Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn

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Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn

oversikt

Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) er en kronisk tilstand som rammer millioner av barn og som ofte vedvarer i voksen alder. ADHD inkluderer en kombinasjon av vedvarende problemer som: B. Vansker med å opprettholde oppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsiv atferd.

Barn med ADHD kan også slite med lav selvtillit, urolige forhold og dårlige prestasjoner på skolen. Noen ganger avtar symptomene med alderen. Noen mennesker vokser imidlertid aldri helt fra ADHD-symptomene. Men de kan lære strategier for å lykkes.

Selv om behandlingen ikke vil kurere ADHD, kan den hjelpe mye med symptomene. Behandling inkluderer vanligvis medisinering og atferdsintervensjoner. Tidlig diagnose og behandling kan gjøre en stor forskjell i utfallet.

Symptomer

Hovedkarakteristikkene ved ADHD inkluderer uoppmerksomhet og hyperaktiv-impulsiv atferd. ADHD-symptomer begynner før fylte 12 år, og hos noen barn blir de merkbare allerede i 3-årsalderen. ADHD-symptomer kan være milde, moderate eller alvorlige og kan vare inn i voksen alder.

ADHD er mer vanlig hos menn enn kvinner, og atferden kan være forskjellig hos gutter og jenter. For eksempel kan gutter være mer hyperaktive og jenter kan være mer uoppmerksomme.

Det er tre undertyper av ADHD:

  • Überwiegend unaufmerksam. Die meisten Symptome fallen unter Unaufmerksamkeit.
  • Überwiegend hyperaktiv/impulsiv. Die meisten Symptome sind hyperaktiv und impulsiv.
  • Kombiniert. Dies ist eine Mischung aus unaufmerksamen Symptomen und hyperaktiven/impulsiven Symptomen.

uoppmerksomhet

Et barn som viser et mønster av uoppmerksomhet kan ofte:

  • Achten Sie nicht genau auf Details oder machen Sie Flüchtigkeitsfehler in den Schularbeiten
  • Schwierigkeiten haben, sich auf Aufgaben oder Spiele zu konzentrieren
  • Scheinen nicht zuzuhören, selbst wenn man direkt angesprochen wird
  • Schwierigkeiten haben, Anweisungen zu befolgen und Schularbeiten oder Hausarbeiten nicht zu beenden
  • Schwierigkeiten haben, Aufgaben und Aktivitäten zu organisieren
  • Vermeiden oder mögen Sie keine Aufgaben, die eine konzentrierte geistige Anstrengung erfordern, wie z. B. Hausaufgaben
  • Verlieren Sie Gegenstände, die für Aufgaben oder Aktivitäten benötigt werden, z. B. Spielzeug, Schulaufgaben, Stifte
  • Lassen Sie sich leicht ablenken
  • Vergessen Sie, einige tägliche Aktivitäten zu erledigen, wie zum Beispiel die Hausarbeit zu vergessen

Hyperaktivitet og impulsivitet

Et barn som viser et mønster av hyperaktive og impulsive symptomer kan ofte:

  • Zappeln Sie mit seinen oder ihren Händen oder Füßen herum oder klopfen Sie darauf oder winden Sie sich auf dem Sitz
  • Schwierigkeiten haben, im Klassenzimmer oder in anderen Situationen sitzen zu bleiben
  • Unterwegs sein, in ständiger Bewegung
  • Renne herum oder klettere in Situationen, in denen es nicht angebracht ist
  • Schwierigkeiten haben, leise zu spielen oder eine Aktivität auszuführen
  • Reden Sie zu viel
  • Mit Antworten herausplatzen, den Fragesteller unterbrechen
  • Schwierigkeiten haben, darauf zu warten, dass er oder sie an der Reihe ist
  • Gespräche, Spiele oder Aktivitäten anderer unterbrechen oder stören

Typisk utviklingsatferd vs ADHD

De fleste friske barn er til tider uoppmerksomme, hyperaktive eller impulsive. Det er typisk for førskolebarn å ha korte oppmerksomhetsspenn og ikke være i stand til å holde på en aktivitet lenge. Selv hos eldre barn og tenåringer avhenger oppmerksomhetsspennet ofte av interessenivået.

Det samme gjelder hyperaktivitet. Små barn er naturlig energiske - de forblir ofte fulle av energi lenge etter at de har slitt ut foreldrene sine. I tillegg har noen barn naturlig høyere aktivitetsnivå enn andre. Barn bør aldri bli stemplet som å ha ADHD bare fordi de er forskjellige fra vennene eller søsken.

Barn som sliter på skolen, men kommer godt overens hjemme eller med venner, sliter sannsynligvis med noe annet enn ADHD. Det samme gjelder barn som er hyperaktive eller uoppmerksomme hjemme, men hvis skoleprestasjoner og vennskap ikke påvirkes.

Når skal man gå til legen?

Hvis du er bekymret for at barnet ditt viser tegn på ADHD, kontakt din barnelege eller fastlege. Legen din kan henvise deg til en spesialist, for eksempel: Det kan være lurt å konsultere en barnelege, psykolog, psykiater eller barneatferdsnevrolog, men det er viktig å ha en medisinsk vurdering først for å se etter andre mulige årsaker til barnets vansker.

Årsaker

Mens den eksakte årsaken til ADHD ikke er klar, fortsetter forskningsarbeidet. Faktorer som kan være involvert i utviklingen av ADHD inkluderer genetikk, miljø eller problemer med sentralnervesystemet i viktige utviklingsøyeblikk.

Risikofaktorer

Risikofaktorer for ADHD kan omfatte:

  • Blutsverwandte, wie ein Elternteil oder Geschwister, mit ADHS oder einer anderen psychischen Störung
  • Exposition gegenüber Umweltgiften – wie Blei, das hauptsächlich in Farben und Rohren in älteren Gebäuden vorkommt
  • Mütterlicher Drogenkonsum, Alkoholkonsum oder Rauchen während der Schwangerschaft
  • Frühgeburt

Selv om sukker er en populær mistenkt for hyperaktivitet, er det ingen pålitelige bevis på dette. Mange barndomsproblemer kan føre til problemer med å opprettholde oppmerksomheten, men det er ikke det samme som ADHD.

Komplikasjoner

ADHD kan gjøre livet vanskelig for barn. Barn med ADHD:

  • Kämpfen oft im Klassenzimmer, was zu schulischem Versagen und Urteilen anderer Kinder und Erwachsener führen kann
  • Sie haben tendenziell mehr Unfälle und Verletzungen aller Art als Kinder ohne ADHS
  • Neigen zu einem schlechten Selbstwertgefühl
  • Haben eher Probleme, mit Gleichaltrigen und Erwachsenen zu interagieren und von ihnen akzeptiert zu werden
  • Sind einem erhöhten Risiko von Alkohol- und Drogenmissbrauch und anderem kriminellen Verhalten ausgesetzt

Vilkår for sameksistens

ADHD forårsaker ingen andre psykiske eller utviklingsmessige problemer. Imidlertid er det mer sannsynlig at barn med ADHD enn andre også har tilstander som:

  • Oppositionelle trotzige Störung (ODD), allgemein definiert als ein Muster negativen, trotzigen und feindseligen Verhaltens gegenüber Autoritätspersonen
  • Verhaltensstörung, gekennzeichnet durch asoziales Verhalten wie Stehlen, Kämpfen, Zerstören von Eigentum und das Verletzen von Menschen oder Tieren
  • Disruptive Stimmungsdysregulationsstörung, gekennzeichnet durch Reizbarkeit und Probleme, Frustration zu tolerieren
  • Lernschwächen, einschließlich Problemen beim Lesen, Schreiben, Verstehen und Kommunizieren
  • Substanzgebrauchsstörungen, einschließlich Drogen, Alkohol und Rauchen
  • Angststörungen, die zu überwältigender Sorge und Nervosität führen können, einschließlich Zwangsstörungen (OCD)
  • Stimmungsschwankungen, einschließlich Depression und bipolarer Störung, die sowohl Depressionen als auch manisches Verhalten umfasst
  • Autismus-Spektrum-Störung, ein Zustand im Zusammenhang mit der Entwicklung des Gehirns, der sich darauf auswirkt, wie eine Person andere wahrnimmt und mit ihnen sozialisiert
  • Tic-Störung oder Tourette-Syndrom, Störungen, die sich wiederholende Bewegungen oder unerwünschte Geräusche (Tics) beinhalten, die nicht leicht kontrolliert werden können

forebygging

Slik reduserer du barnets risiko for ADHD:

  • Während der Schwangerschaft, Vermeiden Sie alles, was die Entwicklung des Fötus beeinträchtigen könnte. Trinken Sie beispielsweise keinen Alkohol, nehmen Sie keine Freizeitdrogen und rauchen Sie keine Zigaretten.
  • Schützen Sie Ihr Kind vor Schadstoffen und Giften, einschließlich Zigarettenrauch und Bleifarbe.
  • Bildschirmzeit begrenzen. Obwohl dies noch nicht bewiesen ist, kann es für Kinder ratsam sein, in den ersten fünf Lebensjahren eine übermäßige Exposition gegenüber Fernsehen und Videospielen zu vermeiden.

Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) i barneomsorg

Kilder:

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