Female sexual dysfunction

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Female sexual dysfunction

overview

Persistent, recurring problems with sexual response, pleasure, orgasm, or pain—that distress you or strain your relationship with your partner—are medically referred to as sexual dysfunction.

Many women experience problems with sexual function at some point, and some experience difficulties throughout their lives. Female sexual dysfunction can occur at any stage of life. It can only occur in certain sexual situations or in all sexual situations.

Sexual response involves a complex interplay of physiology, emotions, experiences, beliefs, lifestyle and relationships. Disruption of any component can affect sexual desire, arousal, or satisfaction, and treatment often involves more than one approach.

Symptoms

Symptoms vary depending on what type of sexual dysfunction you have:

  • Geringes sexuelles Verlangen. Diese häufigste sexuelle Dysfunktion bei Frauen beinhaltet einen Mangel an sexuellem Interesse und mangelnder Bereitschaft, sexuell zu sein.
  • Störung der sexuellen Erregung. Ihr Verlangen nach Sex kann intakt sein, aber Sie haben Schwierigkeiten mit der Erregung oder sind nicht in der Lage, während der sexuellen Aktivität erregt zu werden oder die Erregung aufrechtzuerhalten.
  • Orgasmische Störung. Sie haben anhaltende oder wiederkehrende Schwierigkeiten, nach ausreichender sexueller Erregung und andauernder Stimulation einen Orgasmus zu erreichen.
  • Sexuelle Schmerzstörung. Sie haben Schmerzen im Zusammenhang mit sexueller Stimulation oder Vaginalkontakt.

When to go to the doctor?

If sexual problems are affecting your relationship or worrying you, make an appointment with your doctor for an evaluation.

Causes

Sexual problems often occur when your hormones are in flux, such as after having a baby or during menopause. Serious illnesses such as cancer, diabetes or heart and blood vessel disease (cardiovascular disease) can also contribute to sexual dysfunction.

Factors - often interrelated - that contribute to sexual dissatisfaction or dysfunction include:

  • Physisch. Eine Reihe von Erkrankungen, darunter Krebs, Nierenversagen, Multiple Sklerose, Herzkrankheiten und Blasenprobleme, können zu sexuellen Funktionsstörungen führen. Bestimmte Medikamente, einschließlich einiger Antidepressiva, Blutdruckmedikamente, Antihistaminika und Chemotherapeutika, können Ihr sexuelles Verlangen und die Fähigkeit Ihres Körpers, einen Orgasmus zu erleben, verringern.
  • Hormonal.Lower estrogen levels after menopause can lead to changes in your genital tissue and sexual responsiveness. A decrease in estrogen leads to reduced blood flow to the pelvic region, which can result in less genital sensation and requires more time to build arousal and reach orgasm.

    The vaginal lining also becomes thinner and less elastic, especially if you are not sexually active. These factors can lead to pain during intercourse (dyspareunia). Sexual desire also decreases as hormone levels decrease.

    Even after birth and while breastfeeding, your body's hormone levels shift, which can cause vaginal dryness and affect your desire for sex.

  • Psychologically and socially.Untreated anxiety or depression can cause or contribute to sexual dysfunction, as can long-term stress and a history of sexual abuse. The worries of pregnancy and the demands of being a new mother can have similar effects.

    Long-standing conflicts with your partner – about sex or other aspects of your relationship – can also affect your sexual responsiveness. Cultural and religious issues and body image issues can also contribute.

Risk factors

Some factors can increase the risk of sexual dysfunction:

  • Depressionen oder Angst
  • Herz- und Blutgefäßerkrankungen
  • Neurologische Erkrankungen wie Rückenmarksverletzungen oder Multiple Sklerose
  • Gynäkologische Erkrankungen wie vulvovaginale Atrophie, Infektionen oder Lichen sclerosus
  • Bestimmte Medikamente, wie Antidepressiva oder Medikamente gegen Bluthochdruck
  • Emotionaler oder psychischer Stress, insbesondere in Bezug auf Ihre Beziehung zu Ihrem Partner
  • Eine Geschichte des sexuellen Missbrauchs

Sources:

  1. Fragen Sie MayoExpert. Sexuelle Dysfunktion bei Frauen. Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
  2. Wein AJ, et al., Hrsg. Sexuelle Funktion und Dysfunktion bei der Frau. In: Campbell-Walsh-Urologie. 11. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 6. August 2018.
  3. Schifren JL. Überblick über sexuelle Dysfunktion bei Frauen: Epidemiologie, Risikofaktoren und Bewertung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 6. August 2018.
  4. Häufig gestellte Fragen. Frauengesundheit FAQ072. Ihre sexuelle Gesundheit. American College of Geburtshelfer und Gynäkologen. https://www.acog.org/Patients/FAQs/Your-Sexual-Health. Abgerufen am 6. August 2018.
  5. Faktenblatt: Weibliche sexuelle Dysfunktion. Hormongesundheitsnetzwerk. https://www.hormone.org/diseases-and-conditions/womens-health/female-sexual-dysfunction. Abgerufen am 9. August 2018.
  6. Überblick über die weibliche Sexualfunktion und Dysfunktion. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/gynecology-and-obstetrics/sexual-dysfunction-in-women/overview-of-female-sexual-function-and-dysfunction. Abgerufen am 9. August 2018.
  7. Schifren JL. Überblick über sexuelle Dysfunktion bei Frauen: Management. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 9. Dezember 2020.
  8. Santoro N. et al. Rolle von Östrogenen und östrogenähnlichen Verbindungen bei der weiblichen Sexualfunktion und Funktionsstörung. Das Journal of Sexual Medicine. 2016;13:305.
  9. Cappelletti M. et al. Steigerung des sexuellen Verlangens von Frauen: Die vergleichende Wirksamkeit von Östrogenen und Androgenen. Hormone und Verhalten. 2016;78:178.
  10. Khamba B, et al. Die Wirksamkeit der Behandlung von sexueller Dysfunktion als Folge von Antidepressiva. Das Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2013;19:862.
  11. Effektive Behandlungen für sexuelle Probleme. Die nordamerikanische Menopause Society. https://www.menopause.org/for-women/sexual-health-menopause-online/effektive-behandlungen-für-sexuelle-probleme. 6. August 2018.
  12. Die FDA genehmigt eine neue Behandlung für die Störung des hypoaktiven sexuellen Verlangens bei prämenopausalen Frauen. US Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-new-treatment-hypoactive-sexual-desire-disorder-premenopausal-women. Abgerufen am 9. Dezember 2020.
  13. Vyleesi (Verschreibungsinformationen). Waltham, Mass.: AMAG Pharmaceuticals, Inc.; 2019. https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2019/210557s000lbl.pdf. Abgerufen am 9. Dezember 2020.