Achilleuse kõõlusepõletik

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Achilleuse kõõlusepõletik

ülevaadet

Achilleuse kõõluse põletik on Achilleuse kõõluse (uh-KILL-eez) ülekoormusvigastus. See on koeriba, mis ühendab sääre tagumises osas olevaid säärelihaseid kannaluuga.

Achilleuse kõõlusepõletikku esineb kõige sagedamini jooksjatel, kes on järsult suurendanud jooksu intensiivsust või kestust. See on levinud ka keskealiste inimeste seas, kes tegelevad spordiga, näiteks tennise või korvpalliga, vaid nädalavahetustel.

Enamikku Achilleuse kõõlusepõletiku juhtumeid saab ravida suhteliselt lihtsa koduhooldusega arsti järelevalve all. Enesehooldusstrateegiad on tavaliselt vajalikud korduvate episoodide vältimiseks. Raskemad Achilleuse kõõlusepõletiku juhtumid võivad põhjustada kõõluste rebendeid (rebendeid), mis võivad vajada kirurgilist parandamist.

Sümptomid

Achilleuse kõõlusepõletik

Achillessehnenentzündung

Achilleuse kõõluse põletik on Achilleuse kõõluse (uh-KILL-eez) ülekoormusvigastus. See on koeriba, mis ühendab sääre tagumises osas olevaid säärelihaseid kannaluuga.

Achilleuse kõõlusepõletikuga seotud valu algab tavaliselt kerge valuna jala tagaosas või kanna kohal pärast jooksmist või muud sportlikku tegevust. Tugevama valu episoodid võivad tekkida pärast pikaajalist kõndimist, trepist ronimist või spurtimist.

Teil võib tekkida ka hellus või jäikus, eriti hommikul, mis tavaliselt paraneb kerge tegevusega.

Millal arsti juurde minna?

Kui teil on Achilleuse kõõluse piirkonnas püsiv valu, võtke ühendust oma arstiga. Pöörduge viivitamatult arsti poole, kui valu või puue on tõsine. Teil võib olla rebend (rebenenud) Achilleuse kõõlus.

Põhjused

Achilleuse kõõlusepõletikku põhjustab korduv või intensiivne pinge Achilleuse kõõlusele, kude, mis ühendab säärelihaseid kannaluuga. Seda kõõlust kasutatakse siis, kui kõnnite, jooksete, hüppate või surute oma varvastel üles.

Achilleuse kõõluse struktuur nõrgeneb vanuse kasvades, mis võib muuta selle vigastustele vastuvõtlikumaks – eriti inimestel, kes võivad treenida vaid nädalavahetustel või on äkitselt jooksurutiini intensiivsust suurendanud.

Riskitegurid

Achilleuse kõõlusepõletiku riski võivad suurendada mitmed tegurid, sealhulgas:

  • Ihr Geschlecht. Achillessehnenentzündung tritt am häufigsten bei Männern auf.
  • Das Alter. Achillessehnenentzündung tritt mit zunehmendem Alter häufiger auf.
  • Physische Probleme. Ein von Natur aus flaches Fußgewölbe kann die Achillessehne stärker belasten. Fettleibigkeit und verspannte Wadenmuskeln können ebenfalls die Sehnenbelastung erhöhen.
  • Trainingsauswahl. Das Laufen in abgenutzten Schuhen kann das Risiko einer Achillessehnenentzündung erhöhen. Sehnenschmerzen treten bei kaltem Wetter häufiger auf als bei warmem Wetter, und das Laufen auf hügeligem Gelände kann Sie auch für Achillessehnenverletzungen prädisponieren.
  • Krankheiten. Menschen mit Psoriasis oder Bluthochdruck haben ein höheres Risiko, eine Achillessehnenentzündung zu entwickeln.
  • Medikamente. Bestimmte Arten von Antibiotika, Fluorchinolone genannt, wurden mit höheren Raten von Achillessehnenentzündungen in Verbindung gebracht.

Tüsistused

Achilleuse kõõlusepõletik võib kõõlust nõrgendada ja muuta selle vastuvõtlikumaks rebenemisele (rebendile), mis on valulik vigastus, mis nõuab tavaliselt kirurgilist parandamist.

ennetamine

Kuigi Achilleuse kõõlusepõletikku ei pruugi olla võimalik vältida, võite võtta meetmeid oma riski vähendamiseks:

  • Erhöhen Sie Ihr Aktivitätsniveau allmählich. Wenn Sie gerade erst mit einem Trainingsprogramm beginnen, beginnen Sie langsam und steigern Sie allmählich die Dauer und Intensität des Trainings.
  • Immer mit der Ruhe. Vermeiden Sie Aktivitäten, die Ihre Sehnen übermäßig belasten, wie z. B. Berglaufen. Wenn Sie an einer anstrengenden Aktivität teilnehmen, wärmen Sie sich zuerst auf, indem Sie langsamer trainieren. Wenn Sie während einer bestimmten Übung Schmerzen bemerken, hören Sie auf und ruhen Sie sich aus.
  • Wählen Sie Ihre Schuhe sorgfältig aus. Die Schuhe, die Sie während des Trainings tragen, sollten Ihre Ferse ausreichend dämpfen und eine feste Fußgewölbestütze haben, um die Spannung in der Achillessehne zu verringern. Ersetzen Sie Ihre abgenutzten Schuhe. Wenn Ihre Schuhe in gutem Zustand sind, aber Ihre Füße nicht stützen, versuchen Sie es mit Fußgewölbestützen in beiden Schuhen.
  • Dehnen Sie sich täglich. Nehmen Sie sich morgens, vor und nach dem Training die Zeit, Ihre Wadenmuskulatur und Achillessehne zu dehnen, um die Flexibilität zu erhalten. Dies ist besonders wichtig, um ein Wiederauftreten der Achillessehnenentzündung zu vermeiden.
  • Stärken Sie Ihre Wadenmuskulatur. Eine starke Wadenmuskulatur ermöglicht es der Wade und der Achillessehne, die Belastungen, denen sie durch Aktivität und Bewegung ausgesetzt sind, besser zu bewältigen.
  • Querzug. Wechseln Sie Aktivitäten mit hoher Belastung wie Laufen und Springen mit Aktivitäten mit geringer Belastung wie Radfahren und Schwimmen ab.

Allikad:

  1. DeLee JC, et al. Sehnenverletzungen an Fuß und Sprunggelenk. In: Orthopädische Sportmedizin von DeLee & Drez: Prinzipien und Praxis. 4. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2015. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 9. Juli 2015.
  2. Ham P, et al. Achillessehnenentzündung und Sehnenriss. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 9. Juli 2015.
  3. Achillessehnenentzündung. American Orthopaedic Foot and Ankle Society. https://www.aofas.org/footcaremd/conditions/ailments-of-the-ankle/Pages/Achilles-Tendinitis.aspx. Abgerufen am 9. Juli 2015.
  4. Achillessehnenentzündung. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. http://www.orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00147. Abgerufen am 9. Juli 2015.