Sentral søvnapné

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Sentral søvnapné

oversikt

Sentral søvnapné er en lidelse der pusten din stopper og starter gjentatte ganger under søvn.

Sentral søvnapné oppstår fordi hjernen din ikke sender riktige signaler til musklene som styrer pusten din. Denne tilstanden er forskjellig fra obstruktiv søvnapné, der du ikke kan puste normalt på grunn av en hindring i de øvre luftveiene. Sentral søvnapné er mindre vanlig enn obstruktiv søvnapné.

Sentral søvnapné kan skyldes andre tilstander som hjertesvikt og hjerneslag. En annen mulig årsak er å sove i stor høyde.

Behandlinger for sentral søvnapné kan omfatte behandling av eksisterende tilstander, bruk av en enhet for å hjelpe pusten, eller bruk av ekstra oksygen.

Symptomer

Vanlige tegn og symptomer på sentral søvnapné inkluderer:

  • Beobachtete Episoden von Nichtatmung oder anormalen Atemmustern während des Schlafs
  • Abruptes Erwachen, begleitet von Kurzatmigkeit
  • Schwierigkeiten beim Durchschlafen (Schlaflosigkeit)
  • Übermäßige Tagesschläfrigkeit (Hypersomnie)
  • Konzentrationsschwierigkeiten
  • Stimmungsschwankungen
  • Morgendliche Kopfschmerzen
  • Schnarchen

Selv om snorking indikerer en viss grad av luftveisobstruksjon, kan snorking også høres i nærvær av sentral søvnapné. Imidlertid er snorking kanskje ikke så alvorlig ved sentral søvnapné som ved obstruktiv søvnapné.

Når skal man gå til legen?

Kontakt lege hvis du - eller partneren din merker - har noen tegn eller symptomer på sentral søvnapné, spesielt følgende:

  • Kurzatmigkeit, die Sie aus dem Schlaf weckt
  • Pausen in Ihrer Atmung während des Schlafes
  • Schwierigkeiten beim Einschlafen
  • Übermäßige Tagesmüdigkeit, die dazu führen kann, dass Sie einschlafen, während Sie arbeiten, fernsehen oder sogar Auto fahren

Spør legen din om søvnproblemer som gjør deg kronisk trøtt, trøtt og irritabel. Overdreven søvnighet på dagtid kan skyldes andre medisinske tilstander, som: B. for lite søvn om natten (kronisk søvnmangel), plutselige søvnanfall (narkolepsi) eller obstruktiv søvnapné.

Årsaker

Sentral søvnapné oppstår når hjernen din ikke klarer å overføre signaler til pustemusklene dine.

Sentral søvnapné kan være forårsaket av en rekke forhold som påvirker evnen til hjernestammen din - som kobler hjernen din til ryggmargen og kontrollerer mange funksjoner som hjertefrekvens og pust - til å kontrollere pusten din.

Årsaken varierer med hvilken type sentral søvnapné du har. Typer inkluderer:

  • Cheyne-Stokes puster.Denne typen sentral søvnapné er oftest forbundet med kongestiv hjertesvikt eller hjerneslag.

    Cheyne-Stokes pust er preget av en gradvis økning og deretter reduksjon i pusteinnsats og luftstrøm. Under den svakeste pusteinnsatsen kan det oppstå fullstendig mangel på luft (sentral søvnapné).

  • Medikamenteninduzierte Apnoe. Die Einnahme bestimmter Medikamente wie Opioide – einschließlich Morphin (MS Contin, Kadian, andere), Oxycodon (Roxicodon, Oxycontin, andere) oder Codein – kann dazu führen, dass Ihre Atmung unregelmäßig wird, in einem regelmäßigen Muster zunimmt und abnimmt oder vorübergehend aufhört vollständig.
  • Periodische Atmung in großer Höhe. Ein Cheyne-Stokes-Atemmuster kann auftreten, wenn Sie sich in sehr großer Höhe befinden. Die Sauerstoffveränderung in dieser Höhe ist der Grund für die abwechselnd schnelle Atmung (Hyperventilation) und Unteratmung.
  • Behandlungsbedingte zentrale Schlafapnoe. Einige Menschen mit obstruktiver Schlafapnoe entwickeln eine zentrale Schlafapnoe, während sie kontinuierlichen positiven Atemwegsdruck (CPAP) für ihre Schlafapnoe-Behandlung verwenden. Dieser Zustand wird als behandlungsbedingte zentrale Schlafapnoe bezeichnet und ist eine Kombination aus obstruktiver und zentraler Schlafapnoe.
  • Krankheitsbedingte zentrale Schlafapnoe. Mehrere Erkrankungen, einschließlich Nierenerkrankungen im Endstadium und Schlaganfall, können zu einer zentralen Schlafapnoe der Nicht-Cheyne-Stokes-Variante führen.
  • Idiopathische (primäre) zentrale Schlafapnoe. Die Ursache dieser seltenen Form der zentralen Schlafapnoe ist unbekannt.

Risikofaktorer

Enkelte faktorer setter deg i økt risiko for sentral søvnapné:

  • Sex. Männer entwickeln häufiger eine zentrale Schlafapnoe als Frauen.
  • Das Alter. Zentrale Schlafapnoe tritt häufiger bei älteren Erwachsenen auf, insbesondere bei Personen über 60 Jahren. Dies könnte daran liegen, dass Menschen über 60 wahrscheinlich andere Erkrankungen oder Schlafmuster haben, die mit zentraler Schlafapnoe in Verbindung stehen.
  • Herzerkrankungen. Menschen mit unregelmäßigem Herzschlag (Vorhofflimmern) oder deren Herzmuskel nicht genug Blut für die Bedürfnisse des Körpers pumpt (kongestive Herzinsuffizienz) haben ein höheres Risiko für eine zentrale Schlafapnoe.
  • Schlaganfall, Hirntumor oder eine strukturelle Hirnstammläsion. Diese Gehirnerkrankungen können die Fähigkeit des Gehirns beeinträchtigen, die Atmung zu regulieren.
  • Hohe Höhe. Wenn Sie in einer höheren Höhe schlafen, als Sie es gewohnt sind, kann sich das Risiko einer Schlafapnoe erhöhen. Schlafapnoe in großer Höhe verschwindet einige Wochen nach der Rückkehr in eine niedrigere Höhe.
  • Opioidkonsum. Opioid-Medikamente können das Risiko einer zentralen Schlafapnoe erhöhen.
  • CPAP.Noen mennesker med obstruktiv søvnapné utvikler sentral søvnapné mens de bruker kontinuerlig positivt luftveistrykk (CPAP). Denne tilstanden kalles behandlingsrelatert sentral søvnapné. Det er en kombinasjon av obstruktiv og sentral søvnapné.

    For noen mennesker forsvinner kompleks søvnapné med fortsatt bruk av en CPAP-maskin. Andre mennesker kan bli behandlet med en annen type terapi med positivt luftveistrykk.

Komplikasjoner

Sentral søvnapné er en alvorlig tilstand. Noen komplikasjoner er:

  • Utmattelse.De gjentatte oppvåkningene forbundet med søvnapné gjør normal, avslappende søvn umulig. Personer med sentral søvnapné opplever ofte alvorlig tretthet, søvnighet på dagtid og irritabilitet.

    Du kan ha problemer med å konsentrere deg og sovne på jobb, mens du ser på TV eller til og med mens du kjører.

  • Kardiovaskulære problemer.Et plutselig fall i oksygennivået i blodet som oppstår under sentral søvnapné kan påvirke hjertehelsen.

    Hvis underliggende hjertesykdom er tilstede, forverrer disse gjentatte flere episodene med lavt oksygen i blodet (hypoksi eller hypoksemi) prognosen og øker risikoen for hjertearytmier.

Sentral søvnapnébehandling

Kilder:

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