направил опит за самоубийство, уверете се, че някой остава с този човек. Незабавно се обадете на 911 или на вашия местен номер за спешни повиквания. Или, ако смятате, че можете да го направите безопасно, заведете човека в спешното отделение на най-близката болница.

причини

Не е известно какво причинява шизофрения, но изследователите смятат, че комбинация от генетика, мозъчна химия и околната среда допринасят за развитието на разстройството.

Проблеми с някои естествени мозъчни химикали, включително невротрансмитери, наречени допамин и глутамат, могат да допринесат за шизофрения. Невроизобразителните изследвания показват разлики в структурата на мозъка и централната нервна система на хората с шизофрения. Въпреки че изследователите не са сигурни за значението на тези промени, те посочват, че шизофренията е мозъчно заболяване.

Рискови фактори

Въпреки че точната причина за шизофренията не е известна, някои фактори изглежда повишават риска от развитие или отключване на шизофрения, включително:

  • Eine Familiengeschichte von Schizophrenie haben
  • Einige Schwangerschafts- und Geburtskomplikationen wie Unterernährung oder Exposition gegenüber Toxinen oder Viren, die die Entwicklung des Gehirns beeinträchtigen können
  • Einnahme von bewusstseinsverändernden (psychoaktiven oder psychotropen) Drogen während der Teenagerjahre und im jungen Erwachsenenalter

Усложнения

Ако не се лекува, шизофренията може да доведе до сериозни проблеми, които засягат всички сфери на живота. Усложненията, които шизофренията може да причини или да бъдат свързани с тях, включват:

  • Suizid, Suizidversuche und Suizidgedanken
  • Angststörungen und Zwangsstörungen (OCD)
  • Depression
  • Missbrauch von Alkohol oder anderen Drogen, einschließlich Nikotin
  • Unfähigkeit zu arbeiten oder die Schule zu besuchen
  • Finanzielle Probleme und Obdachlosigkeit
  • Soziale Isolation
  • Gesundheitliche und medizinische Probleme
  • Opfer werden
  • Aggressives Verhalten, obwohl es ungewöhnlich ist

профилактика

Няма сигурен начин за предотвратяване на шизофрения, но спазването на плана за лечение може да помогне за предотвратяване на рецидиви или влошаване на симптомите. Освен това изследователите се надяват, че научаването на повече за рисковите фактори за шизофрения може да доведе до по-ранна диагностика и лечение.

източници:

  1. Schizophrenie. In: Diagnostisches und Statistisches Handbuch Psychischer Störungen DSM-5. 5. Aufl. American Psychiatric Association; 2013. https://dsm.psychiatryonline.org. Abgerufen am 5. September 2019.
  2. Fragen Sie MayoExpert. Schizophrenie (Erwachsener). Mayo-Klinik; 2018.
  3. Valton V., et al. Umfassende Überprüfung: Computermodellierung von Schizophrenie. Neurowissenschaften und Biobehavioral Reviews. 2017; doi:10.1016/j.neubiorev.2017.08.022.
  4. Fisher DJ, et al. Die Neurophysiologie der Schizophrenie: Aktuelles Update und zukünftige Richtungen. Internationale Zeitschrift für Psychophysiologie. 2019; doi:10.1016/j.ijpsycho.2019.08.005.
  5. Schizophrenie. Nationales Institut für psychische Gesundheit. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/schizophrenia/index.shtml. Abgerufen am 5. September 2019.
  6. Schizophrenie. Nationale Allianz für psychische Erkrankungen. https://www.nami.org/learn-more/mental-health-conditions/schizophrenia. Abgerufen am 5. September 2019.
  7. Was ist Schizophrenie? Amerikanische Psychiatrische Vereinigung. https://www.psychiatry.org/patients-families/schizophrenia/what-is-schizophrenia. Abgerufen am 5. September 2019.
  8. Schizophrenie. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/schizophrenia-and-related-disorders/schizophrenia. Abgerufen am 5. September 2019.
  9. Wie man damit umgeht, wenn ein geliebter Mensch an einer schweren psychischen Erkrankung leidet. American Psychological Association. https://www.apa.org/helpcenter/serious-mental-illness. Abgerufen am 5. September 2019.
  10. Unterstützung eines Freundes oder Familienmitglieds mit psychischen Problemen. MentalHealth.gov. https://www.mentalhealth.gov/talk/friends-family-members. Abgerufen am 5. September 2019.
  11. Für Menschen mit psychischen Problemen. MentalHealth.gov. https://www.mentalhealth.gov/talk/people-mental-health-problems. Abgerufen am 5. September 2019.
  12. Roberts LW, Hrsg. Schizophrenie-Spektrum und andere psychotische Störungen. In: The American Psychiatric Publishing Lehrbuch der Psychiatrie. 7. Aufl. American Psychiatric Publishing; 2019.
  13. Schak KM (Gutachten). Mayo-Klinik. 11. Dezember 2019.
  14. Leung, JG (Gutachten). Mayo-Klinik. 10. Dezember 2019.