Avaskulær nekrose (osteonekrose)

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Avaskulær nekrose (osteonekrose)

oversigt

Avaskulær nekrose er knoglevævs død på grund af manglende blodforsyning. Også kaldet osteonekrose, det kan forårsage små brud i knoglen og få knoglen til at kollapse. Processen tager typisk måneder til år.

En brækket knogle eller forskudt led kan stoppe blodtilførslen til en del af knoglerne. Avaskulær nekrose er også forbundet med langvarig brug af højdosis steroidmedicin og for meget alkohol.

Enhver kan blive ramt. Sygdommen opstår dog oftest hos mennesker mellem 30 og 50 år.

Symptomer

Nogle mennesker har ingen symptomer i de tidlige stadier af avaskulær nekrose. Efterhånden som tilstanden forværres, kan berørte led kun gøre ondt, når der lægges vægt på dem. På et tidspunkt kan du endda mærke smerten, når du ligger ned.

Smerter kan være milde eller svære. Det udvikler sig normalt gradvist. Smerter forbundet med avaskulær nekrose af hoften kan være koncentreret i lysken, låret eller balderne. Udover hoften kan skulder, knæ, hånd og fod blive påvirket.

Nogle mennesker udvikler avaskulær nekrose på begge sider, såsom begge hofter eller begge knæ.

Hvornår skal man gå til lægen?

Hvis smerter i et led fortsætter, skal du kontakte din læge. Søg øjeblikkelig lægehjælp for en mulig brækket knogle eller forskudt led.

Årsager

Avaskulær nekrose opstår, når blodgennemstrømningen til en knogle afbrydes eller reduceres. Nedsat blodforsyning kan være forårsaget af:

  • Gelenk- oder Knochentrauma. Eine Verletzung, wie z. B. ein ausgerenktes Gelenk, kann benachbarte Blutgefäße beschädigen. Krebsbehandlungen mit Bestrahlung können auch Knochen schwächen und Blutgefäße schädigen.
  • Fettablagerungen in Blutgefäßen. Das Fett (Lipide) kann kleine Blutgefäße blockieren. Dies kann den Blutfluss zu den Knochen reduzieren.
  • Bestimmte Krankheiten. Auch Erkrankungen wie Sichelzellenanämie und Morbus Gaucher können den Blutfluss zum Knochen verringern.

Nogle gange er årsagen til avaskulær nekrose, der ikke er forårsaget af traumer, ikke fuldt ud forstået. Genetik kombineret med overdrevent indtagelse af alkohol, visse medikamenter og andre sygdomme spiller sandsynligvis en rolle.

Risikofaktorer

Risikofaktorer for udvikling af avaskulær nekrose omfatter:

  • Trauma. Verletzungen, wie eine Hüftluxation oder -fraktur, können benachbarte Blutgefäße schädigen und den Blutfluss zu den Knochen verringern.
  • Verwendung von Steroiden. Die Anwendung von hochdosierten Kortikosteroiden wie Prednison ist eine häufige Ursache für avaskuläre Nekrose. Der Grund ist unbekannt, aber einige Experten glauben, dass Kortikosteroide den Lipidspiegel im Blut erhöhen und den Blutfluss verringern können.
  • Zu viel Alkohol trinken. Mehrere alkoholische Getränke pro Tag über mehrere Jahre können ebenfalls dazu führen, dass sich Fettablagerungen in den Blutgefäßen bilden.
  • Verwendung von Bisphosphonaten. Die langfristige Anwendung von Medikamenten zur Erhöhung der Knochendichte kann zur Entwicklung einer Osteonekrose des Kiefers beitragen. Diese seltene Komplikation ist bei einigen Patienten aufgetreten, die mit hohen Dosen dieser Medikamente gegen Krebs wie multiples Myelom und metastasierenden Brustkrebs behandelt wurden.
  • Bestimmte medizinische Behandlungen. Strahlentherapie bei Krebs kann Knochen schwächen. Organtransplantationen, insbesondere Nierentransplantationen, sind ebenfalls mit avaskulärer Nekrose verbunden.

Medicinske tilstande forbundet med avaskulær nekrose omfatter:

  • Pankreatitis
  • Morbus Gaucher
  • HIV/Aids
  • Systemischer Lupus erythematodes
  • Sichelzellenanämie
  • Dekompressionskrankheit, auch Taucherkrankheit oder Taucherkrankheit genannt
  • Bestimmte Krebsarten wie Leukämie

Komplikationer

Hvis den ikke behandles, forværres avaskulær nekrose. Til sidst kan knoglen kollapse. Avaskulær nekrose får også knoglen til at miste sin glatte form, hvilket potentielt kan føre til alvorlig gigt.

forebyggelse

For at reducere risikoen for avaskulær nekrose og forbedre det generelle helbred:

  • Alkohol einschränken. Starkes Trinken ist einer der Hauptrisikofaktoren für die Entwicklung einer avaskulären Nekrose.
  • Halten Sie den Cholesterinspiegel niedrig. Winzige Fettstücke sind die häufigste Substanz, die die Blutversorgung der Knochen blockiert.
  • Überwachen Sie die Verwendung von Steroiden. Stellen Sie sicher, dass Ihr Arzt über Ihre frühere oder gegenwärtige Verwendung von hochdosierten Steroiden informiert ist. Steroidbedingte Knochenschäden scheinen sich bei wiederholten Behandlungen mit hochdosierten Steroiden zu verschlimmern.
  • Nicht rauchen. Rauchen verengt die Blutgefäße, was den Blutfluss verringern kann.

Kilder:

  1. Jones LC, et al. Klinische Manifestationen und Diagnose einer Osteonekrose (avaskuläre Knochennekrose). https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 5. Februar 2022.
  2. Osteonekrose: Ausführlich. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. https://www.niams.nih.gov/health-topics/osteonecrosis. Abgerufen am 5. Februar 2022.
  3. Hines JT, et al. Osteonekrose des Femurkopfes: Eine aktualisierte Überprüfung von ARCO zu Pathogenese, Staging und Behandlung. Zeitschrift für koreanische medizinische Wissenschaft. 2021; doi:10.3346/jkms.2021.36.e177.
  4. Jones LC, et al. Behandlung der nichttraumatischen Osteonekrose der Hüfte (avaskuläre Hüftkopfnekrose) bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 5. Februar 2022.
  5. Osteonekrose. Amerikanisches College für Rheumatologie. https://www.rheumatology.org/I-Am-A/Patient-Cargiver/Diseases-Conditions/Osteonecrosis. Abgerufen am 5. Februar 2022.