Nefropatie diabetică (boală renală)
Nefropatie diabetică (boală renală)
privire de ansamblu
Nefropatia diabetică este o complicație gravă a diabetului de tip 1 și a diabetului de tip 2. Se mai numește și boală renală diabetică. În Statele Unite, aproximativ 1 din 3 diabetici suferă de nefropatie diabetică.
Nefropatia diabetică afectează capacitatea rinichilor de a-și face treaba obișnuită de a elimina deșeurile și excesul de lichid din organism. Cel mai bun mod de a preveni sau de a întârzia nefropatia diabetică este de a menține un stil de viață sănătos și de a vă gestiona adecvat diabetul și hipertensiunea arterială.
De-a lungul multor ani, afecțiunea afectează încet sistemul de filtrare delicat al rinichilor. Tratamentul precoce poate preveni sau încetini progresia bolii și poate reduce probabilitatea complicațiilor.
Boala renală poate evolua spre insuficiență renală, cunoscută și sub denumirea de boală renală în stadiu terminal. Insuficiența renală este o afecțiune care pune viața în pericol. Opțiunile de tratament în această etapă includ dializa sau un transplant de rinichi.
Cum funcționează rinichii
Vedeți transcrierea
Una dintre cele mai importante sarcini ale rinichilor este purificarea sângelui. Pe măsură ce sângele se mișcă prin corp, preia lichide suplimentare, substanțe chimice și deșeuri. Rinichii separă acest material de sânge. Este excretat din organism prin urină. Dacă rinichii nu pot face acest lucru și afecțiunea nu este tratată, apar probleme grave de sănătate și eventual deces.
Simptome
În stadiile incipiente ale nefropatiei diabetice, cel mai probabil nu veți observa niciun semn sau simptom. În etapele ulterioare, semnele și simptomele pot include:
- Verschlechterung der Blutdruckkontrolle
- Eiweiß im Urin
- Schwellung von Füßen, Knöcheln, Händen oder Augen
- Erhöhter Harndrang
- Reduzierter Bedarf an Insulin oder Diabetes-Medikamenten
- Verwirrtheit oder Konzentrationsschwierigkeiten
- Kurzatmigkeit
- Appetitverlust
- Übelkeit und Erbrechen
- Anhaltender Juckreiz
- Ermüdung
Când să mergi la medic?
Faceți o programare la medicul dumneavoastră dacă aveți semne sau simptome de boală de rinichi. Dacă trăiți cu diabet, vizitați-vă anual medicul - sau conform recomandărilor - pentru teste care măsoară funcția rinichilor.
Cauze
Nefropatia diabetică apare atunci când diabetul afectează vasele de sânge și alte celule din rinichi.
Cum funcționează rinichii
Rinichi sănătos vs rinichi bolnav

Rinichi sănătos vs rinichi bolnav
Un rinichi tipic are aproximativ 1 milion de unități de filtrare. Fiecare unitate, numită glomerul, este conectată la un tub care colectează urina. Afecțiuni precum hipertensiunea arterială și diabetul afectează funcția rinichilor prin deteriorarea acestor unități de filtrare și colectarea tubilor, provocând cicatrici.
Secțiune transversală renală

Secțiune transversală renală
Rinichii elimină reziduurile și excesul de lichid din sânge prin unități de filtrare numite nefroni. Fiecare nefron conține un filtru (glomerul) care are o rețea de vase de sânge minuscule numite capilare. Când sângele curge într-un glomerul, moleculele minuscule - apă, minerale și substanțe nutritive esențiale și produse reziduale - trec prin pereții capilari. Moleculele mari, cum ar fi proteinele și celulele roșii din sânge, nu. Soluția filtrată trece apoi într-o altă parte a nefronului numită tubul. Apa, nutrienții și mineralele de care corpul dumneavoastră are nevoie sunt returnate în fluxul sanguin. Excesul de apă și deșeurile devin urină, care curge în vezică.
Rinichii tăi conțin milioane de colecții minuscule de vase de sânge (glomeruli) care filtrează deșeurile din sânge. Leziunile severe ale acestor vase de sânge pot duce la nefropatie diabetică, scăderea funcției renale și insuficiență renală.
Cauzele nefropatiei diabetice
Nefropatia diabetică este o complicație frecventă a diabetului de tip 1 și tip 2.
În timp, diabetul slab controlat poate deteriora colecțiile de vase de sânge din rinichi, care filtrează deșeurile din sânge. Acest lucru poate duce la afectarea rinichilor și hipertensiune arterială.
Hipertensiunea arterială poate provoca leziuni renale suplimentare prin creșterea presiunii în sistemul delicat de filtrare al rinichilor.
Factori de risc
Dacă trăiți cu diabet, factorii care vă pot crește riscul de nefropatie diabetică includ:
- Unkontrollierter hoher Blutzucker (Hyperglykämie)
- Unkontrollierter Bluthochdruck (Hypertonie)
- Raucher sein
- Hoher Cholesterinspiegel im Blut
- Fettleibigkeit
- Eine Familiengeschichte von Diabetes und Nierenerkrankungen
Complicații
Complicațiile nefropatiei diabetice se pot dezvolta treptat în luni sau ani. Acestea pot include:
- Flüssigkeitsretention, die zu Schwellungen in Armen und Beinen, Bluthochdruck oder Flüssigkeit in der Lunge (Lungenödem) führen kann
- Ein Anstieg des Kaliumspiegels in Ihrem Blut (Hyperkaliämie)
- Erkrankungen des Herzens und der Blutgefäße (Herz-Kreislauf-Erkrankungen), die zu einem Schlaganfall führen können
- Schädigung der Blutgefäße des lichtempfindlichen Gewebes im Augenhintergrund (diabetische Retinopathie)
- Verringerte Anzahl roter Blutkörperchen für den Sauerstofftransport (Anämie)
- Wunde Füße, erektile Dysfunktion, Durchfall und andere Probleme im Zusammenhang mit beschädigten Nerven und Blutgefäßen
- Knochen- und Mineralstoffstörungen aufgrund der Unfähigkeit der Nieren, das richtige Gleichgewicht von Kalzium und Phosphor im Blut aufrechtzuerhalten
- Schwangerschaftskomplikationen, die Risiken für die Mutter und den sich entwickelnden Fötus bergen
- Irreversible Schädigung Ihrer Nieren (Endstadium einer Nierenerkrankung), die schließlich entweder eine Dialyse oder eine Nierentransplantation zum Überleben erfordert
prevenirea
Pentru a reduce riscul de a dezvolta nefropatie diabetică:
- Halten Sie regelmäßige Termine für das Diabetes-Management ein. Halten Sie jährliche Termine ein – oder häufigere Termine, wenn dies von Ihrem Gesundheitsteam empfohlen wird – um zu überwachen, wie gut Sie mit Ihrem Diabetes umgehen, und um nach diabetischer Nephropathie und anderen Komplikationen zu suchen.
- Behandeln Sie Ihren Diabetes. Mit einer wirksamen Behandlung von Diabetes können Sie eine diabetische Nephropathie verhindern oder verzögern.
- Verwalten Sie Bluthochdruck oder andere Erkrankungen. Wenn Sie Bluthochdruck oder andere Erkrankungen haben, die Ihr Risiko für eine Nierenerkrankung erhöhen, arbeiten Sie mit Ihrem Arzt zusammen, um diese zu kontrollieren.
- Befolgen Sie die Anweisungen zu rezeptfreien Medikamenten. Befolgen Sie die Anweisungen auf den Packungen von nicht verschreibungspflichtigen Schmerzmitteln wie Aspirin und nichtsteroidalen entzündungshemmenden Medikamenten wie Naproxen (Aleve) und Ibuprofen (Advil, Motrin IB, andere). Bei Menschen mit diabetischer Nephropathie kann die Einnahme dieser Art von Schmerzmitteln zu Nierenschäden führen.
- Ein gesundes Gewicht beibehalten. Wenn Sie ein gesundes Gewicht haben, arbeiten Sie daran, es zu halten, indem Sie an den meisten Tagen der Woche körperlich aktiv sind. Wenn Sie abnehmen müssen, sprechen Sie mit Ihrem Arzt über Strategien zur Gewichtsabnahme, wie z. B. die Steigerung der täglichen körperlichen Aktivität und die Aufnahme von weniger Kalorien.
- Nicht rauchen. Zigarettenrauchen kann Ihre Nieren schädigen und bestehende Nierenschäden verschlimmern. Wenn Sie Raucher sind, sprechen Sie mit Ihrem Arzt über Strategien zur Raucherentwöhnung. Selbsthilfegruppen, Beratung und einige Medikamente können Ihnen helfen, damit aufzuhören.
Tratamentul nefropatiei diabetice (boala de rinichi)
Surse:
- Diabetische Nierenerkrankung. Nationales Institut für Diabetes und Verdauungs- und Nierenerkrankungen. https://www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/preventing-problems/diabetic-kidney-disease. Abgerufen am 5. September 2021.
- Diabetische Nephropathie. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/genitourinary-disorders/glomerular-disorders/diabetic-nephropathy. Abgerufen am 22. April 2019.
- Goldman L. et al., Hrsg. Diabetes und die Niere. In: Goldman-Cecil Medicine. 25. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 22. April 2019.
- Goldman L. et al., Hrsg. Umgang mit Patienten mit Nierenerkrankungen. In: Goldman-Cecil Medicine. 25. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 22. April 2019.
- Elsevier Point of Care. Klinischer Überblick: Diabetische Nephropathie. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 22. April 2019.
- Bakris GL. Überblick über die diabetische Nephropathie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 29. April 2019.
- Bakris GL. Behandlung der diabetischen Nephropathie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 22. April 2019.
- American Diabetes Association. Mikrovaskuläre Komplikationen und Fußpflege: Standards der medizinischen Versorgung bei Diabetes – 2019. Diabetesversorgung. 2019;42:S124.
- Fragen Sie MayoExpert. Diabetische Nephropathie (Erwachsene). Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
- Diabetes und chronische Nierenerkrankungen. Nationale Nierenstiftung. https://www.kidney.org/news/newsroom/factsheets/Diabetes-And-CKD. Abgerufen am 25. April 2019.
- Effektive Bewältigung: Ein Leitfaden für Patienten und ihre Familien. Nationale Nierenstiftung. https://www.kidney.org/atoz/coping- Effectively-Guide-Patients-and-their-Families. Abgerufen am 23. April 2019.
- Robertson RP. Pankreas- und Inselzelltransplantation bei Diabetes mellitus. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. April 2019.
- Skorecki K. et al., Hrsg. Diabetische Nephropathie. In: Brenner & Rector’s The Kidney. 10. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 26. April 2019.
- Nieren schützen: Intelligente Entscheidungen über Medikamente. Nationales Institut für Diabetes und Verdauungs- und Nierenerkrankungen. https://www.niddk.nih.gov/health-information/kidney-disease/keeping-kidneys-safe. Abgerufen am 29. April 2019.
- Sethi S, et al. Konsensbericht der Mayo Clinic/Renal Pathology Society über die pathologische Klassifikation, Diagnose und den Bericht von GN. Zeitschrift der American Society of Nephrology. 2015;27:1.
- Braswell-Pickering EA. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 21. September 2021.
- Schwartz GL (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 28. Mai 2019.
- American Diabetes Association. Mikrovaskuläre Komplikationen und Fußpflege: Standards der medizinischen Versorgung bei Diabetes – 2021. Diabetesversorgung. 2021; doi:10.2337/dc21-S011.
- De Boer IH, et al. Zusammenfassung der 2020 KDIGO Diabetes Management in CKD Guideline: Evidence-based advances in monitoring and treatment. Niere International. 2020; doi:10.1016/j.kint.2020.06.024.
- FDA genehmigt Medikament zur Verringerung des Risikos schwerer Nieren- und Herzkomplikationen bei Erwachsenen mit chronischer Nierenerkrankung im Zusammenhang mit Typ-2-Diabetes. US Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/drugs/drug-safety-and-availability/fda-approves-drug-reduce-risk-serious-kidney-and-heart-complications-adults-chronic-kidney-disease. Abgerufen am 24. September 2021.
- Mineral- und Knochenstörung bei chronischer Nierenerkrankung. Nationales Institut für Diabetes und Verdauungs- und Nierenerkrankungen. https://www.niddk.nih.gov/health-information/kidney-disease/mineral-bone-disorder. Abgerufen am 2. Oktober 2021.