Avaskulaarne nekroos (osteonekroos)

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Avaskulaarne nekroos (osteonekroos)

ülevaadet

Avaskulaarne nekroos on luukoe surm verevarustuse puudumise tõttu. Seda nimetatakse ka osteonekroosiks, see võib põhjustada väikseid luumurde ja põhjustada luu kokkuvarisemist. Protsess kestab tavaliselt kuude kuni aastateni.

Murtud luu või nihestunud liiges võib peatada verevoolu teatud luuosas. Avaskulaarne nekroos on seotud ka suurte annuste steroidravimite pikaajalise kasutamisega ja liigse alkoholiga.

Igaüks võib olla mõjutatud. Siiski esineb haigus kõige sagedamini 30–50-aastastel inimestel.

Sümptomid

Mõnel inimesel pole avaskulaarse nekroosi varases staadiumis sümptomeid. Seisundi halvenedes võivad kahjustatud liigesed haiget teha ainult siis, kui neile asetatakse raskus. Mingil hetkel võite isegi pikali heites valu tunda.

Valu võib olla kerge või tugev. Tavaliselt areneb see järk-järgult. Puusa avaskulaarse nekroosiga seotud valu võib koonduda kubemesse, reide või tuharasse. Lisaks puusale võivad haigestuda õlg, põlv, käsi ja jalg.

Mõnel inimesel tekib avaskulaarne nekroos mõlemal küljel, näiteks mõlemal puusal või mõlemal põlvel.

Millal arsti juurde minna?

Kui liigesevalu püsib, võtke ühendust oma arstiga. Võimaliku luumurru või nihestunud liigese korral pöörduge viivitamatult arsti poole.

Põhjused

Avaskulaarne nekroos tekib siis, kui verevool luusse on katkenud või vähenenud. Vähenenud verevarustust võivad põhjustada:

  • Gelenk- oder Knochentrauma. Eine Verletzung, wie z. B. ein ausgerenktes Gelenk, kann benachbarte Blutgefäße beschädigen. Krebsbehandlungen mit Bestrahlung können auch Knochen schwächen und Blutgefäße schädigen.
  • Fettablagerungen in Blutgefäßen. Das Fett (Lipide) kann kleine Blutgefäße blockieren. Dies kann den Blutfluss zu den Knochen reduzieren.
  • Bestimmte Krankheiten. Auch Erkrankungen wie Sichelzellenanämie und Morbus Gaucher können den Blutfluss zum Knochen verringern.

Mõnikord ei ole traumast mitte põhjustatud avaskulaarse nekroosi põhjus täielikult mõistetav. Tõenäoliselt mängib rolli geneetika koos alkoholi liigse tarbimise, teatud ravimite ja muude haigustega.

Riskitegurid

Avaskulaarse nekroosi tekke riskitegurid on järgmised:

  • Trauma. Verletzungen, wie eine Hüftluxation oder -fraktur, können benachbarte Blutgefäße schädigen und den Blutfluss zu den Knochen verringern.
  • Verwendung von Steroiden. Die Anwendung von hochdosierten Kortikosteroiden wie Prednison ist eine häufige Ursache für avaskuläre Nekrose. Der Grund ist unbekannt, aber einige Experten glauben, dass Kortikosteroide den Lipidspiegel im Blut erhöhen und den Blutfluss verringern können.
  • Zu viel Alkohol trinken. Mehrere alkoholische Getränke pro Tag über mehrere Jahre können ebenfalls dazu führen, dass sich Fettablagerungen in den Blutgefäßen bilden.
  • Verwendung von Bisphosphonaten. Die langfristige Anwendung von Medikamenten zur Erhöhung der Knochendichte kann zur Entwicklung einer Osteonekrose des Kiefers beitragen. Diese seltene Komplikation ist bei einigen Patienten aufgetreten, die mit hohen Dosen dieser Medikamente gegen Krebs wie multiples Myelom und metastasierenden Brustkrebs behandelt wurden.
  • Bestimmte medizinische Behandlungen. Strahlentherapie bei Krebs kann Knochen schwächen. Organtransplantationen, insbesondere Nierentransplantationen, sind ebenfalls mit avaskulärer Nekrose verbunden.

Avaskulaarse nekroosiga seotud meditsiinilised seisundid on järgmised:

  • Pankreatitis
  • Morbus Gaucher
  • HIV/Aids
  • Systemischer Lupus erythematodes
  • Sichelzellenanämie
  • Dekompressionskrankheit, auch Taucherkrankheit oder Taucherkrankheit genannt
  • Bestimmte Krebsarten wie Leukämie

Tüsistused

Kui seda ei ravita, süveneb avaskulaarne nekroos. Lõpuks võib luu kokku kukkuda. Avaskulaarne nekroos põhjustab ka luu sileda kuju kaotamist, mis võib põhjustada rasket artriiti.

ennetamine

Avaskulaarse nekroosi riski vähendamiseks ja üldise tervise parandamiseks:

  • Alkohol einschränken. Starkes Trinken ist einer der Hauptrisikofaktoren für die Entwicklung einer avaskulären Nekrose.
  • Halten Sie den Cholesterinspiegel niedrig. Winzige Fettstücke sind die häufigste Substanz, die die Blutversorgung der Knochen blockiert.
  • Überwachen Sie die Verwendung von Steroiden. Stellen Sie sicher, dass Ihr Arzt über Ihre frühere oder gegenwärtige Verwendung von hochdosierten Steroiden informiert ist. Steroidbedingte Knochenschäden scheinen sich bei wiederholten Behandlungen mit hochdosierten Steroiden zu verschlimmern.
  • Nicht rauchen. Rauchen verengt die Blutgefäße, was den Blutfluss verringern kann.

Allikad:

  1. Jones LC, et al. Klinische Manifestationen und Diagnose einer Osteonekrose (avaskuläre Knochennekrose). https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 5. Februar 2022.
  2. Osteonekrose: Ausführlich. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. https://www.niams.nih.gov/health-topics/osteonecrosis. Abgerufen am 5. Februar 2022.
  3. Hines JT, et al. Osteonekrose des Femurkopfes: Eine aktualisierte Überprüfung von ARCO zu Pathogenese, Staging und Behandlung. Zeitschrift für koreanische medizinische Wissenschaft. 2021; doi:10.3346/jkms.2021.36.e177.
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