Central sömnapné

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Central sömnapné

översikt

Central sömnapné är en störning där din andning stannar och börjar upprepade gånger under sömnen.

Central sömnapné uppstår eftersom din hjärna inte skickar korrekta signaler till musklerna som styr din andning. Detta tillstånd skiljer sig från obstruktiv sömnapné, där du inte kan andas normalt på grund av ett hinder i de övre luftvägarna. Central sömnapné är mindre vanligt än obstruktiv sömnapné.

Central sömnapné kan bero på andra tillstånd som hjärtsvikt och stroke. En annan möjlig orsak är att sova på hög höjd.

Behandlingar för central sömnapné kan inkludera behandling av befintliga tillstånd, användning av en anordning för att underlätta andningen eller användning av extra syre.

Symtom

Vanliga tecken och symtom på central sömnapné inkluderar:

  • Beobachtete Episoden von Nichtatmung oder anormalen Atemmustern während des Schlafs
  • Abruptes Erwachen, begleitet von Kurzatmigkeit
  • Schwierigkeiten beim Durchschlafen (Schlaflosigkeit)
  • Übermäßige Tagesschläfrigkeit (Hypersomnie)
  • Konzentrationsschwierigkeiten
  • Stimmungsschwankungen
  • Morgendliche Kopfschmerzen
  • Schnarchen

Även om snarkning indikerar en viss grad av luftvägsobstruktion, kan snarkning också höras i närvaro av central sömnapné. Snarkning kanske inte är lika allvarlig vid central sömnapné som vid obstruktiv sömnapné.

När ska man gå till doktorn?

Rådgör med en läkare om du - eller din partner märker - har några tecken eller symtom på central sömnapné, särskilt följande:

  • Kurzatmigkeit, die Sie aus dem Schlaf weckt
  • Pausen in Ihrer Atmung während des Schlafes
  • Schwierigkeiten beim Einschlafen
  • Übermäßige Tagesmüdigkeit, die dazu führen kann, dass Sie einschlafen, während Sie arbeiten, fernsehen oder sogar Auto fahren

Fråga din läkare om sömnproblem som gör dig kroniskt trött, sömnig och irriterad. Överdriven sömnighet under dagen kan bero på andra medicinska tillstånd, såsom: B. för lite sömn på natten (kronisk sömnbrist), plötsliga sömnattacker (narkolepsi) eller obstruktiv sömnapné.

Orsaker

Central sömnapné uppstår när din hjärna misslyckas med att överföra signaler till dina andningsmuskler.

Central sömnapné kan orsakas av ett antal tillstånd som påverkar förmågan hos din hjärnstammen - som förbinder din hjärna med din ryggmärg och styr många funktioner som hjärtfrekvens och andning - att kontrollera din andning.

Orsaken varierar med vilken typ av central sömnapné du har. Typer inkluderar:

  • Cheyne-Stokes andas.Denna typ av central sömnapné är oftast förknippad med kronisk hjärtsvikt eller stroke.

    Cheyne-Stokes andning kännetecknas av en gradvis ökning och sedan minskning av andningsansträngning och luftflöde. Under den svagaste andningsansträngningen kan en total brist på luft (central sömnapné) uppstå.

  • Medikamenteninduzierte Apnoe. Die Einnahme bestimmter Medikamente wie Opioide – einschließlich Morphin (MS Contin, Kadian, andere), Oxycodon (Roxicodon, Oxycontin, andere) oder Codein – kann dazu führen, dass Ihre Atmung unregelmäßig wird, in einem regelmäßigen Muster zunimmt und abnimmt oder vorübergehend aufhört vollständig.
  • Periodische Atmung in großer Höhe. Ein Cheyne-Stokes-Atemmuster kann auftreten, wenn Sie sich in sehr großer Höhe befinden. Die Sauerstoffveränderung in dieser Höhe ist der Grund für die abwechselnd schnelle Atmung (Hyperventilation) und Unteratmung.
  • Behandlungsbedingte zentrale Schlafapnoe. Einige Menschen mit obstruktiver Schlafapnoe entwickeln eine zentrale Schlafapnoe, während sie kontinuierlichen positiven Atemwegsdruck (CPAP) für ihre Schlafapnoe-Behandlung verwenden. Dieser Zustand wird als behandlungsbedingte zentrale Schlafapnoe bezeichnet und ist eine Kombination aus obstruktiver und zentraler Schlafapnoe.
  • Krankheitsbedingte zentrale Schlafapnoe. Mehrere Erkrankungen, einschließlich Nierenerkrankungen im Endstadium und Schlaganfall, können zu einer zentralen Schlafapnoe der Nicht-Cheyne-Stokes-Variante führen.
  • Idiopathische (primäre) zentrale Schlafapnoe. Die Ursache dieser seltenen Form der zentralen Schlafapnoe ist unbekannt.

Riskfaktorer

Vissa faktorer gör att du löper ökad risk för central sömnapné:

  • Sex. Männer entwickeln häufiger eine zentrale Schlafapnoe als Frauen.
  • Das Alter. Zentrale Schlafapnoe tritt häufiger bei älteren Erwachsenen auf, insbesondere bei Personen über 60 Jahren. Dies könnte daran liegen, dass Menschen über 60 wahrscheinlich andere Erkrankungen oder Schlafmuster haben, die mit zentraler Schlafapnoe in Verbindung stehen.
  • Herzerkrankungen. Menschen mit unregelmäßigem Herzschlag (Vorhofflimmern) oder deren Herzmuskel nicht genug Blut für die Bedürfnisse des Körpers pumpt (kongestive Herzinsuffizienz) haben ein höheres Risiko für eine zentrale Schlafapnoe.
  • Schlaganfall, Hirntumor oder eine strukturelle Hirnstammläsion. Diese Gehirnerkrankungen können die Fähigkeit des Gehirns beeinträchtigen, die Atmung zu regulieren.
  • Hohe Höhe. Wenn Sie in einer höheren Höhe schlafen, als Sie es gewohnt sind, kann sich das Risiko einer Schlafapnoe erhöhen. Schlafapnoe in großer Höhe verschwindet einige Wochen nach der Rückkehr in eine niedrigere Höhe.
  • Opioidkonsum. Opioid-Medikamente können das Risiko einer zentralen Schlafapnoe erhöhen.
  • CPAP.Vissa personer med obstruktiv sömnapné utvecklar central sömnapné medan de använder kontinuerligt positivt luftvägstryck (CPAP). Detta tillstånd kallas behandlingsrelaterad central sömnapné. Det är en kombination av obstruktiv och central sömnapné.

    För vissa människor försvinner komplex sömnapné med fortsatt användning av en CPAP-maskin. Andra personer kan behandlas med en annan typ av terapi med positivt luftvägstryck.

Komplikationer

Central sömnapné är ett allvarligt tillstånd. Några komplikationer är:

  • Trötthet.De upprepade uppvaknanden i samband med sömnapné gör normal, vilsam sömn omöjlig. Personer med central sömnapné upplever ofta svår trötthet, sömnighet under dagtid och irritabilitet.

    Du kan ha svårt att koncentrera dig och somna på jobbet, medan du tittar på TV eller till och med när du kör bil.

  • Kardiovaskulära problem.En plötslig nedgång i blodets syrenivåer som inträffar under central sömnapné kan påverka hjärthälsa.

    Om underliggande hjärtsjukdom föreligger, försämrar dessa upprepade flera episoder av lågt syrehalt i blodet (hypoxi eller hypoxemi) prognosen och ökar risken för hjärtarytmier.

Central sömnapnévård

Källor:

  1. Ropper AH, et al. Schlaf und seine Anomalien. In: Prinzipien der Neurologie von Adams und Victor. 11. Aufl. McGraw-Hügel; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Zugriff am 31. März 2021.
  2. Badr MS. Zentrale Schlafapnoe: Risikofaktoren, Klinik und Diagnose. https://www.uptodate.com/contents/search. Zugriff am 31. März 2021.
  3. Riggin EA. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 19. Januar 2021.
  4. Dempsey JA. Zentrale Schlafapnoe: Missverstanden und misshandelt! F1000Forschung. 2019; doi:10.12688/f1000research.18358.1.
  5. Fragen Sie MayoExpert. Zentrale Schlafapnoe. Mayo-Klinik; 2020.
  6. Zentrale Schlafapnoe. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/pulmonary-disorders/sleep-apnea/central-sleep-apnea#. Zugriff am 31. März 2021.
  7. Remedē-System – P160039. US Food & Drug Administration. https://www.fda.gov/medicaldevices/productsandmedicalprocedures/deviceapprovalsandclearances/recently-approveddevices/ucm579412.htm. Zugriff am 31. März 2021.
  8. Badr MS. Zentrale Schlafapnoe: Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Zugriff am 31. März 2021.
  9. Zhang J., et al. Behandlungsbedingte zentrale Schlafapnoe: Eine einzigartige schlafbezogene Atmungsstörung. Chinesisches medizinisches Journal. 2020; doi:10.1097/CM9.0000000000001125.
  10. Mehra R. Schlafapnoe und das Herz. Cleveland Clinic Journal of Medicine. 2019; doi:10.3949/ccjm.86.s1.03.
  11. Kramer NR, et al. Überblick über die Polysomnographie ist Erwachsene. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 5. April 2021.
  12. Aurora RN, et al. Aktualisierte Empfehlungen zur adaptiven Servoventilation für die AASM-Leitlinie 2012: Die Behandlung von zentralen Schlafapnoe-Syndromen bei Erwachsenen: Praxisparameter mit einer evidenzbasierten Literaturrecherche und Metaanalysen. Zeitschrift für klinische Schlafmedizin. 2016; doi:10.5664/jcsm.5812.