Akillesjännetulehdus

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Akillesjännetulehdus

yleiskatsaus

Akillesjännetulehdus on ylikuormitusvamma akillesjänteelle (uh-KILL-eez), kudosnauhalle, joka yhdistää säären takaosassa olevat pohkeen lihakset kantapään luuhun.

Akillesjännetulehdus on yleisin juoksijoilla, jotka ovat yhtäkkiä lisänneet juoksunsa intensiteettiä tai kestoa. Se on yleistä myös keski-ikäisillä, jotka harrastavat urheilua, kuten tennistä tai koripalloa, vain viikonloppuisin.

Useimmat akillesjännetulehdustapaukset voidaan hoitaa suhteellisen yksinkertaisella kotihoidolla lääkärin valvonnassa. Itsehoitostrategiat ovat yleensä välttämättömiä toistuvien jaksojen estämiseksi. Vakavammat akillesjännetulehduksen tapaukset voivat johtaa jänteen repeämiin (repeämiin), jotka saattavat vaatia kirurgista korjausta.

Oireet

Akillesjännetulehdus

Achillessehnenentzündung

Akillesjännetulehdus on ylikuormitusvamma akillesjänteelle (uh-KILL-eez), kudosnauhalle, joka yhdistää säären takaosassa olevat pohkeen lihakset kantapään luuhun.

Akillesjännetulehdukseen liittyvä kipu alkaa tyypillisesti lievänä kivuna jalan takaosassa tai kantapään yläpuolella juoksun tai muun urheilullisen toiminnan jälkeen. Voimakkaamman kivun jaksot voivat ilmetä pitkäaikaisen kävelyn, portaiden kiipeämisen tai sprintin jälkeen.

Saatat myös kokea arkuutta tai jäykkyyttä erityisesti aamuisin, mikä yleensä paranee kevyellä liikunnalla.

Milloin mennä lääkäriin?

Jos sinulla on jatkuvaa kipua akillesjänteen alueella, ota yhteys lääkäriisi. Hakeudu välittömästi lääkärin hoitoon, jos kipu tai vamma on vakava. Sinulla saattaa olla revennyt (revennyt) akillesjänne.

Syyt

Akillesjännetulehdus johtuu toistuvasta tai voimakkaasta rasitusta akillesjänteessä, kudosnauhassa, joka yhdistää pohkeen lihakset kantaluuhun. Tätä jännettä käytetään, kun kävelet, juokset, hyppäät tai nostat varpaitasi.

Akillesjänteen rakenne heikkenee iän myötä, mikä voi tehdä siitä alttiimman loukkaantumisille - varsinkin ihmisillä, jotka saattavat harjoitella vain viikonloppuisin tai ovat äkillisesti lisänneet juoksunsa intensiteettiä.

Riskitekijät

Useat tekijät voivat lisätä akillesjännetulehduksen riskiä, ​​mukaan lukien:

  • Ihr Geschlecht. Achillessehnenentzündung tritt am häufigsten bei Männern auf.
  • Das Alter. Achillessehnenentzündung tritt mit zunehmendem Alter häufiger auf.
  • Physische Probleme. Ein von Natur aus flaches Fußgewölbe kann die Achillessehne stärker belasten. Fettleibigkeit und verspannte Wadenmuskeln können ebenfalls die Sehnenbelastung erhöhen.
  • Trainingsauswahl. Das Laufen in abgenutzten Schuhen kann das Risiko einer Achillessehnenentzündung erhöhen. Sehnenschmerzen treten bei kaltem Wetter häufiger auf als bei warmem Wetter, und das Laufen auf hügeligem Gelände kann Sie auch für Achillessehnenverletzungen prädisponieren.
  • Krankheiten. Menschen mit Psoriasis oder Bluthochdruck haben ein höheres Risiko, eine Achillessehnenentzündung zu entwickeln.
  • Medikamente. Bestimmte Arten von Antibiotika, Fluorchinolone genannt, wurden mit höheren Raten von Achillessehnenentzündungen in Verbindung gebracht.

Komplikaatiot

Akillesjännetulehdus voi heikentää jännettä ja tehdä siitä herkemmän repeytymään (repeämään), tuskalliseen vammaan, joka vaatii yleensä kirurgista korjausta.

ennaltaehkäisy

Vaikka akillesjännetulehdusta ei ehkä ole mahdollista estää, voit ryhtyä toimiin riskin vähentämiseksi:

  • Erhöhen Sie Ihr Aktivitätsniveau allmählich. Wenn Sie gerade erst mit einem Trainingsprogramm beginnen, beginnen Sie langsam und steigern Sie allmählich die Dauer und Intensität des Trainings.
  • Immer mit der Ruhe. Vermeiden Sie Aktivitäten, die Ihre Sehnen übermäßig belasten, wie z. B. Berglaufen. Wenn Sie an einer anstrengenden Aktivität teilnehmen, wärmen Sie sich zuerst auf, indem Sie langsamer trainieren. Wenn Sie während einer bestimmten Übung Schmerzen bemerken, hören Sie auf und ruhen Sie sich aus.
  • Wählen Sie Ihre Schuhe sorgfältig aus. Die Schuhe, die Sie während des Trainings tragen, sollten Ihre Ferse ausreichend dämpfen und eine feste Fußgewölbestütze haben, um die Spannung in der Achillessehne zu verringern. Ersetzen Sie Ihre abgenutzten Schuhe. Wenn Ihre Schuhe in gutem Zustand sind, aber Ihre Füße nicht stützen, versuchen Sie es mit Fußgewölbestützen in beiden Schuhen.
  • Dehnen Sie sich täglich. Nehmen Sie sich morgens, vor und nach dem Training die Zeit, Ihre Wadenmuskulatur und Achillessehne zu dehnen, um die Flexibilität zu erhalten. Dies ist besonders wichtig, um ein Wiederauftreten der Achillessehnenentzündung zu vermeiden.
  • Stärken Sie Ihre Wadenmuskulatur. Eine starke Wadenmuskulatur ermöglicht es der Wade und der Achillessehne, die Belastungen, denen sie durch Aktivität und Bewegung ausgesetzt sind, besser zu bewältigen.
  • Querzug. Wechseln Sie Aktivitäten mit hoher Belastung wie Laufen und Springen mit Aktivitäten mit geringer Belastung wie Radfahren und Schwimmen ab.

Lähteet:

  1. DeLee JC, et al. Sehnenverletzungen an Fuß und Sprunggelenk. In: Orthopädische Sportmedizin von DeLee & Drez: Prinzipien und Praxis. 4. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2015. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 9. Juli 2015.
  2. Ham P, et al. Achillessehnenentzündung und Sehnenriss. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 9. Juli 2015.
  3. Achillessehnenentzündung. American Orthopaedic Foot and Ankle Society. https://www.aofas.org/footcaremd/conditions/ailments-of-the-ankle/Pages/Achilles-Tendinitis.aspx. Abgerufen am 9. Juli 2015.
  4. Achillessehnenentzündung. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. http://www.orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00147. Abgerufen am 9. Juli 2015.