Tarmobstruksjon

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Tarmobstruksjon

oversikt

Tykktarm og tynntarm

Dickdarm und Dünndarm

Tynntarmen og tykktarmen er deler av fordøyelseskanalen din som behandler maten du spiser. Tarmen fjerner næringsstoffer fra maten. Det som ikke tas opp av tarmene fortsetter i fordøyelseskanalen og skilles ut som avføring ved avføring. Diaré kan oppstå på grunn av abnormiteter i tynntarmen eller tykktarmen.

Tarmobstruksjon er en blokkering som hindrer mat eller væske i å passere gjennom tynntarmen eller tykktarmen (tykktarmen). Årsaker til tarmobstruksjon kan omfatte fibrøse vevsbånd (adhesjoner) i magen som dannes etter operasjonen; brokk; tykktarmskreft; visse medisiner; eller strikturer fra en betent tarm forårsaket av visse medisinske tilstander som Crohns sykdom eller divertikulitt.

Uten behandling kan de blokkerte delene av tarmen dø, noe som kan føre til alvorlige problemer. Men med rettidig medisinsk behandling kan en tarmobstruksjon ofte behandles vellykket.

Symptomer

Tegn og symptomer på en tarmobstruksjon inkluderer:

  • Krampfartige Bauchschmerzen, die kommen und gehen
  • Appetitverlust
  • Verstopfung
  • Erbrechen
  • Unfähigkeit, Stuhlgang zu haben oder Gas zu geben
  • Schwellung des Bauches

Når skal man gå til legen?

På grunn av de alvorlige komplikasjonene som kan utvikle seg fra en intestinal obstruksjon, søk øyeblikkelig legehjelp hvis du har sterke magesmerter eller andre symptomer på en intestinal obstruksjon.

Årsaker

Intussusception

Invagination

Intussusception er en sjelden, alvorlig tilstand der en del av tarmen glir inn i en tilstøtende del.

De vanligste årsakene til tarmobstruksjon hos voksne er:

  • Darmadhäsionen – Bänder aus fibrösem Gewebe in der Bauchhöhle, die sich nach einer Bauch- oder Beckenoperation bilden können
  • Hernien – Teile des Darms, die in einen anderen Teil Ihres Körpers ragen
  • Darmkrebs

Hos barn er den vanligste årsaken til tarmobstruksjon teleskopering av tarmen (intussusception).

Andre mulige årsaker til tarmobstruksjon inkluderer:

  • Entzündliche Darmerkrankungen wie Morbus Crohn
  • Divertikulitis – ein Zustand, bei dem sich kleine, pralle Beutel (Divertikel) im Verdauungstrakt entzünden oder infizieren
  • Verdrehung des Dickdarms (Volvulus)
  • Beeinflusster Kot

Pseudo-obstruksjon

Pseudo-intestinal obstruksjon (paralytisk ileus) kan forårsake tegn og symptomer på intestinal obstruksjon, men innebærer ikke en fysisk blokkering. Ved paralytisk ileus forstyrrer muskel- eller nerveproblemer de normale koordinerte muskelsammentrekningene i tarmene, og bremser eller stopper bevegelsen av mat og væske gjennom fordøyelsessystemet.

Paralytisk ileus kan påvirke hvilken som helst del av tarmen. Årsaker kan være:

  • Bauch- oder Beckenchirurgie
  • Infektion
  • Bestimmte Medikamente, die Muskeln und Nerven beeinflussen, einschließlich Antidepressiva und Opioide
  • Muskel- und Nervenerkrankungen, wie die Parkinson-Krankheit

Risikofaktorer

Sykdommer og tilstander som kan øke risikoen for tarmobstruksjon inkluderer:

  • Bauch- oder Beckenchirurgie, die häufig Verwachsungen verursacht – ein häufiger Darmverschluss
  • Morbus Crohn, der zu einer Verdickung der Darmwände und einer Verengung des Durchgangs führen kann
  • Krebs in deinem Bauch

Komplikasjoner

Ubehandlet tarmobstruksjon kan forårsake alvorlige, livstruende komplikasjoner, inkludert:

  • Gewebetod. Ein Darmverschluss kann die Blutzufuhr zu einem Teil Ihres Darms unterbrechen. Blutmangel führt zum Absterben der Darmwand. Gewebetod kann zu einem Riss (Perforation) in der Darmwand führen, was zu einer Infektion führen kann.
  • Infektion. Peritonitis ist der medizinische Fachausdruck für eine Infektion in der Bauchhöhle. Es ist ein lebensbedrohlicher Zustand, der sofortige medizinische und oft chirurgische Behandlung erfordert.

Kilder:

  1. Feldman M. et al., Hrsg. Darmverschluss. In: Gastrointestinale und Lebererkrankungen von Sleisenger und Fordtran: Pathophysiologie, Diagnose, Management. 11. Aufl. Elsevier; 2021. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 7. Dezember 2020.
  2. Darmverschluss. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/gastrointestinal-disorders/acute-abdomen-and-surgical-gastroenterology/intestinal-obstruction#. Abgerufen am 7. Dezember 2020.
  3. Kliegman RM, et al. Ileus, Adhäsionen, Invagination und Closed-Loop-Obstruktionen. In: Nelson Lehrbuch der Kinderheilkunde. 21. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 10. Dezember 2020.
  4. Darm-Pseudoobstruktion. Nationales Institut für Diabetes und Verdauungs- und Nierenerkrankungen. https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/intestinal-pseudo-obstruction. Abgerufen am 10. Dezember 2020.
  5. Catena F, et al. Darmverschluss: Eine narrative Überprüfung für alle Ärzte. Weltjournal für Notfallchirurgie. 2019; doi:10.1186/s13017-019-0240-7.
  6. Fragen Sie MayoExpert. Invagination. Mayo-Klinik; 2019.
  7. Lied LM, et al. NSAIDs: Nebenwirkungen auf den distalen Dünndarm und Dickdarm. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 14. Dezember 2020.
  8. Rajan E (Gutachten). Mayo-Klinik. 11. Dezember 2020.