Diabetic retinopathy
Diabetic retinopathy
overview
Diabetic retinopathy (die-uh-BET-ik ret-ih-NOP-uh-thee) is a complication of diabetes that affects the eyes. It is caused by damage to the blood vessels in the light-sensitive tissue at the back of the eye (retina).
At first, diabetic retinopathy may cause no symptoms or only mild vision problems. But it can lead to blindness.
The condition can develop in anyone who has type 1 or type 2 diabetes. The longer you have diabetes and the less controlled your blood sugar is, the more likely you are to develop this eye complication.
Symptoms
You may not have any symptoms in the early stages of diabetic retinopathy. As the disease progresses, you may develop:
- Flecken oder dunkle Fäden, die in Ihrer Sicht schweben (Floater)
- Verschwommene Sicht
- Schwankendes Sehen
- Dunkle oder leere Bereiche in Ihrer Sicht
- Sehkraftverlust
When to go to the ophthalmologist?
Carefully managing your diabetes is the best way to prevent vision loss. If you have diabetes, see your eye doctor for an annual dilation eye exam - even if your vision seems good.
Developing diabetes during pregnancy (gestational diabetes) or diabetes before pregnancy may increase your risk of diabetic retinopathy. If you are pregnant, your eye doctor may recommend additional eye exams throughout your pregnancy.
Contact your eye doctor immediately if your vision suddenly changes or becomes blurry, spotty, or blurry.
Causes
Diabetic retinopathy

Diabetic retinopathy
In the early stages of diabetic retinopathy, the walls of the blood vessels in your retina become weaker. Tiny bulges protrude from the vessel walls, which sometimes leak or seep fluid and blood into the retina. Tissues in the retina can swell and produce white spots on the retina. As diabetic retinopathy progresses, new blood vessels can grow and threaten your vision.
Over time, too much sugar in your blood can cause the tiny blood vessels that feed the retina to become blocked, cutting off the blood supply. As a result, the eye tries to grow new blood vessels. But these new blood vessels do not develop properly and can easily leak.
There are two types of diabetic retinopathy:
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Early diabetic retinopathy.In this more common form – called nonproliferative diabetic retinopathy (NPDR) – new blood vessels do not grow (proliferate).
When you have NPDR, the walls of the blood vessels in your retina become weaker. Tiny bulges protrude from the walls of the smaller vessels and sometimes leak fluid and blood into the retina. Larger retinal vessels may begin to expand and also become irregular in diameter. NPDR can progress from mild to severe as more blood vessels become blocked.
Sometimes damage to the retinal blood vessels leads to a buildup of fluid (edema) in the central part (macula) of the retina. If macular edema affects vision, treatment is needed to prevent permanent vision loss.
-
Advanced diabetic retinopathy.Diabetic retinopathy can progress to this more severe type, known as proliferative diabetic retinopathy. In this type, damaged blood vessels close, causing new, abnormal blood vessels to grow in the retina. These new blood vessels are fragile and can invade the clear, gelatinous substance that fills the center of your eye (vitreous humor).
Eventually, scar tissue can cause the retina to separate from the back of the eye due to the growth of new blood vessels. If the new blood vessels disrupt the normal flow of fluid from the eye, pressure can build up in the eyeball. This buildup can damage the nerve that carries images from your eye to your brain (optic nerve), which can lead to glaucoma.
Risk factors
Anyone who has diabetes can develop diabetic retinopathy. The risk of developing the eye disease may increase as a result of:
- Habe seit längerer Zeit Diabetes
- Schlechte Kontrolle Ihres Blutzuckerspiegels
- Hoher Blutdruck
- Hoher Cholesterinspiegel
- Schwangerschaft
- Tabakkonsum
- Schwarz, Hispanoamerikaner oder Indianer sein
Complications
Diabetic retinopathy involves the growth of abnormal blood vessels in the retina. Complications can lead to serious vision problems:
-
Vitreous hemorrhage.The new blood vessels may bleed into the clear, gelatinous substance that fills the center of your eye. If the bleeding is minor, you may only see a few dark spots (floaters). In more severe cases, blood can fill the vitreous cavity and block your vision completely.
A vitreous hemorrhage by itself usually does not cause permanent vision loss. The blood often disappears from the eye within a few weeks or months. If your retina is not damaged, your vision will likely return to its previous clarity.
- Netzhautablösung. Die abnormalen Blutgefäße im Zusammenhang mit diabetischer Retinopathie stimulieren das Wachstum von Narbengewebe, das die Netzhaut vom Augenhintergrund wegziehen kann. Dies kann zu flackernden Flecken, Lichtblitzen oder schwerem Sehverlust führen.
- Glaukom. Neue Blutgefäße können im vorderen Teil Ihres Auges (Iris) wachsen und den normalen Flüssigkeitsfluss aus dem Auge stören, wodurch sich Druck im Auge aufbaut. Dieser Druck kann den Nerv schädigen, der Bilder von Ihrem Auge zu Ihrem Gehirn transportiert (Sehnerv).
- Blindheit. Diabetische Retinopathie, Makulaödem, Glaukom oder eine Kombination dieser Erkrankungen können zu einem vollständigen Sehverlust führen, insbesondere wenn die Erkrankungen schlecht behandelt werden.
prevention
You can't always prevent diabetic retinopathy. However, regular eye exams, good control of your blood sugar and blood pressure, and early intervention for vision problems can help prevent severe vision loss.
If you have diabetes, reduce your risk of developing diabetic retinopathy by doing the following:
- Verwalten Sie Ihren Diabetes. Machen Sie gesunde Ernährung und körperliche Aktivität zu einem Teil Ihres Tagesablaufs. Versuchen Sie, jede Woche mindestens 150 Minuten moderate aerobe Aktivität, wie z. B. Gehen, zu absolvieren. Nehmen Sie orale Diabetes-Medikamente oder Insulin wie verordnet ein.
- Überwachen Sie Ihren Blutzuckerspiegel. Möglicherweise müssen Sie Ihren Blutzuckerspiegel mehrmals täglich überprüfen und aufzeichnen – oder häufiger, wenn Sie krank sind oder unter Stress stehen. Fragen Sie Ihren Arzt, wie oft Sie Ihren Blutzucker testen müssen.
- Fragen Sie Ihren Arzt nach einem Test auf glykosyliertes Hämoglobin. Der glykosylierte Hämoglobin-Test oder Hämoglobin-A1C-Test spiegelt Ihren durchschnittlichen Blutzuckerspiegel für den Zeitraum von zwei bis drei Monaten vor dem Test wider. Für die meisten Diabetiker ist das A1C-Ziel unter 7 %.
- Halten Sie Ihren Blutdruck und Cholesterin unter Kontrolle. Eine gesunde Ernährung, regelmäßige Bewegung und das Abnehmen von Übergewicht können helfen. Manchmal werden auch Medikamente benötigt.
- Wenn Sie rauchen oder andere Tabaksorten verwenden, bitten Sie Ihren Arzt, Ihnen beim Aufhören zu helfen. Rauchen erhöht Ihr Risiko für verschiedene Diabetes-Komplikationen, einschließlich diabetischer Retinopathie.
- Achten Sie auf Sehstörungen. Wenden Sie sich sofort an Ihren Augenarzt, wenn sich Ihre Sicht plötzlich ändert oder verschwommen, fleckig oder verschwommen wird.
Remember that diabetes does not necessarily cause vision loss. Taking an active role in diabetes management can go a long way toward preventing complications.
Sources:
- Diabetische Retinopathie. Nationales Augeninstitut. https://www.nei.nih.gov/learn-about-eye-health/eye-conditions-and-diseases/diabetic-retinopathy. Abgerufen am 19. Februar 2021.
- Fragen Sie MayoExpert. Diabetische Retinopathie. Mayo-Klinik, 2020.
- Fraser CE, et al. Diabetische Retinopathie: Klassifikation und klinische Merkmale. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 22. Februar 2021.
- Diabetische Retinopathie. American Optometrics Association. https://www.aoa.org/healthy-eyes/eye-and-vision-conditions/diabetic-retinopathy?sso=y. Abgerufen am 19. Februar 2021.
- Fraser CE, et al. Diabetische Retinopathie: Prävention und Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 22. Februar 2021.
- Der Diabetesberater: Augenuntersuchungen für Menschen mit Diabetes. American Diabetes Association. https://professional.diabetes.org/sites/professional.diabetes.org/files/media/Eyes_-_Eye_Tests_for_People_with_Diabetes.pdf. Abgerufen am 25. Februar 2021.
- Zhang HW, et al. Einzelnes pflanzliches Arzneimittel für diabetische Retinopathie (Überprüfung). Cochrane-Datenbank systematischer Reviews. 2018; doi:10.1002/14651858.CD007939.pub2.