Аневризма на коремната аорта

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Аневризма на коремната аорта

преглед

Аневризма на коремната аорта

Bauchaortenaneurysma

Аневризма на коремната аорта възниква, когато долната част на главната артерия на тялото (аортата) отслабне и се издуе.

Аневризмата на коремната аорта е разширена област в долната част на главния съд, който кръвоснабдява тялото (аорта). Аортата минава от сърцето през средата на гръдния кош и корема.

Аортата е най-големият кръвоносен съд в тялото, така че разкъсаната аневризма на коремната аорта може да причини животозастрашаващо кървене.

В зависимост от размера на аневризмата и колко бързо расте, лечението варира от внимателно изчакване до спешна операция.

Симптоми

Аневризмите на коремната аорта често растат бавно без забележими симптоми, което ги прави трудни за откриване. Някои аневризми никога не се разкъсват. Мнозина започват малко и остават малки. Други нарастват с течение на времето, понякога бързо.

Ако имате уголемена аневризма на коремната аорта, може да забележите:

  • Tiefe, anhaltende Schmerzen im Bauchbereich oder seitlich am Bauch (Abdomen)
  • Rückenschmerzen
  • Ein Puls in der Nähe des Bauchnabels

Кога да отида на лекар?

Ако имате болка, особено ако болката е внезапна и силна, незабавно потърсете медицинска помощ.

причини

Аневризмите могат да се развият навсякъде по аортата, но повечето аортни аневризми се появяват в частта от аортата, която е в коремната област (корема). Няколко неща могат да играят роля в развитието на аневризма на коремната аорта, включително:

  • Verhärtung der Arterien (Atherosklerose). Arteriosklerose tritt auf, wenn sich Fett und andere Substanzen an der Auskleidung eines Blutgefäßes ansammeln.
  • Hoher Blutdruck. Hoher Blutdruck kann die Wände der Aorta beschädigen und schwächen.
  • Erkrankungen der Blutgefäße. Dies sind Krankheiten, die zu einer Entzündung der Blutgefäße führen.
  • Infektion in der Aorta. Selten kann eine bakterielle oder Pilzinfektion ein Bauchaortenaneurysma verursachen.
  • Trauma. Zum Beispiel kann eine Verletzung bei einem Autounfall ein Bauchaortenaneurysma verursachen.

Рискови фактори

Рисковите фактори за аневризма на коремната аорта включват:

  • Tabakkonsum. Rauchen ist der stärkste Risikofaktor für Aortenaneurysmen. Rauchen kann die Wände der Aorta schwächen und das Risiko eines Aortenaneurysmas und einer Aneurysmaruptur erhöhen. Je länger und mehr Sie rauchen oder Tabak kauen, desto größer sind die Chancen, ein Aortenaneurysma zu entwickeln. Ärzte empfehlen bei Männern im Alter von 65 bis 75 Jahren, die derzeit oder früher Zigaretten rauchen, eine einmalige Ultraschalluntersuchung des Abdomens, um nach einem abdominalen Aortenaneurysma zu suchen.
  • Das Alter. Bauchaortenaneurysmen treten am häufigsten bei Menschen ab 65 Jahren auf.
  • Männlich sein. Männer entwickeln viel häufiger ein Bauchaortenaneurysma als Frauen.
  • Weiß sein. Menschen mit weißer Hautfarbe haben ein höheres Risiko für Bauchaortenaneurysmen.
  • Familiengeschichte. Eine Familienanamnese mit abdominalen Aortenaneurysmen erhöht das Risiko, an dieser Erkrankung zu erkranken.
  • Andere Aneurysmen. Ein Aneurysma in einem anderen großen Blutgefäß, wie der Arterie hinter dem Knie oder der Aorta in der Brust (thorakales Aortenaneurysma), kann das Risiko eines abdominalen Aortenaneurysmas erhöhen.

Ако сте изложени на риск от аортна аневризма, Вашият лекар може да препоръча други мерки, като например: Б. Медикаменти за понижаване на кръвното Ви налягане и облекчаване на натиска върху отслабените артерии.

Усложнения

Основните усложнения са разкъсвания на един или повече слоеве на стената на аортата (аортна дисекация) или разкъсана аневризма. Разкъсването може да доведе до животозастрашаващо вътрешно кървене. Като цяло, колкото по-голяма е аневризмата и колкото по-бързо расте, толкова по-голям е рискът от разкъсване.

Признаците и симптомите, че аортната аневризма е разкъсана, могат да включват:

  • Plötzliche, intensive und anhaltende Bauch- oder Rückenschmerzen, die als Reißen beschrieben werden können
  • Niedriger Blutdruck
  • Schneller Puls

Aortic aneurysms also increase the risk of developing blood clots in the area. Ако кръвен съсирек се отдели от вътрешната стена на аневризма и блокира кръвоносен съд на друго място в тялото ви, това може да причини болка или да блокира притока на кръв към краката, пръстите на краката, бъбреците или коремните органи.

профилактика

За да предотвратите аневризма на аортата или да предотвратите влошаването на аневризма на аортата, направете следното:

  • Rauchen Sie nicht und verwenden Sie keine Tabakprodukte. Hören Sie auf zu rauchen oder Tabak zu kauen und vermeiden Sie Passivrauchen. Wenn Sie Hilfe beim Aufhören benötigen, sprechen Sie mit Ihrem Arzt über Medikamente und Therapien, die helfen können.
  • Ernähren Sie sich gesund. Konzentrieren Sie sich darauf, eine Vielfalt an Obst und Gemüse, Vollkornprodukten, Geflügel, Fisch und fettarmen Milchprodukten zu essen. Vermeiden Sie gesättigte Fette und Transfette und schränken Sie Salz ein.
  • Halten Sie Ihren Blutdruck und Cholesterin unter Kontrolle. Wenn Ihr Arzt Ihnen Medikamente verschrieben hat, nehmen Sie diese wie angewiesen ein.
  • Bewege dich regelmäßig. Versuchen Sie, mindestens 150 Minuten pro Woche moderate aerobe Aktivität zu bekommen. Wenn Sie nicht aktiv waren, beginnen Sie langsam und steigern Sie sich. Sprechen Sie mit Ihrem Arzt darüber, welche Arten von Aktivitäten für Sie geeignet sind.

Лечение на аневризми на коремната аорта

източници:

  1. Dalman RL, et al. Überblick über das Bauchaortenaneurysma. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 27. Juli 2021.
  2. Sprygerd M. et al. Screening-Programm für Bauchaortenaneurysma. Angiologie. 2019; doi:10.11770003319718824940. Abgerufen am 27. Juli 2021.
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  5. Braswell Pickering EA. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 23. Juli 2021.
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  8. Antoniou GA, et al. Endovaskuläre vs. offene Reparatur bei abdominalem Aortenaneurysma: Systematische Überprüfung und Metaanalyse aktualisierter perioperativer und langfristiger Daten randomisierter kontrollierter Studien. Europäisches Journal für vaskuläre und endovaskuläre Chirurgie. 2020; doi:10.1016/j.ejvs.2019.11.030.