Koloncancer
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Koloncancer

Koloncancer
Koloncancer kan förekomma i vilken del av tjocktarmen som helst. Att undersöka hela din tjocktarm med ett långt, flexibelt rör utrustat med en kamera (koloskopi) är ett sätt att upptäcka tjocktarmscancer och polyper.
Tjocktarmscancer är en typ av cancer som börjar i tjocktarmen (tjocktarmen). Tjocktarmen är den sista delen av matsmältningskanalen.
Tjocktarmscancer drabbar vanligtvis äldre vuxna, även om det kan uppstå i alla åldrar. Det börjar vanligtvis som små, godartade (godartade) klumpar av celler som kallas polyper som bildas inuti tjocktarmen. Med tiden kan vissa av dessa polyper bli tjocktarmscancer.
Polyper kan vara små och orsaka få eller inga symtom. Av denna anledning rekommenderar läkare regelbundna undersökningar för att förhindra tjocktarmscancer genom att upptäcka och ta bort polyper innan de förvandlas till cancer.
När tjocktarmscancer utvecklas finns många behandlingar tillgängliga för att kontrollera den, inklusive kirurgi, strålbehandling och läkemedelsbehandlingar som kemoterapi, riktad terapi och immunterapi.
Koloncancer kallas ibland tjocktarmscancer, en term som kombinerar tjocktarmscancer och ändtarmscancer som börjar i ändtarmen.
Symtom
Tecken och symtom på tjocktarmscancer inkluderar:
- Eine anhaltende Veränderung Ihrer Stuhlgewohnheiten, einschließlich Durchfall oder Verstopfung oder eine Veränderung der Konsistenz Ihres Stuhls
- Rektale Blutungen oder Blut im Stuhl
- Anhaltende Bauchbeschwerden wie Krämpfe, Blähungen oder Schmerzen
- Ein Gefühl, dass sich Ihr Darm nicht vollständig entleert
- Schwäche oder Müdigkeit
- Unerklärlicher Gewichtsverlust
Många personer med tjocktarmscancer har inga symtom i de tidiga stadierna av sjukdomen. Om symtom uppstår kommer de sannolikt att variera beroende på storleken och placeringen av cancern i din tjocktarm.
När ska man gå till doktorn?
Om du märker ihållande symtom som oroar dig, boka tid med din läkare.
Orsaker
Läkare är inte säkra på vad som orsakar de flesta tjocktarmscancer.
I allmänhet börjar tjocktarmscancer när friska celler i tjocktarmen utvecklar förändringar (mutationer) i sitt DNA. En cells DNA innehåller en uppsättning instruktioner som talar om för en cell vad den ska göra.
Friska celler växer och delar sig på ett ordnat sätt så att din kropp fungerar normalt. Men när en cells DNA skadas och blir cancerframkallande fortsätter cellerna att dela sig – även när nya celler inte behövs. När cellerna ackumuleras bildar de en tumör.
Med tiden kan cancercellerna växa för att invadera och förstöra närliggande normal vävnad. Och cancerceller kan migrera till andra delar av kroppen för att bilda avlagringar (metastaser).
Riskfaktorer
Faktorer som kan öka din risk för tjocktarmscancer inkluderar:
- Älteres Alter. Darmkrebs kann in jedem Alter diagnostiziert werden, aber die Mehrheit der Menschen mit Darmkrebs ist älter als 50. Die Darmkrebsraten bei Menschen unter 50 steigen, aber die Ärzte sind sich nicht sicher, warum.
- Afroamerikanische Rasse. Afroamerikaner haben ein höheres Darmkrebsrisiko als Menschen anderer Rassen.
- Eine persönliche Geschichte von Darmkrebs oder Polypen. Wenn Sie bereits Darmkrebs oder gutartige Darmpolypen hatten, haben Sie in Zukunft ein höheres Risiko, an Darmkrebs zu erkranken.
- Entzündliche Darmerkrankungen. Chronisch entzündliche Erkrankungen des Dickdarms, wie Colitis ulcerosa und Morbus Crohn, können Ihr Darmkrebsrisiko erhöhen.
- Vererbte Syndrome, die das Dickdarmkrebsrisiko erhöhen. Einige Genmutationen, die über Generationen Ihrer Familie weitergegeben werden, können Ihr Darmkrebsrisiko erheblich erhöhen. Nur ein kleiner Prozentsatz der Dickdarmkrebserkrankungen ist mit vererbten Genen verbunden. Die häufigsten erblichen Syndrome, die das Dickdarmkrebsrisiko erhöhen, sind die familiäre adenomatöse Polyposis (FAP) und das Lynch-Syndrom, das auch als erblicher nicht-polypöser Darmkrebs (HNPCC) bekannt ist.
- Familiengeschichte von Dickdarmkrebs. Es ist wahrscheinlicher, dass Sie Darmkrebs entwickeln, wenn Sie einen Blutsverwandten haben, der die Krankheit hatte. Wenn mehr als ein Familienmitglied Darmkrebs oder Mastdarmkrebs hat, ist Ihr Risiko noch größer.
- Ballaststoffarme, fettreiche Ernährung. Dickdarmkrebs und Mastdarmkrebs können mit einer typischen westlichen Ernährung in Verbindung gebracht werden, die arm an Ballaststoffen und reich an Fett und Kalorien ist. Die Forschung in diesem Bereich hatte gemischte Ergebnisse. Einige Studien haben ein erhöhtes Darmkrebsrisiko bei Menschen festgestellt, die eine Ernährung mit viel rotem Fleisch und verarbeitetem Fleisch zu sich nehmen.
- Ein sitzender Lebensstil. Menschen, die inaktiv sind, entwickeln mit größerer Wahrscheinlichkeit Darmkrebs. Regelmäßige körperliche Aktivität kann Ihr Darmkrebsrisiko verringern.
- Diabetes. Menschen mit Diabetes oder Insulinresistenz haben ein erhöhtes Darmkrebsrisiko.
- Fettleibigkeit. Menschen, die übergewichtig sind, haben ein erhöhtes Risiko, an Darmkrebs zu erkranken, und ein erhöhtes Risiko, an Darmkrebs zu sterben, verglichen mit Menschen, die als normalgewichtig gelten.
- Rauchen. Menschen, die rauchen, haben möglicherweise ein erhöhtes Darmkrebsrisiko.
- Alkohol. Starker Alkoholkonsum erhöht das Darmkrebsrisiko.
- Strahlentherapie bei Krebs. Eine auf den Bauch gerichtete Strahlentherapie zur Behandlung früherer Krebserkrankungen erhöht das Darmkrebsrisiko.
förebyggande
Screening för tjocktarmscancer
Läkare rekommenderar att personer med genomsnittlig risk för tjocktarmscancer överväger tjocktarmscancerscreening runt 45 års ålder. Men personer med ökad risk, som t.ex.
Det finns flera screeningalternativ – alla med sina egna fördelar och nackdelar. Prata med din läkare om dina alternativ så kan ni tillsammans bestämma vilka tester som är rätt för dig.
Livsstilsförändringar för att minska risken för tjocktarmscancer
Du kan vidta åtgärder för att minska risken för tjocktarmscancer genom att göra ändringar i din dagliga rutin. Vidta åtgärder för att:
- Essen Sie abwechslungsreiches Obst, Gemüse und Vollkornprodukte. Obst, Gemüse und Vollkornprodukte enthalten Vitamine, Mineralien, Ballaststoffe und Antioxidantien, die bei der Krebsprävention eine Rolle spielen können. Wählen Sie eine Vielzahl von Obst und Gemüse, damit Sie eine Reihe von Vitaminen und Nährstoffen erhalten.
- Trinken Sie Alkohol in Maßen, wenn überhaupt. Wenn Sie sich entscheiden, Alkohol zu trinken, begrenzen Sie die Menge an Alkohol, die Sie trinken, auf nicht mehr als ein Getränk pro Tag für Frauen und zwei für Männer.
- Aufhören zu rauchen. Sprechen Sie mit Ihrem Arzt über Möglichkeiten zum Aufhören, die für Sie funktionieren könnten.
- Treiben Sie an den meisten Tagen der Woche Sport. Versuchen Sie, an den meisten Tagen mindestens 30 Minuten Sport zu treiben. Wenn Sie inaktiv waren, beginnen Sie langsam und steigern Sie sich allmählich auf 30 Minuten. Sprechen Sie auch mit Ihrem Arzt, bevor Sie mit einem Trainingsprogramm beginnen.
- Ein gesundes Gewicht beibehalten. Wenn Sie ein gesundes Gewicht haben, arbeiten Sie daran, Ihr Gewicht zu halten, indem Sie eine gesunde Ernährung mit täglicher Bewegung kombinieren. Wenn Sie abnehmen müssen, fragen Sie Ihren Arzt nach gesunden Wegen, um Ihr Ziel zu erreichen. Versuchen Sie, langsam abzunehmen, indem Sie die Menge an Bewegung erhöhen und die Anzahl der Kalorien, die Sie essen, reduzieren.
Koloncancerscreening för personer med hög risk
Vissa mediciner har visat sig minska risken för precancerösa polyper eller tjocktarmscancer. Till exempel, vissa bevis kopplar en minskad risk för polyper och tjocktarmscancer med regelbunden användning av aspirin eller aspirinliknande läkemedel. Det är dock inte klart vilken dos och hur lång tid som skulle behövas för att minska risken för tjocktarmscancer. Att ta aspirin dagligen medför vissa risker, inklusive gastrointestinala blödningar och sår.
Dessa alternativ är i allmänhet reserverade för personer med hög risk för tjocktarmscancer. Det finns inte tillräckligt med bevis för att rekommendera dessa mediciner till personer som löper en genomsnittlig risk för tjocktarmscancer.
Om du löper ökad risk för tjocktarmscancer, diskutera dina riskfaktorer med din läkare för att avgöra om förebyggande mediciner är säkra för dig.
Kolorektal cancervård
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