Atelektase

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Atelektase

oversikt

Atelektase (at-uh-LEK-tuh-sis) er en fullstendig eller delvis kollaps av hele lungen eller en region (lapp) av lungen. Det oppstår når de små luftsekkene (alveolene) i lungene blir tømt eller muligens fylt med alveolær væske.

Atelektase er en av de vanligste pustekomplikasjonene etter operasjon. Det er også en mulig komplikasjon av andre pusteproblemer, inkludert cystisk fibrose, lungesvulster, brystskader, væske i lungene og respirasjonssvikt. Du kan utvikle atelektase hvis du inhalerer et fremmedlegeme.

Atelektase kan gjøre det vanskelig å puste, spesielt hvis du allerede har lungesykdom. Behandling avhenger av årsaken og alvorlighetsgraden av kollapsen.

Symptomer

Det kan ikke være noen åpenbare tegn eller symptomer på atelektase. Hvis du har tegn og symptomer, kan de omfatte:

  • Schwierigkeiten beim Atmen
  • Schnelles, flaches Atmen
  • Keuchen
  • Husten

Når skal man gå til legen?

Oppsøk alltid lege umiddelbart hvis du har problemer med å puste. I tillegg til atelektase kan også andre sykdommer forårsake pustevansker og krever nøyaktig diagnose og umiddelbar behandling. Hvis pusten din blir stadig vanskeligere, søk akutt legehjelp.

Årsaker

Atelektase oppstår på grunn av blokkerte luftveier (obstruktivt) eller trykk fra utsiden av lungene (ikke-obstruktivt).

Generell anestesi er en vanlig årsak til atelektase. Det endrer ditt vanlige pustemønster og påvirker utvekslingen av lungegasser, noe som kan føre til at luftsekkene (alveolene) blir tomme. Nesten alle som gjennomgår større operasjoner utvikler en viss grad av atelektase. Det oppstår ofte etter hjertebypass-operasjon.

Obstruktiv atelektase kan være forårsaket av mange ting, inkludert:

  • Schleimpfropf. Ein Schleimpfropf ist eine Ansammlung von Schleim in Ihren Atemwegen. Es tritt häufig während und nach der Operation auf, weil Sie nicht husten können. Medikamente, die während der Operation verabreicht werden, lassen Sie weniger tief atmen, sodass sich normale Sekrete in den Atemwegen ansammeln. Das Absaugen der Lungen während der Operation hilft, sie zu reinigen, aber manchmal bauen sie sich immer noch auf. Schleimpfropfen kommen auch häufig bei Kindern, Menschen mit Mukoviszidose und bei schweren Asthmaanfällen vor.
  • Fremder Körper. Atelektase tritt häufig bei Kindern auf, die einen Gegenstand wie eine Erdnuss oder ein kleines Spielzeugteil in ihre Lungen eingeatmet haben.
  • Tumor in den Atemwegen. Ein abnormales Wachstum kann die Atemwege verengen.

Mulige årsaker til ikke-obstruktiv atelektase inkluderer:

  • Verletzung. Ein Brusttrauma – zum Beispiel durch einen Sturz oder Autounfall – kann dazu führen, dass Sie es vermeiden, tief einzuatmen (aufgrund der Schmerzen), was zu einer Kompression Ihrer Lungen führen kann.
  • Pleuraerguss. Dieser Zustand beinhaltet die Ansammlung von Flüssigkeit zwischen den Geweben (Pleura), die die Lunge und die Innenseite der Brustwand auskleiden.
  • Lungenentzündung. Verschiedene Arten von Lungenentzündung, eine Lungenentzündung, können Atelektase verursachen.
  • Pneumothorax. Luft tritt in den Raum zwischen Lunge und Brustwand ein und führt indirekt dazu, dass ein Teil oder die gesamte Lunge kollabiert.
  • Vernarbung des Lungengewebes. Narbenbildung kann durch Verletzungen, Lungenerkrankungen oder Operationen verursacht werden.
  • Tumor. Ein großer Tumor kann gegen die Lunge drücken und die Luft entleeren, anstatt die Luftwege zu blockieren.

Risikofaktorer

Faktorer som gjør deg mer sannsynlig å utvikle atelektase inkluderer:

  • Älteres Alter
  • Jeder Zustand, der das Schlucken erschwert
  • Bettlägerigkeit mit seltenen Positionswechseln
  • Lungenerkrankungen wie Asthma, COPD, Bronchiektasen oder Mukoviszidose
  • Kürzlich durchgeführte Bauch- oder Brustoperationen
  • Kürzliche Vollnarkose
  • Schwache Atemmuskulatur aufgrund von Muskeldystrophie, Rückenmarksverletzung oder einer anderen neuromuskulären Erkrankung
  • Medikamente, die eine flache Atmung verursachen können
  • Schmerzen oder Verletzungen, die das Husten schmerzhaft machen oder eine flache Atmung verursachen können, einschließlich Bauchschmerzen oder Rippenfrakturen
  • Rauchen

Komplikasjoner

Et lite område med atelektase, spesielt hos voksne, kan vanligvis behandles. Følgende komplikasjoner kan være forårsaket av atelektase:

  • Niedriger Blutsauerstoff (Hypoxämie). Atelektase erschwert es Ihren Lungen, Sauerstoff in die Luftsäcke (Alveolen) zu bringen.
  • Lungenentzündung. Ihr Lungenentzündungsrisiko bleibt bestehen, bis die Atelektase verschwindet. Schleim in einer kollabierten Lunge kann zu einer Infektion führen.
  • Atemstillstand. Der Verlust eines Lappens oder einer ganzen Lunge, insbesondere bei einem Säugling oder bei jemandem mit einer Lungenerkrankung, kann lebensbedrohlich sein.

forebygging

Atelektase hos barn er ofte forårsaket av en blokkering i luftveiene. For å redusere risikoen for atelektase, oppbevar små gjenstander utilgjengelig for barn.

Hos voksne oppstår atelektase oftest etter større operasjoner. Hvis du er planlagt å ha operasjon, snakk med legen din om strategier for å redusere risikoen. Noen undersøkelser tyder på at visse pusteøvelser og muskeltrening kan redusere risikoen for atelektase etter visse operasjoner.

Kilder:

  1. Ferri FF. Atelektase. In: Ferri’s Clinical Advisor 2018. Philadelphia, Pa.: Elsevier; 2018. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 10. Juli 2018.
  2. Conde MV, et al. Überblick über das Management postoperativer pulmonaler Komplikationen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 20. Juli 2018.
  3. Goldman L. et al., Hrsg. Bronchiektasen, Atelektasen, Zysten und lokalisierte Lungenerkrankungen. In: Goldman-Cecil Medicine. 25. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 23. Juli 2018.
  4. Smetana GW, et al. Strategien zur Reduzierung postoperativer pulmonaler Komplikationen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 20. August 2018.
  5. Bope ET, et al. Atelektase. In: Conn’s Current Therapy 2018. Philadelphia, Pa.: Elsevier; 2018. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 23. Juli 2018.
  6. Restrepo RD, et al. Aktuelle Herausforderungen in der Erkennung, Prävention und Behandlung perioperativer Lungenatelektasen. Expertenbewertung der Beatmungsmedizin. 2015;9:97.
  7. Stark P, et al. Atelektase: Arten und Pathogenese bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 20. August 2018.
  8. Finder JD. Atelektase bei Kindern. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 20. August 2018.
  9. Moua T (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 27. August 2018.