Kjemohjerne

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Kjemohjerne

oversikt

Kjemohjerne er et vanlig begrep som brukes av kreftoverlevere for å beskrive tanke- og hukommelsesproblemer som kan oppstå under og etter kreftbehandling. Kjemohjerne kan også refereres til som kjemo-tåke, kreftrelatert kognitiv svikt eller kognitiv dysfunksjon.

Selv om cellegifthjerne er et mye brukt begrep, er ikke årsakene til konsentrasjons- og hukommelsesproblemer godt forstått. Det er sannsynlig at det er flere årsaker.

Uavhengig av årsak, kan cellegifthjerne være en frustrerende og ødeleggende bivirkning av kreft og dens behandling. Forskere jobber med å forstå hukommelsesendringene som mennesker med kreft opplever.

Symptomer

Tegn og symptomer på cellegifthjerne kan omfatte:

  • Ungewöhnlich unorganisiert sein
  • Verwirrtheit
  • Konzentrationsschwierigkeiten
  • Schwierigkeiten, das richtige Wort zu finden
  • Schwierigkeiten beim Erlernen neuer Fähigkeiten
  • Schwierigkeit Multitasking
  • Gefühl geistiger Vernebelung
  • Kurze Aufmerksamkeitsspanne
  • Kurzzeitgedächtnisprobleme
  • Es dauert länger als gewöhnlich, Routineaufgaben zu erledigen
  • Probleme mit dem verbalen Gedächtnis, wie z. B. dem Erinnern an ein Gespräch
  • Probleme mit dem visuellen Gedächtnis, wie z. B. das Abrufen eines Bildes oder einer Wortliste

Når skal man gå til legen?

Hvis du har hukommelses- eller tankeproblemer, bestill en avtale med legen din. Hold en dagbok over tegn og symptomer for å hjelpe legen din å forstå hvordan hukommelsesproblemene dine påvirker hverdagen din.

Årsaker

Det er mange mulige faktorer som kan bidra til tegn og symptomer på hukommelsesproblemer hos kreftoverlevere.

Kreftrelaterte årsaker kan omfatte:

Kreft

  • Eine Krebsdiagnose kann sehr belastend sein und zu Angstzuständen und Depressionen führen, die zu Denk- und Gedächtnisproblemen beitragen können
  • Bestimmte Krebsarten können Chemikalien produzieren, die das Gedächtnis beeinträchtigen
  • Krebs, der im Gehirn beginnt oder sich auf das Gehirn ausbreitet, kann zu Veränderungen im Denken führen

Kreftbehandlinger

  • Knochenmarktransplantation
  • Chemotherapie
  • Hormontherapie
  • Immuntherapie
  • Strahlentherapie
  • Chirurgie
  • Gezielte medikamentöse Therapie

Komplikasjoner av kreftbehandling

  • Anämie
  • Ermüdung
  • Infektion
  • Menopause oder andere hormonelle Veränderungen (verursacht durch eine Krebsbehandlung)
  • Schlafstörung
  • Schmerzen aufgrund von Krebsbehandlungen

Andre årsaker

  • Vererbte Anfälligkeit für Chemo-Gehirn
  • Medikamente für andere krebsbedingte Anzeichen und Symptome, wie Schmerzmittel
  • Andere Erkrankungen wie Diabetes, Schilddrüsenprobleme, Depressionen, Angstzustände und Mangelernährung

Risikofaktorer

Faktorer som kan øke risikoen for hukommelsesproblemer hos kreftoverlevende inkluderer:

  • Hirntumor
  • Krebs, der sich im Gehirn ausbreitet (metastasiert).
  • Höhere Dosen von Chemotherapie oder Bestrahlung
  • Strahlentherapie des Gehirns
  • Jüngeres Alter zum Zeitpunkt der Krebsdiagnose und -behandlung
  • Zunehmendes Alter

Komplikasjoner

Alvorlighetsgraden og varigheten av symptomene, noen ganger referert til som kjemohjerne, varierer fra person til person. De fleste kreftoverlevere vil komme tilbake på jobb, men noen vil oppleve at oppgaver krever ekstra konsentrasjon eller tid. Andre kan kanskje ikke komme tilbake på jobb.

Fortell legen din dersom du har alvorlige hukommelses- eller konsentrasjonsproblemer som gjør det vanskelig for deg å jobbe. Du kan bli henvist til en ergoterapeut eller en nevropsykolog som kan hjelpe deg med å tilpasse deg din nåværende jobb eller identifisere dine styrker, slik at du kanskje kan finne en ny jobb.

I sjeldne tilfeller kan personer med hukommelses- og konsentrasjonsproblemer ikke jobbe og kan vurdere å søke uføretrygd. Spør helsepersonellet om en henvisning til en onkologisk sosialarbeider eller lignende fagperson som kan hjelpe deg med å forstå alternativene dine.

Kilder:

  1. Kognitive Beeinträchtigung bei Erwachsenen mit Krebs außerhalb des zentralen Nervensystems (PDQ). https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/side-effects/memory/cognitive-impairment-hp-pdq. Abgerufen am 19. Januar 2019.
  2. Niederhuber JE, et al., Hrsg. Neurologische Komplikationen. In: Abeloffs Klinische Onkologie. 5. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Churchill Livingstone Elsevier; 2014. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 17. Januar 2019.
  3. Vannorsdall TD. Kognitive Veränderungen im Zusammenhang mit der Krebstherapie. Medizinische Kliniken von Nordamerika. 2017;101:1115.
  4. Überleben. Plymouth Meeting, Pa.: Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 17. Januar 2019.
  5. Asher A, et al. Die Wirkung der Krebsbehandlung auf die kognitive Funktion. Klinische Fortschritte in Hämatologie und Onkologie. 2015;13:1.
  6. DeVita VT Jr., et al., Hrsg. Neurokognitive Effekte. In: Krebs von DeVita, Hellman und Rosenberg: Prinzipien und Praxis der Onkologie. 10. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Wolters Kluwer Health Lippincott Williams & Wilkins; 2015. http://www.ovid.com/site/index.jsp. Abgerufen am 17. Januar 2019.
  7. Notfallmanagement. Plymouth Meeting, Pa.: Nationales umfassendes Krebsnetzwerk. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/default.aspx. Abgerufen am 25. Januar 2019.
  8. Giridhar KV (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 19. Februar 2019.