Avaskulāra nekroze (osteonekroze)
Avaskulāra nekroze (osteonekroze)
pārskats
Avaskulārā nekroze ir kaulu audu nāve asins piegādes trūkuma dēļ. To sauc arī par osteonekrozi, tas var izraisīt nelielus kaulu lūzumus un izraisīt kaula sabrukumu. Process parasti ilgst no mēnešiem līdz gadiem.
Salauzts kauls vai izmežģīta locītava var apturēt asinsriti kādā kaula daļā. Avaskulārā nekroze ir saistīta arī ar ilgstošu lielu steroīdu devu lietošanu un pārāk daudz alkohola.
Ikviens var tikt ietekmēts. Tomēr slimība visbiežāk rodas cilvēkiem vecumā no 30 līdz 50 gadiem.
Simptomi
Dažiem cilvēkiem avaskulārās nekrozes sākuma stadijā nav simptomu. Stāvoklim pasliktinoties, skartās locītavas var sāpēt tikai tad, ja uz tām tiek uzlikts svars. Kādā brīdī jūs pat varat sajust sāpes, kad gulējat.
Sāpes var būt vieglas vai smagas. Parasti tas attīstās pakāpeniski. Sāpes, kas saistītas ar gūžas avaskulāru nekrozi, var koncentrēties cirkšņā, augšstilbā vai sēžamvietā. Papildus gurnam var tikt ietekmēts plecs, ceļgals, plauksta un pēda.
Dažiem cilvēkiem attīstās avaskulāra nekroze abās pusēs, piemēram, abos gurnos vai abos ceļos.
Kad jāiet pie ārsta?
Ja sāpes locītavā nepāriet, sazinieties ar savu ārstu. Nekavējoties meklējiet medicīnisko palīdzību saistībā ar iespējamu kaula lūzumu vai izmežģījumu.
Cēloņi
Avaskulāra nekroze rodas, kad tiek pārtraukta vai samazināta asins plūsma uz kaulu. Asins piegādes samazināšanos var izraisīt:
- Gelenk- oder Knochentrauma. Eine Verletzung, wie z. B. ein ausgerenktes Gelenk, kann benachbarte Blutgefäße beschädigen. Krebsbehandlungen mit Bestrahlung können auch Knochen schwächen und Blutgefäße schädigen.
- Fettablagerungen in Blutgefäßen. Das Fett (Lipide) kann kleine Blutgefäße blockieren. Dies kann den Blutfluss zu den Knochen reduzieren.
- Bestimmte Krankheiten. Auch Erkrankungen wie Sichelzellenanämie und Morbus Gaucher können den Blutfluss zum Knochen verringern.
Dažreiz avaskulārās nekrozes cēlonis, ko nav izraisījusi trauma, nav pilnībā izprotams. Ģenētikai kopā ar pārmērīgu alkohola lietošanu, noteiktiem medikamentiem un citām slimībām var būt nozīme.
Riska faktori
Avaskulārās nekrozes attīstības riska faktori ir:
- Trauma. Verletzungen, wie eine Hüftluxation oder -fraktur, können benachbarte Blutgefäße schädigen und den Blutfluss zu den Knochen verringern.
- Verwendung von Steroiden. Die Anwendung von hochdosierten Kortikosteroiden wie Prednison ist eine häufige Ursache für avaskuläre Nekrose. Der Grund ist unbekannt, aber einige Experten glauben, dass Kortikosteroide den Lipidspiegel im Blut erhöhen und den Blutfluss verringern können.
- Zu viel Alkohol trinken. Mehrere alkoholische Getränke pro Tag über mehrere Jahre können ebenfalls dazu führen, dass sich Fettablagerungen in den Blutgefäßen bilden.
- Verwendung von Bisphosphonaten. Die langfristige Anwendung von Medikamenten zur Erhöhung der Knochendichte kann zur Entwicklung einer Osteonekrose des Kiefers beitragen. Diese seltene Komplikation ist bei einigen Patienten aufgetreten, die mit hohen Dosen dieser Medikamente gegen Krebs wie multiples Myelom und metastasierenden Brustkrebs behandelt wurden.
- Bestimmte medizinische Behandlungen. Strahlentherapie bei Krebs kann Knochen schwächen. Organtransplantationen, insbesondere Nierentransplantationen, sind ebenfalls mit avaskulärer Nekrose verbunden.
Ar avaskulāru nekrozi saistītie medicīniskie stāvokļi ir:
- Pankreatitis
- Morbus Gaucher
- HIV/Aids
- Systemischer Lupus erythematodes
- Sichelzellenanämie
- Dekompressionskrankheit, auch Taucherkrankheit oder Taucherkrankheit genannt
- Bestimmte Krebsarten wie Leukämie
Komplikācijas
Ja to neārstē, avaskulārā nekroze pasliktinās. Galu galā kauls var sabrukt. Avaskulārā nekroze arī izraisa kaula gludās formas zudumu, kas var izraisīt smagu artrītu.
profilakse
Lai samazinātu avaskulārās nekrozes risku un uzlabotu vispārējo veselību:
- Alkohol einschränken. Starkes Trinken ist einer der Hauptrisikofaktoren für die Entwicklung einer avaskulären Nekrose.
- Halten Sie den Cholesterinspiegel niedrig. Winzige Fettstücke sind die häufigste Substanz, die die Blutversorgung der Knochen blockiert.
- Überwachen Sie die Verwendung von Steroiden. Stellen Sie sicher, dass Ihr Arzt über Ihre frühere oder gegenwärtige Verwendung von hochdosierten Steroiden informiert ist. Steroidbedingte Knochenschäden scheinen sich bei wiederholten Behandlungen mit hochdosierten Steroiden zu verschlimmern.
- Nicht rauchen. Rauchen verengt die Blutgefäße, was den Blutfluss verringern kann.
Avoti:
- Jones LC, et al. Klinische Manifestationen und Diagnose einer Osteonekrose (avaskuläre Knochennekrose). https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 5. Februar 2022.
- Osteonekrose: Ausführlich. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. https://www.niams.nih.gov/health-topics/osteonecrosis. Abgerufen am 5. Februar 2022.
- Hines JT, et al. Osteonekrose des Femurkopfes: Eine aktualisierte Überprüfung von ARCO zu Pathogenese, Staging und Behandlung. Zeitschrift für koreanische medizinische Wissenschaft. 2021; doi:10.3346/jkms.2021.36.e177.
- Jones LC, et al. Behandlung der nichttraumatischen Osteonekrose der Hüfte (avaskuläre Hüftkopfnekrose) bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 5. Februar 2022.
- Osteonekrose. Amerikanisches College für Rheumatologie. https://www.rheumatology.org/I-Am-A/Patient-Cargiver/Diseases-Conditions/Osteonecrosis. Abgerufen am 5. Februar 2022.