Kvinnlig sexuell dysfunktion

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Kvinnlig sexuell dysfunktion

översikt

Ihållande, återkommande problem med sexuell respons, njutning, orgasm eller smärta – som plågar dig eller anstränger din relation med din partner – kallas medicinskt för sexuell dysfunktion.

Många kvinnor upplever problem med sexuell funktion någon gång, och en del upplever svårigheter under hela livet. Kvinnlig sexuell dysfunktion kan uppstå i alla skeden av livet. Det kan bara förekomma i vissa sexuella situationer eller i alla sexuella situationer.

Sexuell respons innebär ett komplext samspel av fysiologi, känslor, upplevelser, övertygelser, livsstil och relationer. Avbrott i någon komponent kan påverka sexuell lust, upphetsning eller tillfredsställelse, och behandling involverar ofta mer än ett tillvägagångssätt.

Symtom

Symtomen varierar beroende på vilken typ av sexuell dysfunktion du har:

  • Geringes sexuelles Verlangen. Diese häufigste sexuelle Dysfunktion bei Frauen beinhaltet einen Mangel an sexuellem Interesse und mangelnder Bereitschaft, sexuell zu sein.
  • Störung der sexuellen Erregung. Ihr Verlangen nach Sex kann intakt sein, aber Sie haben Schwierigkeiten mit der Erregung oder sind nicht in der Lage, während der sexuellen Aktivität erregt zu werden oder die Erregung aufrechtzuerhalten.
  • Orgasmische Störung. Sie haben anhaltende oder wiederkehrende Schwierigkeiten, nach ausreichender sexueller Erregung und andauernder Stimulation einen Orgasmus zu erreichen.
  • Sexuelle Schmerzstörung. Sie haben Schmerzen im Zusammenhang mit sexueller Stimulation oder Vaginalkontakt.

När ska man gå till doktorn?

Om sexuella problem påverkar ditt förhållande eller oroar dig, boka tid med din läkare för en utvärdering.

Orsaker

Sexuella problem uppstår ofta när dina hormoner är i förändring, till exempel efter att du har fött barn eller under klimakteriet. Allvarliga sjukdomar som cancer, diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar (kardiovaskulär sjukdom) kan också bidra till sexuell dysfunktion.

Faktorer - ofta relaterade till varandra - som bidrar till sexuellt missnöje eller dysfunktion inkluderar:

  • Physisch. Eine Reihe von Erkrankungen, darunter Krebs, Nierenversagen, Multiple Sklerose, Herzkrankheiten und Blasenprobleme, können zu sexuellen Funktionsstörungen führen. Bestimmte Medikamente, einschließlich einiger Antidepressiva, Blutdruckmedikamente, Antihistaminika und Chemotherapeutika, können Ihr sexuelles Verlangen und die Fähigkeit Ihres Körpers, einen Orgasmus zu erleben, verringern.
  • Hormonell.Lägre östrogennivåer efter klimakteriet kan leda till förändringar i din genitalvävnad och sexuell lyhördhet. En minskning av östrogen leder till minskat blodflöde till bäckenregionen, vilket kan resultera i mindre könskänsla och kräver mer tid för att bygga upp upphetsning och nå orgasm.

    Slidfodret blir också tunnare och mindre elastiskt, speciellt om du inte är sexuellt aktiv. Dessa faktorer kan leda till smärta vid samlag (dyspareuni). Sexlusten minskar också när hormonnivåerna minskar.

    Även efter födseln och under amning förändras kroppens hormonnivåer, vilket kan orsaka vaginal torrhet och påverka din önskan om sex.

  • Psykologiskt och socialt.Obehandlad ångest eller depression kan orsaka eller bidra till sexuell dysfunktion, liksom långvarig stress och en historia av sexuella övergrepp. Oron för graviditeten och kraven på att vara nybliven mamma kan ha liknande effekter.

    Långvariga konflikter med din partner – om sex eller andra aspekter av ditt förhållande – kan också påverka din sexuella lyhördhet. Kulturella och religiösa frågor och kroppsuppfattningsfrågor kan också bidra.

Riskfaktorer

Vissa faktorer kan öka risken för sexuell dysfunktion:

  • Depressionen oder Angst
  • Herz- und Blutgefäßerkrankungen
  • Neurologische Erkrankungen wie Rückenmarksverletzungen oder Multiple Sklerose
  • Gynäkologische Erkrankungen wie vulvovaginale Atrophie, Infektionen oder Lichen sclerosus
  • Bestimmte Medikamente, wie Antidepressiva oder Medikamente gegen Bluthochdruck
  • Emotionaler oder psychischer Stress, insbesondere in Bezug auf Ihre Beziehung zu Ihrem Partner
  • Eine Geschichte des sexuellen Missbrauchs

Källor:

  1. Fragen Sie MayoExpert. Sexuelle Dysfunktion bei Frauen. Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
  2. Wein AJ, et al., Hrsg. Sexuelle Funktion und Dysfunktion bei der Frau. In: Campbell-Walsh-Urologie. 11. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 6. August 2018.
  3. Schifren JL. Überblick über sexuelle Dysfunktion bei Frauen: Epidemiologie, Risikofaktoren und Bewertung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 6. August 2018.
  4. Häufig gestellte Fragen. Frauengesundheit FAQ072. Ihre sexuelle Gesundheit. American College of Geburtshelfer und Gynäkologen. https://www.acog.org/Patients/FAQs/Your-Sexual-Health. Abgerufen am 6. August 2018.
  5. Faktenblatt: Weibliche sexuelle Dysfunktion. Hormongesundheitsnetzwerk. https://www.hormone.org/diseases-and-conditions/womens-health/female-sexual-dysfunction. Abgerufen am 9. August 2018.
  6. Überblick über die weibliche Sexualfunktion und Dysfunktion. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/gynecology-and-obstetrics/sexual-dysfunction-in-women/overview-of-female-sexual-function-and-dysfunction. Abgerufen am 9. August 2018.
  7. Schifren JL. Überblick über sexuelle Dysfunktion bei Frauen: Management. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 9. Dezember 2020.
  8. Santoro N. et al. Rolle von Östrogenen und östrogenähnlichen Verbindungen bei der weiblichen Sexualfunktion und Funktionsstörung. Das Journal of Sexual Medicine. 2016;13:305.
  9. Cappelletti M. et al. Steigerung des sexuellen Verlangens von Frauen: Die vergleichende Wirksamkeit von Östrogenen und Androgenen. Hormone und Verhalten. 2016;78:178.
  10. Khamba B, et al. Die Wirksamkeit der Behandlung von sexueller Dysfunktion als Folge von Antidepressiva. Das Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2013;19:862.
  11. Effektive Behandlungen für sexuelle Probleme. Die nordamerikanische Menopause Society. https://www.menopause.org/for-women/sexual-health-menopause-online/effektive-behandlungen-für-sexuelle-probleme. 6. August 2018.
  12. Die FDA genehmigt eine neue Behandlung für die Störung des hypoaktiven sexuellen Verlangens bei prämenopausalen Frauen. US Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-new-treatment-hypoactive-sexual-desire-disorder-premenopausal-women. Abgerufen am 9. Dezember 2020.
  13. Vyleesi (Verschreibungsinformationen). Waltham, Mass.: AMAG Pharmaceuticals, Inc.; 2019. https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2019/210557s000lbl.pdf. Abgerufen am 9. Dezember 2020.