Kvindelig seksuel dysfunktion

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Kvindelig seksuel dysfunktion

oversigt

Vedvarende, tilbagevendende problemer med seksuel respons, nydelse, orgasme eller smerte – der plager dig eller belaster dit forhold til din partner – omtales medicinsk som seksuel dysfunktion.

Mange kvinder oplever på et tidspunkt problemer med den seksuelle funktion, og nogle oplever vanskeligheder gennem hele livet. Kvindelig seksuel dysfunktion kan forekomme på alle stadier af livet. Det kan kun forekomme i visse seksuelle situationer eller i alle seksuelle situationer.

Seksuel respons involverer et komplekst samspil mellem fysiologi, følelser, oplevelser, overbevisninger, livsstil og relationer. Afbrydelse af enhver komponent kan påvirke seksuel lyst, ophidselse eller tilfredshed, og behandling involverer ofte mere end én tilgang.

Symptomer

Symptomerne varierer afhængigt af hvilken type seksuel dysfunktion du har:

  • Geringes sexuelles Verlangen. Diese häufigste sexuelle Dysfunktion bei Frauen beinhaltet einen Mangel an sexuellem Interesse und mangelnder Bereitschaft, sexuell zu sein.
  • Störung der sexuellen Erregung. Ihr Verlangen nach Sex kann intakt sein, aber Sie haben Schwierigkeiten mit der Erregung oder sind nicht in der Lage, während der sexuellen Aktivität erregt zu werden oder die Erregung aufrechtzuerhalten.
  • Orgasmische Störung. Sie haben anhaltende oder wiederkehrende Schwierigkeiten, nach ausreichender sexueller Erregung und andauernder Stimulation einen Orgasmus zu erreichen.
  • Sexuelle Schmerzstörung. Sie haben Schmerzen im Zusammenhang mit sexueller Stimulation oder Vaginalkontakt.

Hvornår skal man gå til lægen?

Hvis seksuelle problemer påvirker dit forhold eller bekymrer dig, så lav en tid hos din læge til en undersøgelse.

Årsager

Seksuelle problemer opstår ofte, når dine hormoner er i sving, såsom efter at have fået en baby eller i overgangsalderen. Alvorlige sygdomme som kræft, diabetes eller hjerte- og karsygdomme (kardiovaskulær sygdom) kan også bidrage til seksuel dysfunktion.

Faktorer - ofte forbundne - der bidrager til seksuel utilfredshed eller dysfunktion omfatter:

  • Physisch. Eine Reihe von Erkrankungen, darunter Krebs, Nierenversagen, Multiple Sklerose, Herzkrankheiten und Blasenprobleme, können zu sexuellen Funktionsstörungen führen. Bestimmte Medikamente, einschließlich einiger Antidepressiva, Blutdruckmedikamente, Antihistaminika und Chemotherapeutika, können Ihr sexuelles Verlangen und die Fähigkeit Ihres Körpers, einen Orgasmus zu erleben, verringern.
  • Hormonal.Lavere østrogenniveauer efter overgangsalderen kan føre til ændringer i dit kønsvæv og seksuel reaktionsevne. Et fald i østrogen fører til nedsat blodgennemstrømning til bækkenregionen, hvilket kan resultere i mindre genital fornemmelse og kræver mere tid til at opbygge ophidselse og opnå orgasme.

    Skedeslimhinden bliver også tyndere og mindre elastisk, især hvis du ikke er seksuelt aktiv. Disse faktorer kan føre til smerter under samleje (dyspareuni). Seksuel lyst falder også, når hormonniveauet falder.

    Selv efter fødslen og mens du ammer, ændres din krops hormonniveauer, hvilket kan forårsage vaginal tørhed og påvirke dit ønske om sex.

  • Psykologisk og socialt.Ubehandlet angst eller depression kan forårsage eller bidrage til seksuel dysfunktion, ligesom langvarig stress og en historie med seksuelt misbrug kan. Bekymringerne ved graviditet og kravene til at være nybagt mor kan have lignende virkninger.

    Langvarige konflikter med din partner – om sex eller andre aspekter af dit forhold – kan også påvirke din seksuelle lydhørhed. Kulturelle og religiøse spørgsmål og kropsbillede kan også bidrage.

Risikofaktorer

Nogle faktorer kan øge risikoen for seksuel dysfunktion:

  • Depressionen oder Angst
  • Herz- und Blutgefäßerkrankungen
  • Neurologische Erkrankungen wie Rückenmarksverletzungen oder Multiple Sklerose
  • Gynäkologische Erkrankungen wie vulvovaginale Atrophie, Infektionen oder Lichen sclerosus
  • Bestimmte Medikamente, wie Antidepressiva oder Medikamente gegen Bluthochdruck
  • Emotionaler oder psychischer Stress, insbesondere in Bezug auf Ihre Beziehung zu Ihrem Partner
  • Eine Geschichte des sexuellen Missbrauchs

Kilder:

  1. Fragen Sie MayoExpert. Sexuelle Dysfunktion bei Frauen. Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
  2. Wein AJ, et al., Hrsg. Sexuelle Funktion und Dysfunktion bei der Frau. In: Campbell-Walsh-Urologie. 11. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 6. August 2018.
  3. Schifren JL. Überblick über sexuelle Dysfunktion bei Frauen: Epidemiologie, Risikofaktoren und Bewertung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 6. August 2018.
  4. Häufig gestellte Fragen. Frauengesundheit FAQ072. Ihre sexuelle Gesundheit. American College of Geburtshelfer und Gynäkologen. https://www.acog.org/Patients/FAQs/Your-Sexual-Health. Abgerufen am 6. August 2018.
  5. Faktenblatt: Weibliche sexuelle Dysfunktion. Hormongesundheitsnetzwerk. https://www.hormone.org/diseases-and-conditions/womens-health/female-sexual-dysfunction. Abgerufen am 9. August 2018.
  6. Überblick über die weibliche Sexualfunktion und Dysfunktion. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/gynecology-and-obstetrics/sexual-dysfunction-in-women/overview-of-female-sexual-function-and-dysfunction. Abgerufen am 9. August 2018.
  7. Schifren JL. Überblick über sexuelle Dysfunktion bei Frauen: Management. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 9. Dezember 2020.
  8. Santoro N. et al. Rolle von Östrogenen und östrogenähnlichen Verbindungen bei der weiblichen Sexualfunktion und Funktionsstörung. Das Journal of Sexual Medicine. 2016;13:305.
  9. Cappelletti M. et al. Steigerung des sexuellen Verlangens von Frauen: Die vergleichende Wirksamkeit von Östrogenen und Androgenen. Hormone und Verhalten. 2016;78:178.
  10. Khamba B, et al. Die Wirksamkeit der Behandlung von sexueller Dysfunktion als Folge von Antidepressiva. Das Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2013;19:862.
  11. Effektive Behandlungen für sexuelle Probleme. Die nordamerikanische Menopause Society. https://www.menopause.org/for-women/sexual-health-menopause-online/effektive-behandlungen-für-sexuelle-probleme. 6. August 2018.
  12. Die FDA genehmigt eine neue Behandlung für die Störung des hypoaktiven sexuellen Verlangens bei prämenopausalen Frauen. US Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-new-treatment-hypoactive-sexual-desire-disorder-premenopausal-women. Abgerufen am 9. Dezember 2020.
  13. Vyleesi (Verschreibungsinformationen). Waltham, Mass.: AMAG Pharmaceuticals, Inc.; 2019. https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2019/210557s000lbl.pdf. Abgerufen am 9. Dezember 2020.