Akutt respirasjonssvikt

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Akutt respirasjonssvikt

oversikt

Akutt respiratorisk nødsyndrom (ARDS) oppstår når væske samler seg i de små, elastiske luftsekkene (alveolene) i lungene dine. Væsken forhindrer at lungene dine fylles med nok luft, noe som betyr at mindre oksygen kommer inn i blodet. Dette fratar organene dine oksygenet de trenger for å fungere.

ARDS forekommer vanligvis hos personer som allerede er alvorlig syke eller har alvorlige skader. Alvorlig kortpustethet - hovedsymptomet på ARDS - utvikler seg vanligvis i løpet av noen timer til noen dager etter den utløsende skaden eller infeksjonen.

Mange mennesker som utvikler ARDS overlever ikke. Risikoen for død øker med alderen og alvorlighetsgraden av sykdommen. Av personene som overlever ARDS blir noen helt friske, mens andre får permanent lungeskade.

Symptomer

Tegn og symptomer på ARDS kan variere i intensitet avhengig av årsak og alvorlighetsgrad, samt tilstedeværelsen av underliggende hjerte- eller lungesykdom. De inkluderer:

  • Starke Atemnot
  • Mühsames und ungewöhnlich schnelles Atmen
  • Niedriger Blutdruck
  • Verwirrung und extreme Müdigkeit

Når skal man gå til legen?

ARDS følger vanligvis en alvorlig sykdom eller skade, og de fleste pasienter er allerede på sykehus.

Årsaker

bronkioler og alveoler

Bronchien, Bronchiolen und Alveolen

Bronkiolene dine er blant de minste luftveiene i lungene. Den innåndede luften passerer gjennom små kanaler fra bronkiolene til elastiske luftsekker (alveoler). Alveolene er omgitt av alveolær-kapillærmembranen, som normalt hindrer væske i kapillærene i å komme inn i luftsekkene.

Den mekaniske årsaken til ARDS er væske som lekker fra de minste blodårene i lungene inn i de små luftsekkene hvor blodet oksygeneres. Normalt holder en beskyttende membran denne væsken i karene. Alvorlig sykdom eller skade kan imidlertid skade membranen og forårsake ARDS-væskelekkasje.

De underliggende årsakene til ARDS inkluderer:

  • Sepsis. Die häufigste Ursache von ARDS ist Sepsis, eine schwere und weit verbreitete Infektion des Blutkreislaufs.
  • Einatmen von Schadstoffen. Das Einatmen hoher Konzentrationen von Rauch oder chemischen Dämpfen kann zu ARDS führen, ebenso wie das Einatmen (Aspiration) von Erbrochenem oder Beinahe-Ertrinken.
  • Schwere Lungenentzündung. Schwere Fälle von Lungenentzündung betreffen normalerweise alle fünf Lungenlappen.
  • Kopf-, Brust- oder andere schwere Verletzungen. Unfälle wie Stürze oder Autounfälle können die Lunge oder den Teil des Gehirns, der die Atmung steuert, direkt schädigen.
  • Coronavirus-Krankheit 2019 (COVID-19). Menschen mit schwerem COVID-19 können ARDS entwickeln.
  • Andere. Pankreatitis (Entzündung der Bauchspeicheldrüse), massive Bluttransfusionen und Verbrennungen.

Risikofaktorer

De fleste som utvikler ARDS er allerede på sykehus for en annen tilstand, og mange er alvorlig syke. Du er spesielt utsatt hvis du har en utbredt infeksjon i blodet (sepsis).

Personer med en historie med kronisk alkoholisme har høyere risiko for å utvikle ARDS. De er også mer sannsynlig å dø av ARDS.

Komplikasjoner

Hvis du har ARDS, kan du utvikle andre medisinske problemer mens du er på sykehuset. De vanligste problemene er:

  • Blutgerinnsel. Wenn Sie im Krankenhaus still liegen, während Sie an ein Beatmungsgerät angeschlossen sind, kann sich das Risiko für die Bildung von Blutgerinnseln erhöhen, insbesondere in den tiefen Beinvenen. Wenn sich ein Gerinnsel in Ihrem Bein bildet, kann ein Teil davon abbrechen und in eine oder beide Ihrer Lungen wandern (Lungenembolie) – wo es den Blutfluss blockiert.
  • Kollabierte Lunge (Pneumothorax). In den meisten ARDS-Fällen wird ein Beatmungsgerät namens Beatmungsgerät verwendet, um den Sauerstoff im Körper zu erhöhen und Flüssigkeit aus der Lunge zu drängen. Der Druck und das Luftvolumen des Beatmungsgeräts können jedoch dazu führen, dass Gas durch ein kleines Loch ganz außerhalb einer Lunge strömt und diese Lunge kollabiert.
  • Infektionen. Da das Beatmungsgerät direkt an einem Schlauch befestigt ist, der in Ihre Luftröhre eingeführt wird, können Keime Ihre Lunge viel leichter infizieren und weiter verletzen.
  • Vernarbung (Lungenfibrose). Vernarbungen und Verdickungen des Gewebes zwischen den Luftsäcken können innerhalb weniger Wochen nach Beginn des ARDS auftreten. Dies versteift Ihre Lungen und macht es noch schwieriger für Sauerstoff, aus den Luftsäcken in Ihren Blutkreislauf zu strömen.

Takket være forbedrede behandlinger overlever flere mennesker ARDS. Imidlertid kan mange overlevende oppleve alvorlige og noen ganger varige effekter:

  • Atembeschwerden. Viele Menschen mit ARDS erholen den größten Teil ihrer Lungenfunktion innerhalb von einigen Monaten bis zwei Jahren, andere können jedoch für den Rest ihres Lebens Atemprobleme haben. Selbst Menschen, denen es gut geht, leiden normalerweise unter Kurzatmigkeit und Müdigkeit und benötigen möglicherweise einige Monate lang zusätzlichen Sauerstoff zu Hause.
  • Depression. Die meisten ARDS-Überlebenden berichten auch, dass sie eine depressive Phase durchgemacht haben, die behandelbar ist.
  • Probleme mit dem Gedächtnis und klarem Denken. Beruhigungsmittel und niedrige Sauerstoffwerte im Blut können nach ARDS zu Gedächtnisverlust und kognitiven Problemen führen. In einigen Fällen können die Auswirkungen mit der Zeit nachlassen, in anderen kann der Schaden dauerhaft sein.
  • Müdigkeit und Muskelschwäche. Im Krankenhaus und an einem Beatmungsgerät zu sein, kann dazu führen, dass Ihre Muskeln geschwächt werden. Sie können sich nach der Behandlung auch sehr müde fühlen.

Kilder:

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