Dijabetička neuropatija
Dijabetička neuropatija
pregled
Dijabetička neuropatija je vrsta oštećenja živaca koja se može pojaviti kod dijabetesa. Visoki šećer (glukoza) u krvi može oštetiti živce u cijelom tijelu. Dijabetička neuropatija najčešće oštećuje živce u nogama i stopalima.
Ovisno o zahvaćenim živcima, simptomi dijabetičke neuropatije uključuju bol i obamrlost u nogama, stopalima i rukama. Također može izazvati probleme s probavnim sustavom, urinarnim traktom, krvnim žilama i srcem. Neki ljudi imaju blage simptome. Ali za druge, dijabetička neuropatija može biti prilično bolna i onesposobljavajuća.
Dijabetička neuropatija ozbiljna je komplikacija dijabetesa koja može zahvatiti do 50% ljudi s dijabetesom. Ali često možete spriječiti dijabetičku neuropatiju ili usporiti njezino napredovanje dosljednom kontrolom šećera u krvi i zdravim načinom života.
Simptomi
Postoje četiri glavne vrste dijabetičke neuropatije. Možete imati jednu ili više vrsta neuropatije.
Vaši simptomi ovise o tome koju vrstu imate i koji su živci zahvaćeni. Obično se simptomi razvijaju postupno. Možda nećete primijetiti ništa dok ne dođe do značajnog oštećenja živaca.
Periferna neuropatija
Ovaj tip neuropatije također se može nazvati distalnom simetričnom perifernom neuropatijom. To je najčešći oblik dijabetičke neuropatije. Prvo zahvaća stopala i noge, a zatim šake i ruke. Znakovi i simptomi periferne neuropatije često su gori noću i mogu uključivati:
- Taubheit oder verminderte Fähigkeit, Schmerzen oder Temperaturänderungen zu empfinden
- Kribbeln oder Brennen
- Scharfe Schmerzen oder Krämpfe
- Muskelschwäche
- Extreme Berührungsempfindlichkeit – für manche Menschen kann sogar das Gewicht eines Bettlakens schmerzhaft sein
- Schwerwiegende Fußprobleme wie Geschwüre, Infektionen sowie Knochen- und Gelenkschäden
Autonomna neuropatija
Autonomni živčani sustav kontrolira krvni tlak, otkucaje srca, znojenje, oči, mjehur, probavni sustav i spolne organe. Dijabetes može utjecati na živce u bilo kojem od ovih područja, potencijalno uzrokujući znakove i simptome uključujući:
- Mangelndes Bewusstsein, dass der Blutzuckerspiegel niedrig ist (Hypoglykämie-Wahrnehmungsstörung)
- Blutdruckabfall beim Aufstehen aus dem Sitzen oder Liegen, der Schwindel oder Ohnmacht verursachen kann (orthostatische Hypotonie)
- Blasen- oder Darmprobleme
- Langsame Magenentleerung (Gastroparese), die Übelkeit, Erbrechen, Völlegefühl und Appetitlosigkeit verursacht
- Schluckbeschwerden
- Änderungen in der Art und Weise, wie sich die Augen von hell zu dunkel oder von fern zu nah anpassen
- Vermehrtes oder vermindertes Schwitzen
- Probleme mit der sexuellen Reaktion, wie vaginale Trockenheit bei Frauen und erektile Dysfunktion bei Männern
Proksimalna neuropatija (dijabetička poliradikulopatija)
Ova vrsta neuropatije često zahvaća živce u bedrima, kukovima, stražnjici ili nogama. Također može utjecati na područje trbuha i prsa. Simptomi se obično javljaju na jednoj strani tijela, ali se mogu proširiti i na drugu stranu. Proksimalna neuropatija može uključivati:
- Starke Schmerzen im Gesäß, in der Hüfte oder im Oberschenkel
- Schwache und schrumpfende Oberschenkelmuskulatur
- Schwierigkeiten beim Aufstehen aus sitzender Position
- Brust- oder Bauchwandschmerzen
Mononeuropatija (fokalna neuropatija)
Mononeuropatija se odnosi na oštećenje jednog, specifičnog živca. Živac može biti u licu, torzu, ruci ili nozi. Mononeuropatija može dovesti do:
- Schwierigkeiten beim Fokussieren oder Doppeltsehen
- Lähmung auf einer Seite des Gesichts
- Taubheit oder Kribbeln in der Hand oder den Fingern
- Schwäche in der Hand, die dazu führen kann, dass Dinge fallen gelassen werden
- Schmerzen im Schienbein oder Fuß
- Schwäche verursacht Schwierigkeiten beim Anheben des vorderen Teils des Fußes (Fußheber)
- Schmerzen an der Vorderseite des Oberschenkels
Kada otići liječniku?
Nazovite svog liječnika za termin ako:
- Ein Schnitt oder eine Wunde an Ihrem Fuß, die infiziert ist oder nicht heilt
- Brennen, Kribbeln, Schwäche oder Schmerzen in Ihren Händen oder Füßen, die Ihre täglichen Aktivitäten oder Ihren Schlaf beeinträchtigen
- Veränderungen der Verdauung, des Wasserlassens oder der Sexualfunktion
- Schwindel und Ohnmacht
Američka dijabetička udruga (ADA) preporučuje da probir dijabetičke neuropatije započne odmah nakon dijagnoze dijabetesa tipa 2 ili pet godina nakon dijagnoze dijabetesa tipa 1. Nakon toga preporučuje se pregled jednom godišnje.
Uzroci
Točan uzrok svake vrste neuropatije nije poznat. Istraživači vjeruju da nekontrolirana visoka razina šećera u krvi tijekom vremena oštećuje živce i smanjuje njihovu sposobnost slanja signala, što dovodi do dijabetičke neuropatije. Visoki šećer u krvi također slabi stijenke malih krvnih žila (kapilara) koje opskrbljuju živce kisikom i hranjivim tvarima.
Faktori rizika
Svatko tko ima dijabetes može razviti neuropatiju. Ali ovi čimbenici rizika povećavaju vjerojatnost oštećenja živaca:
- Schlechte Blutzuckerkontrolle. Unkontrollierter Blutzucker erhöht das Risiko für jede Diabetes-Komplikation, einschließlich Nervenschäden.
- Geschichte des Diabetes. Das Risiko einer diabetischen Neuropathie steigt, je länger eine Person an Diabetes leidet, insbesondere wenn der Blutzucker nicht gut eingestellt ist.
- Nierenerkrankung. Diabetes kann die Nieren schädigen. Nierenschäden senden Giftstoffe ins Blut, was zu Nervenschäden führen kann.
- Übergewichtig sein. Ein Body-Mass-Index (BMI) von 25 oder mehr kann das Risiko einer diabetischen Neuropathie erhöhen.
- Rauchen. Rauchen verengt und verhärtet die Arterien, wodurch die Durchblutung der Beine und Füße verringert wird. Das erschwert die Wundheilung und schädigt die peripheren Nerven.
Komplikacije
Dijabetička neuropatija može uzrokovati niz ozbiljnih komplikacija, uključujući:
- Hypoglykämie-Bewusstsein. Blutzuckerwerte unter 70 Milligramm pro Deziliter (mg/dL) – 3,9 Millimol pro Liter (mmol/L) – verursachen normalerweise Zittern, Schwitzen und einen schnellen Herzschlag. Bei Menschen mit autonomer Neuropathie treten diese Warnzeichen jedoch möglicherweise nicht auf.
- Verlust eines Zehs, Fußes oder Beins. Nervenschäden können zu einem Gefühlsverlust in den Füßen führen, sodass selbst kleine Schnitte unbemerkt zu Wunden oder Geschwüren werden können. In schweren Fällen kann sich eine Infektion auf den Knochen ausbreiten oder zum Absterben von Gewebe führen. Die Entfernung (Amputation) eines Zehs, Fußes oder sogar eines Teils des Beins kann erforderlich sein.
- Harnwegsinfektionen und Harninkontinenz. Wenn die Nerven, die die Blase kontrollieren, geschädigt sind, entleert sich die Blase beim Wasserlassen möglicherweise nicht vollständig. Bakterien können sich in der Blase und den Nieren ansammeln und Harnwegsinfektionen verursachen. Eine Nervenschädigung kann auch die Fähigkeit beeinträchtigen, das Bedürfnis zu urinieren oder die Muskeln zu kontrollieren, die Urin abgeben, was zu Inkontinenz führen kann.
- Starker Blutdruckabfall. Eine Schädigung der Nerven, die den Blutfluss steuern, kann die Fähigkeit des Körpers beeinträchtigen, den Blutdruck anzupassen. Dies kann beim Aufstehen nach dem Sitzen oder Liegen zu einem starken Druckabfall führen, der zu Benommenheit und Ohnmacht führen kann.
- Verdauungsprobleme. Wenn Nervenschäden im Verdauungstrakt auftreten, sind Verstopfung oder Durchfall oder beides möglich. Diabetesbedingte Nervenschäden können zu Gastroparese führen, einem Zustand, bei dem sich der Magen zu langsam oder gar nicht entleert. Dies kann zu Blähungen und Verdauungsstörungen führen.
- Sexuelle Funktionsstörung. Autonome Neuropathie schädigt oft die Nerven, die die Geschlechtsorgane betreffen. Bei Männern kann es zu einer erektilen Dysfunktion kommen. Frauen können Schwierigkeiten mit der Schmierung und Erregung haben.
- Vermehrtes oder vermindertes Schwitzen. Nervenschäden können die Funktion der Schweißdrüsen stören und es dem Körper erschweren, seine Temperatur richtig zu kontrollieren.
prevencija
Dijabetičku neuropatiju i njezine komplikacije možete spriječiti ili odgoditi pomnom kontrolom šećera u krvi i dobrom brigom o svojim stopalima.
Upravljanje šećerom u krvi
ADA preporučuje osobama s dijabetesom da obave test glikiranog hemoglobina (A1C) najmanje dva puta godišnje. Ovaj test pokazuje vaše prosječne razine šećera u krvi u posljednja 2 do 3 mjeseca.
Ciljeve A1C možda treba individualizirati, ali za mnoge odrasle osobe ADA preporučuje razinu A1C manju od 7,0%. Ako vam je razina šećera u krvi iznad cilja, možda ćete morati promijeniti svoj dnevni tretman, kao što je: B. dodavanje ili prilagođavanje lijekova ili promjena prehrane ili tjelesne aktivnosti.
Njega stopala
Problemi sa stopalima, uključujući rane koje ne zacjeljuju, čireve, pa čak i amputacije, česte su komplikacije dijabetičke neuropatije. Ali mnoge od ovih problema možete spriječiti tako da barem jednom godišnje odete na temeljit pregled stopala. Također, neka vaša stopala pregleda liječnik prilikom svake posjete i dobro se njegujte za svoja stopala kod kuće.
Slijedite preporuke svog liječnika za dobru njegu stopala. Kako biste zaštitili zdravlje svojih stopala:
- Überprüfen Sie jeden Tag Ihre Füße. Achten Sie auf Blasen, Schnitte, Prellungen, rissige und sich abschälende Haut, Rötungen und Schwellungen. Verwenden Sie einen Spiegel oder bitten Sie einen Freund oder ein Familienmitglied, Ihnen dabei zu helfen, Teile Ihrer Füße zu untersuchen, die schwer zu sehen sind.
- Halten Sie Ihre Füße sauber und trocken. Waschen Sie Ihre Füße täglich mit lauwarmem Wasser und milder Seife. Bade deine Füße nicht ein. Trocknen Sie Ihre Füße und zwischen den Zehen gründlich ab.
- Befeuchten Sie Ihre Füße. Dies hilft, Risse zu vermeiden. Aber nimm keine Lotion zwischen deine Zehen, weil sie das Pilzwachstum fördern könnte.
- Schneiden Sie Ihre Zehennägel sorgfältig. Schneiden Sie Ihre Zehennägel gerade ab. Feilen Sie die Kanten sorgfältig ab, damit Sie glatte Kanten haben. Wenn Sie dies nicht selbst können, kann ein Spezialist für Fußprobleme (Podologe) helfen.
- Trage saubere, trockene Socken. Suchen Sie nach Socken aus Baumwolle oder feuchtigkeitsableitenden Fasern, die keine engen Bänder oder dicken Nähte haben.
- Tragen Sie gepolsterte Schuhe, die gut passen. Tragen Sie geschlossene Schuhe oder Hausschuhe, um Ihre Füße zu schützen. Stellen Sie sicher, dass Ihre Schuhe richtig passen und dass sich Ihre Zehen bewegen können. Ein Fußspezialist kann Ihnen beibringen, wie Sie richtig sitzende Schuhe kaufen und Problemen wie Hühneraugen und Schwielen vorbeugen. Wenn Sie sich für Medicare qualifizieren, deckt Ihr Plan möglicherweise die Kosten für mindestens ein Paar Schuhe pro Jahr ab.
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