Dissociatieve stoornissen
Dissociatieve stoornissen
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Dissociatieve stoornissen zijn psychische stoornissen waarbij een scheiding en gebrek aan continuïteit tussen gedachten, herinneringen, omgeving, handelingen en identiteit wordt ervaren. Mensen met dissociatieve stoornissen ontsnappen op onvrijwillige en ongezonde wijze aan de realiteit, waardoor disfuncties in het dagelijks leven ontstaan.
Dissociatieve stoornissen ontwikkelen zich meestal als reactie op trauma en helpen moeilijke herinneringen op afstand te houden. Symptomen – van geheugenverlies tot alternatieve identiteiten – zijn gedeeltelijk afhankelijk van het type dissociatieve stoornis dat u heeft. Tijden van stress kunnen de symptomen tijdelijk verergeren en meer opvallen.
Behandeling voor dissociatieve stoornissen kan gesprekstherapie (psychotherapie) en medicatie omvatten. Hoewel het behandelen van dissociatieve stoornissen moeilijk kan zijn, leren veel mensen nieuwe manieren om ermee om te gaan en een gezond, productief leven te leiden.
Symptomen
Tekenen en symptomen zijn afhankelijk van het type dissociatieve stoornis dat u heeft, maar kunnen het volgende omvatten:
- Gedächtnisverlust (Amnesie) bestimmter Zeiträume, Ereignisse, Personen und persönlicher Informationen
- Ein Gefühl der Loslösung von sich selbst und seinen Emotionen
- Eine Wahrnehmung der Menschen und Dinge um Sie herum als verzerrt und unwirklich
- Ein verschwommenes Identitätsgefühl
- Erheblicher Stress oder Probleme in Ihren Beziehungen, bei der Arbeit oder in anderen wichtigen Bereichen Ihres Lebens
- Unfähigkeit, mit emotionalem oder beruflichem Stress gut umzugehen
- Psychische Gesundheitsprobleme wie Depressionen, Angstzustände und Selbstmordgedanken und -verhalten
Er zijn drie belangrijke dissociatieve stoornissen gedefinieerd in de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), uitgegeven door de American Psychiatric Association:
- Dissoziative Amnesie. Das Hauptsymptom ist ein Gedächtnisverlust, der schwerwiegender ist als normale Vergesslichkeit und der nicht durch einen medizinischen Zustand erklärt werden kann. Sie können sich nicht an Informationen über sich selbst oder Ereignisse und Personen in Ihrem Leben erinnern, insbesondere nicht aus einer traumatischen Zeit. Dissoziative Amnesie kann spezifisch für Ereignisse in einer bestimmten Zeit sein, wie z. B. intensive Kämpfe, oder, seltener, einen vollständigen Gedächtnisverlust über sich selbst beinhalten. Es kann manchmal Reisen oder verwirrtes Abschweifen von Ihrem Leben beinhalten (dissoziative Fuge). Eine Episode von Amnesie tritt normalerweise plötzlich auf und kann Minuten, Stunden oder selten Monate oder Jahre dauern.
- Dissoziative Identitätsstörung. Früher als multiple Persönlichkeitsstörung bekannt, ist diese Störung durch das „Wechseln“ zu alternativen Identitäten gekennzeichnet. Sie können die Anwesenheit von zwei oder mehr Menschen spüren, die in Ihrem Kopf sprechen oder leben, und Sie können sich fühlen, als wären Sie von anderen Identitäten besessen. Jede Identität kann einen eindeutigen Namen, eine persönliche Geschichte und Merkmale haben, einschließlich offensichtlicher Unterschiede in der Stimme, im Geschlecht, in den Manierismen und sogar in körperlichen Eigenschaften wie der Notwendigkeit einer Brille. Es gibt auch Unterschiede darin, wie vertraut jede Identität mit der anderen ist. Menschen mit dissoziativer Identitätsstörung haben typischerweise auch eine dissoziative Amnesie und oft eine dissoziative Fugue.
- Depersonalisations-Derealisationsstörung. Dies beinhaltet ein anhaltendes oder episodisches Gefühl der Losgelöstheit oder des Seins außerhalb von sich selbst – das Beobachten Ihrer Handlungen, Gefühle, Gedanken und Ihres Selbst aus der Ferne, als ob Sie einen Film ansehen würden (Depersonalisierung). Andere Menschen und Dinge um Sie herum können sich distanziert und neblig oder traumartig anfühlen, die Zeit kann verlangsamt oder beschleunigt werden und die Welt kann unwirklich erscheinen (Derealisation). Sie können Depersonalisation, Derealisation oder beides erleben. Symptome, die zutiefst belastend sein können, können nur wenige Augenblicke andauern oder über viele Jahre hinweg kommen und gehen.
Wanneer naar de dokter?
Sommige mensen met dissociatieve stoornissen komen in een crisis terecht met traumatische flashbacks die overweldigend zijn of verband houden met onveilig gedrag. Mensen met deze symptomen moeten op de eerste hulp worden gezien.
Als u of een dierbare minder urgente symptomen heeft die op een dissociatieve stoornis kunnen duiden, neem dan contact op met uw arts.
Suïcidale gedachten of gedrag
Als u erover denkt uzelf of iemand anders pijn te doen, bel dan onmiddellijk 911 of uw plaatselijke noodnummer, ga naar de eerste hulp of neem contact op met een vertrouwd familielid of vriend. Of bel een zelfmoordhotline – in de Verenigde Staten kunt u de National Suicide Prevention Lifeline bellen op 1-800-273-TALK (1-800-273-8255) om een getrainde hulpverlener te bereiken.
Oorzaken
Dissociatieve stoornissen ontwikkelen zich meestal als een manier om met trauma om te gaan. De stoornissen komen het vaakst voor bij kinderen die worden blootgesteld aan langdurig fysiek, seksueel of emotioneel misbruik of, zeldzamer, in beangstigende of zeer onvoorspelbare thuisomgevingen. De stress van oorlog of natuurrampen kan ook leiden tot dissociatieve stoornissen.
Persoonlijke identiteit wordt nog steeds gevormd in de kindertijd. Een kind is dus beter dan een volwassene in staat om buiten zichzelf te treden en een trauma te observeren alsof het iemand anders overkomt. Een kind dat leert dissociëren om een traumatische ervaring te doorstaan, kan dit coping-mechanisme gebruiken als reactie op stressvolle situaties gedurende het hele leven.
Risicofactoren
Mensen die tijdens de kindertijd langdurig lichamelijk, seksueel of emotioneel misbruik ervaren, lopen het grootste risico om dissociatieve stoornissen te ontwikkelen.
Kinderen en volwassenen die andere traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt, zoals oorlog, natuurrampen, ontvoering, marteling of uitgebreide, traumatische medische procedures in de vroege kinderjaren, kunnen deze aandoeningen ook ontwikkelen.
Complicaties
Mensen met dissociatieve stoornissen lopen een verhoogd risico op complicaties en gerelateerde stoornissen, zoals:
- Selbstverletzung oder Verstümmelung
- Selbstmordgedanken und -verhalten
- Sexuelle Funktionsstörung
- Alkoholismus und Drogenkonsumstörungen
- Depressionen und Angststörungen
- Posttraumatische Belastungsstörung
- Persönlichkeitsstörung
- Schlafstörungen, einschließlich Albträume, Schlaflosigkeit und Schlafwandeln
- Essstörungen
- Körperliche Symptome wie Benommenheit oder nicht-epileptische Anfälle
- Große Schwierigkeiten in persönlichen Beziehungen und bei der Arbeit
preventie
Kinderen die fysiek, emotioneel of seksueel worden misbruikt, lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van psychische stoornissen, zoals dissociatieve stoornissen. Als stress of andere persoonlijke problemen de manier waarop u met uw kind omgaat, beïnvloeden, zoek dan hulp.
- Sprechen Sie mit einer Vertrauensperson wie einem Freund, Ihrem Arzt oder einem führenden Vertreter Ihrer Glaubensgemeinschaft.
- Bitten Sie um Hilfe bei der Suche nach Ressourcen wie Elternunterstützungsgruppen und Familientherapeuten.
- Suchen Sie nach Bildungsprogrammen in Kirchen und Gemeinden, die Elternkurse anbieten, die Ihnen auch dabei helfen können, einen gesünderen Erziehungsstil zu erlernen.
Als uw kind is misbruikt of een andere traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt, zoek dan onmiddellijk medische hulp. Uw arts kan u doorverwijzen naar een professional in de geestelijke gezondheidszorg die uw kind kan helpen herstellen en gezonde copingvaardigheden kan ontwikkelen.
Bronnen:
- Dissoziative Störungen. In: Diagnostisches und Statistisches Handbuch Psychischer Störungen DSM-5. 5. Aufl. Arlington, Virginia: American Psychiatric Association; 2013. http://www.psychiatryonline.org. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Dissoziative Störungen. Nationale Allianz für psychische Erkrankungen. http://www.nami.org/Learn-More/Mental-Health-Conditions/Dissociative-Disorders. Zugegriffen am 11. Oktober2016.
- Dissoziative Störungen. Amerikanische Psychiatrische Vereinigung. https://www.psychiatry.org/patients-families/dissociative-disorders/what-are-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Dissoziative Störungen. Merck Manuals Professional-Version. http://www.merckmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/dissociative-disorders/overview-of-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Palmer BA (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 30. Okt. 2016.