Dissosiative lidelser
Dissosiative lidelser
oversikt
Dissosiative lidelser er psykiske lidelser der det oppleves et skille og mangel på kontinuitet mellom tanker, minner, miljø, handlinger og identitet. Mennesker med dissosiative lidelser unnslipper virkeligheten på ufrivillige og usunne måter, og forårsaker dysfunksjon i hverdagen.
Dissosiative lidelser utvikler seg vanligvis som respons på traumer og bidrar til å holde vanskelige minner i sjakk. Symptomer – fra hukommelsestap til alternative identiteter – avhenger delvis av hvilken type dissosiativ lidelse du har. Tider med stress kan midlertidig forverre symptomene og gjøre dem mer merkbare.
Behandling for dissosiative lidelser kan omfatte samtaleterapi (psykoterapi) og medisiner. Selv om det kan være vanskelig å behandle dissosiative lidelser, lærer mange mennesker nye måter å takle og leve sunne, produktive liv på.
Symptomer
Tegn og symptomer avhenger av typen dissosiativ lidelse du har, men kan omfatte:
- Gedächtnisverlust (Amnesie) bestimmter Zeiträume, Ereignisse, Personen und persönlicher Informationen
- Ein Gefühl der Loslösung von sich selbst und seinen Emotionen
- Eine Wahrnehmung der Menschen und Dinge um Sie herum als verzerrt und unwirklich
- Ein verschwommenes Identitätsgefühl
- Erheblicher Stress oder Probleme in Ihren Beziehungen, bei der Arbeit oder in anderen wichtigen Bereichen Ihres Lebens
- Unfähigkeit, mit emotionalem oder beruflichem Stress gut umzugehen
- Psychische Gesundheitsprobleme wie Depressionen, Angstzustände und Selbstmordgedanken und -verhalten
Det er tre store dissosiative lidelser definert i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), utgitt av American Psychiatric Association:
- Dissoziative Amnesie. Das Hauptsymptom ist ein Gedächtnisverlust, der schwerwiegender ist als normale Vergesslichkeit und der nicht durch einen medizinischen Zustand erklärt werden kann. Sie können sich nicht an Informationen über sich selbst oder Ereignisse und Personen in Ihrem Leben erinnern, insbesondere nicht aus einer traumatischen Zeit. Dissoziative Amnesie kann spezifisch für Ereignisse in einer bestimmten Zeit sein, wie z. B. intensive Kämpfe, oder, seltener, einen vollständigen Gedächtnisverlust über sich selbst beinhalten. Es kann manchmal Reisen oder verwirrtes Abschweifen von Ihrem Leben beinhalten (dissoziative Fuge). Eine Episode von Amnesie tritt normalerweise plötzlich auf und kann Minuten, Stunden oder selten Monate oder Jahre dauern.
- Dissoziative Identitätsstörung. Früher als multiple Persönlichkeitsstörung bekannt, ist diese Störung durch das „Wechseln“ zu alternativen Identitäten gekennzeichnet. Sie können die Anwesenheit von zwei oder mehr Menschen spüren, die in Ihrem Kopf sprechen oder leben, und Sie können sich fühlen, als wären Sie von anderen Identitäten besessen. Jede Identität kann einen eindeutigen Namen, eine persönliche Geschichte und Merkmale haben, einschließlich offensichtlicher Unterschiede in der Stimme, im Geschlecht, in den Manierismen und sogar in körperlichen Eigenschaften wie der Notwendigkeit einer Brille. Es gibt auch Unterschiede darin, wie vertraut jede Identität mit der anderen ist. Menschen mit dissoziativer Identitätsstörung haben typischerweise auch eine dissoziative Amnesie und oft eine dissoziative Fugue.
- Depersonalisations-Derealisationsstörung. Dies beinhaltet ein anhaltendes oder episodisches Gefühl der Losgelöstheit oder des Seins außerhalb von sich selbst – das Beobachten Ihrer Handlungen, Gefühle, Gedanken und Ihres Selbst aus der Ferne, als ob Sie einen Film ansehen würden (Depersonalisierung). Andere Menschen und Dinge um Sie herum können sich distanziert und neblig oder traumartig anfühlen, die Zeit kann verlangsamt oder beschleunigt werden und die Welt kann unwirklich erscheinen (Derealisation). Sie können Depersonalisation, Derealisation oder beides erleben. Symptome, die zutiefst belastend sein können, können nur wenige Augenblicke andauern oder über viele Jahre hinweg kommen und gehen.
Når skal man gå til legen?
Noen mennesker med dissosiative lidelser presenterer i krise med traumatiske tilbakeblikk som er overveldende eller assosiert med utrygg atferd. Personer med disse symptomene bør ses på en legevakt.
Hvis du eller en du er glad i har mindre presserende symptomer som kan indikere en dissosiativ lidelse, kontakt legen din.
Selvmordstanker eller -adferd
Hvis du tenker på å skade deg selv eller noen andre, ring umiddelbart 911 eller ditt lokale nødnummer, gå til en legevakt eller betro deg til en pålitelig slektning eller venn. Eller ring en selvmordstelefon – i USA, ring National Suicide Prevention Lifeline på 1-800-273-TALK (1-800-273-8255) for å nå en utdannet rådgiver.
Årsaker
Dissosiative lidelser utvikler seg vanligvis som en måte å takle traumer på. Lidelsene forekommer oftest hos barn som er utsatt for langvarige fysiske, seksuelle eller følelsesmessige overgrep eller, mer sjelden, i skremmende eller svært uforutsigbare hjemmemiljøer. Stress fra krig eller naturkatastrofer kan også føre til dissosiative lidelser.
Personlig identitet dannes fortsatt i barndommen. Så et barn er mer i stand enn en voksen til å gå utenfor seg selv og observere traumer som om det skulle skje med en annen person. Et barn som lærer å dissosiere for å tåle en traumatisk opplevelse, kan bruke denne mestringsmekanismen som svar på stressende situasjoner gjennom hele livet.
Risikofaktorer
Personer som opplever langvarige fysiske, seksuelle eller følelsesmessige overgrep i barndommen har størst risiko for å utvikle dissosiative lidelser.
Barn og voksne som har opplevd andre traumatiske hendelser som krig, naturkatastrofer, kidnapping, tortur eller omfattende, traumatiske medisinske prosedyrer i tidlig barndom kan også utvikle disse tilstandene.
Komplikasjoner
Personer med dissosiative lidelser har økt risiko for komplikasjoner og relaterte lidelser, som:
- Selbstverletzung oder Verstümmelung
- Selbstmordgedanken und -verhalten
- Sexuelle Funktionsstörung
- Alkoholismus und Drogenkonsumstörungen
- Depressionen und Angststörungen
- Posttraumatische Belastungsstörung
- Persönlichkeitsstörung
- Schlafstörungen, einschließlich Albträume, Schlaflosigkeit und Schlafwandeln
- Essstörungen
- Körperliche Symptome wie Benommenheit oder nicht-epileptische Anfälle
- Große Schwierigkeiten in persönlichen Beziehungen und bei der Arbeit
forebygging
Barn som er fysisk, følelsesmessig eller seksuelt misbrukt har økt risiko for å utvikle psykiske lidelser som dissosiative lidelser. Hvis stress eller andre personlige problemer påvirker måten du samhandler med barnet ditt, søk hjelp.
- Sprechen Sie mit einer Vertrauensperson wie einem Freund, Ihrem Arzt oder einem führenden Vertreter Ihrer Glaubensgemeinschaft.
- Bitten Sie um Hilfe bei der Suche nach Ressourcen wie Elternunterstützungsgruppen und Familientherapeuten.
- Suchen Sie nach Bildungsprogrammen in Kirchen und Gemeinden, die Elternkurse anbieten, die Ihnen auch dabei helfen können, einen gesünderen Erziehungsstil zu erlernen.
Hvis barnet ditt har blitt misbrukt eller opplevd en annen traumatisk hendelse, søk legehjelp umiddelbart. Legen din kan henvise deg til en psykisk helsepersonell som kan hjelpe barnet ditt med å komme seg og utvikle sunne mestringsevner.
Kilder:
- Dissoziative Störungen. In: Diagnostisches und Statistisches Handbuch Psychischer Störungen DSM-5. 5. Aufl. Arlington, Virginia: American Psychiatric Association; 2013. http://www.psychiatryonline.org. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Dissoziative Störungen. Nationale Allianz für psychische Erkrankungen. http://www.nami.org/Learn-More/Mental-Health-Conditions/Dissociative-Disorders. Zugegriffen am 11. Oktober2016.
- Dissoziative Störungen. Amerikanische Psychiatrische Vereinigung. https://www.psychiatry.org/patients-families/dissociative-disorders/what-are-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Dissoziative Störungen. Merck Manuals Professional-Version. http://www.merckmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/dissociative-disorders/overview-of-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Palmer BA (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 30. Okt. 2016.