Utvidet kardiomyopati
Utvidet kardiomyopati
oversikt
Utvidet kardiomyopati

Utvidet kardiomyopati
Ved utvidet kardiomyopati forstørres hjertekamrene. Hvis den ikke behandles, kan utvidet kardiomyopati føre til hjertesvikt.
Dilatert kardiomyopati er en type hjertemuskelsykdom som gjør at hjertekamrene (ventriklene) blir tynnere, strukket og større. Det begynner vanligvis i hjertets hovedpumpekammer (venstre ventrikkel). Utvidet kardiomyopati gjør det vanskelig for hjertet å pumpe blod til resten av kroppen.
Symptomer på utvidet kardiomyopati - som tretthet og kortpustethet - kan etterligne andre helsemessige forhold. En person med utvidet kardiomyopati kan ikke merke noen symptomer med det første. Imidlertid kan utvidet kardiomyopati være livstruende. Det er en vanlig årsak til hjertesvikt.
Dilatert kardiomyopati forekommer oftere hos menn enn kvinner. Behandling for utvidet kardiomyopati kan omfatte medisinering eller kirurgi for å implantere en medisinsk enhet som kontrollerer hjerterytmen eller hjelper hjertet med å pumpe blod. Noen ganger er en hjertetransplantasjon nødvendig.
Symptomer
Noen mennesker med utvidet kardiomyopati har ingen tegn eller symptomer i de tidlige stadiene av sykdommen.
Tegn og symptomer på utvidet kardiomyopati kan omfatte:
- Ermüdung
- Kurzatmigkeit (Dyspnoe) bei Aktivität oder im Liegen
- Reduzierte Fähigkeit zu trainieren
- Schwellungen (Ödeme) in den Beinen, Knöcheln, Füßen oder im Bauch (Abdomen)
- Schmerzen oder Beschwerden in der Brust
- Schneller, flatternder oder pochender Herzschlag (Palpitationen)
Når skal man gå til legen?
Hvis du er kortpustet eller har andre symptomer på utvidet kardiomyopati, kontakt legen din så snart som mulig. Ring 911 eller ditt lokale nødnummer hvis du har brystsmerter som varer mer enn noen få minutter eller har alvorlige pustevansker.
Hvis et familiemedlem har utvidet kardiomyopati, snakk med legen din. Noen typer utvidet kardiomyopati går i familier (arves). Genetisk testing kan anbefales.
Årsaker
Det kan være vanskelig å fastslå årsaken til utvidet kardiomyopati. Imidlertid kan mange ting føre til at venstre ventrikkel utvides og svekkes, inkludert:
- Bestimmte Infektionen
- Komplikationen der Spätschwangerschaft
- Diabetes
- Übermäßiges Eisen im Herzen und anderen Organen (Hämochromatose)
- Herzrhythmusstörungen (Arrhythmien)
- Bluthochdruck (Hypertonie)
- Fettleibigkeit
- Herzklappenerkrankungen wie Mitralklappen- oder Aortenklappeninsuffizienz
Andre mulige årsaker til utvidet kardiomyopati inkluderer:
- Alkoholmissbrauch
- Exposition gegenüber Toxinen wie Blei, Quecksilber und Kobalt
- Verwendung bestimmter Krebsmedikamente
- Konsum illegaler Drogen wie Kokain oder Amphetamine
Risikofaktorer
Risikofaktorer for utvidet kardiomyopati inkluderer:
- Schädigung des Herzmuskels durch bestimmte Krankheiten wie Hämochromatose
- Familienanamnese von dilatativer Kardiomyopathie, Herzinsuffizienz oder plötzlichem Herzstillstand
- Herzklappenerkrankung
- Entzündung des Herzmuskels durch Erkrankungen des Immunsystems wie Lupus
- Langfristiger übermäßiger Alkohol- oder illegaler Drogenkonsum
- Langfristiger Bluthochdruck
- Neuromuskuläre Erkrankungen wie Muskeldystrophie
Komplikasjoner
Komplikasjoner av utvidet kardiomyopati inkluderer:
- Herzfehler. Das Herz kann nicht genug Blut pumpen, um den Bedarf des Körpers zu decken. Unbehandelt kann eine Herzinsuffizienz lebensbedrohlich sein.
- Undichte Herzklappen (Herzklappeninsuffizienz). Eine Kardiomyopathie kann das Schließen der Herzklappen erschweren. Blut kann durch eine Herzklappe nach hinten austreten.
- Unregelmäßige Herzschläge (Arrhythmien). Veränderungen in Größe und Form des Herzens können den Herzrhythmus stören.
- Plötzlichen Herzstillstand. Eine dilatative Kardiomyopathie kann dazu führen, dass das Herz plötzlich aufhört zu schlagen.
- Blutgerinnsel. Eine Ansammlung von Blut in der linken unteren Herzkammer kann zu Blutgerinnseln führen. Wenn Gerinnsel in den Blutkreislauf gelangen, können sie den Blutfluss zu anderen Organen, einschließlich Herz und Gehirn, blockieren. Blutgerinnsel können Schlaganfall, Herzinfarkt oder Schäden an anderen Organen verursachen. Arrhythmien können auch Blutgerinnsel verursachen.
forebygging
Sunne livsstilsvaner kan bidra til å forhindre eller redusere komplikasjoner av utvidet kardiomyopati. Prøv disse smarte strategiene:
- Vermeiden oder beschränken Sie Alkohol.
- Nicht rauchen.
- Verwenden Sie kein Kokain oder andere illegale Drogen.
- Ernähren Sie sich gesund und salzarm (Natrium).
- Schlafen Sie ausreichend und ruhen Sie sich aus.
- Bewege dich regelmäßig.
- Ein gesundes Gewicht beibehalten.
- Stress bewältigen.
Mayo Clinic-opplevelsen og pasienthistorier
Pasientene våre forteller oss at kvaliteten på deres interaksjoner, vår oppmerksomhet på detaljer og effektiviteten av besøkene deres betyr helsetjenester som de aldri har opplevd før. Sjekk ut historiene til fornøyde Mayo Clinic-pasienter.

Feirer 10 år med et nytt hjerte – akkurat som storesøsteren
Linsey Rippy var 16 uker gravid med sitt andre barn da hun fikk vite at datteren Madi hadde utvidet kardiomyopati. Hun var bare to og et halvt år gammel. "Sykehuset vårt i tvillingbyene kjørte alle genetiske tester på Madi, men ingenting kom tilbake," sa Linsey. "Hun hadde hatt et virus for noen uker siden, så de trodde hun utviklet sykdommen fra det." Legene mente også at dette betydde at risikoen for babyen Linsey var lav...
Kilder:
- Fuster V, et al., Hrsg. Dilatative Kardiomyopathie: Definition. In: Hursts das Herz. 14. Aufl. McGraw-Hügel; 2017. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 15. Februar 2022.
- Papadakis MA, et al., Hrsg. Dilatative Kardiomyopathie. In: Current Medical Diagnosis & Treatment 2022. 61. Aufl. McGraw-Hügel; 2022. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 15. Februar 2022.
- Kardiomyopathie. Nationales Institut für Herz, Lunge und Blut. https://www.nhlbi.nih.gov/health/cardiomyopathy. Abgerufen am 15. Februar 2022.
- Weigner M. et al. Ursachen der dilatativen Kardiomyopathie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 15. Februar 2022.
- Ferri FF. Kardiomyopathie, erweitert. In Ferri’s Clinical Advisor 2022. Elsevier; 2022. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 16. Februar 2022.
- Mankad R (Gutachten). Mayo-Klinik. 3. März 2022.
- Sacubitril/Valsartan oral. Fakten & Vergleiche eAnswers. https://fco.factsandcomparisons.com. Abgerufen am 16. Februar 2022.