Disociativne motnje

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Disociativne motnje

pregled

Disociativne motnje so duševne motnje, pri katerih pride do ločevanja in pomanjkanja kontinuitete med mislimi, spomini, okoljem, dejanji in identiteto. Ljudje z disociativnimi motnjami bežijo od realnosti na neprostovoljne in nezdrave načine, kar povzroča disfunkcijo v vsakdanjem življenju.

Disociativne motnje se običajno razvijejo kot odziv na travmo in pomagajo obdržati težke spomine. Simptomi – od amnezije do alternativnih identitet – so delno odvisni od vrste disociativne motnje, ki jo imate. Obdobje stresa lahko začasno poslabša simptome in jih naredi bolj opazne.

Zdravljenje disociativnih motenj lahko vključuje pogovorno terapijo (psihoterapijo) in zdravila. Čeprav je zdravljenje disociativnih motenj lahko težavno, se mnogi ljudje naučijo novih načinov za obvladovanje in zdravo, produktivno življenje.

simptomi

Znaki in simptomi so odvisni od vrste disociativne motnje, ki jo imate, vendar lahko vključujejo:

  • Gedächtnisverlust (Amnesie) bestimmter Zeiträume, Ereignisse, Personen und persönlicher Informationen
  • Ein Gefühl der Loslösung von sich selbst und seinen Emotionen
  • Eine Wahrnehmung der Menschen und Dinge um Sie herum als verzerrt und unwirklich
  • Ein verschwommenes Identitätsgefühl
  • Erheblicher Stress oder Probleme in Ihren Beziehungen, bei der Arbeit oder in anderen wichtigen Bereichen Ihres Lebens
  • Unfähigkeit, mit emotionalem oder beruflichem Stress gut umzugehen
  • Psychische Gesundheitsprobleme wie Depressionen, Angstzustände und Selbstmordgedanken und -verhalten

V Diagnostičnem in statističnem priročniku duševnih motenj (DSM-5), ki ga je objavilo Ameriško psihiatrično združenje, so opredeljene tri glavne disociativne motnje:

  • Dissoziative Amnesie. Das Hauptsymptom ist ein Gedächtnisverlust, der schwerwiegender ist als normale Vergesslichkeit und der nicht durch einen medizinischen Zustand erklärt werden kann. Sie können sich nicht an Informationen über sich selbst oder Ereignisse und Personen in Ihrem Leben erinnern, insbesondere nicht aus einer traumatischen Zeit. Dissoziative Amnesie kann spezifisch für Ereignisse in einer bestimmten Zeit sein, wie z. B. intensive Kämpfe, oder, seltener, einen vollständigen Gedächtnisverlust über sich selbst beinhalten. Es kann manchmal Reisen oder verwirrtes Abschweifen von Ihrem Leben beinhalten (dissoziative Fuge). Eine Episode von Amnesie tritt normalerweise plötzlich auf und kann Minuten, Stunden oder selten Monate oder Jahre dauern.
  • Dissoziative Identitätsstörung. Früher als multiple Persönlichkeitsstörung bekannt, ist diese Störung durch das „Wechseln“ zu alternativen Identitäten gekennzeichnet. Sie können die Anwesenheit von zwei oder mehr Menschen spüren, die in Ihrem Kopf sprechen oder leben, und Sie können sich fühlen, als wären Sie von anderen Identitäten besessen. Jede Identität kann einen eindeutigen Namen, eine persönliche Geschichte und Merkmale haben, einschließlich offensichtlicher Unterschiede in der Stimme, im Geschlecht, in den Manierismen und sogar in körperlichen Eigenschaften wie der Notwendigkeit einer Brille. Es gibt auch Unterschiede darin, wie vertraut jede Identität mit der anderen ist. Menschen mit dissoziativer Identitätsstörung haben typischerweise auch eine dissoziative Amnesie und oft eine dissoziative Fugue.
  • Depersonalisations-Derealisationsstörung. Dies beinhaltet ein anhaltendes oder episodisches Gefühl der Losgelöstheit oder des Seins außerhalb von sich selbst – das Beobachten Ihrer Handlungen, Gefühle, Gedanken und Ihres Selbst aus der Ferne, als ob Sie einen Film ansehen würden (Depersonalisierung). Andere Menschen und Dinge um Sie herum können sich distanziert und neblig oder traumartig anfühlen, die Zeit kann verlangsamt oder beschleunigt werden und die Welt kann unwirklich erscheinen (Derealisation). Sie können Depersonalisation, Derealisation oder beides erleben. Symptome, die zutiefst belastend sein können, können nur wenige Augenblicke andauern oder über viele Jahre hinweg kommen und gehen.

Kdaj k zdravniku?

Nekateri ljudje z disociativnimi motnjami se v krizi pojavijo s travmatičnimi prebliski, ki so premočni ali povezani z nevarnim vedenjem. Osebe s temi simptomi je treba obiskati urgenco.

Če imate vi ali vaša ljubljena oseba manj nujne simptome, ki lahko kažejo na disociativno motnjo, se posvetujte s svojim zdravnikom.

Samomorilne misli ali vedenje

Če mislite, da bi poškodovali sebe ali koga drugega, takoj pokličite 911 ali lokalno številko za klic v sili, pojdite na urgenco ali se zaupajte sorodniku ali prijatelju, ki mu zaupate. Ali pa pokličite telefonsko linijo za pomoč samomorom – v Združenih državah pokličite National Suicide Prevention Lifeline na 1-800-273-TALK (1-800-273-8255), da dobite usposobljenega svetovalca.

Vzroki

Disociativne motnje se običajno razvijejo kot način soočanja s travmo. Motnje se najpogosteje pojavijo pri otrocih, ki so izpostavljeni dolgotrajni fizični, spolni ali čustveni zlorabi ali redkeje v zastrašujočem ali zelo nepredvidljivem domačem okolju. Stres zaradi vojne ali naravnih nesreč lahko povzroči tudi disociativne motnje.

Osebna identiteta se še oblikuje v otroštvu. Otrok je torej bolj sposoben kot odrasel stopiti iz sebe in opazovati travmo, kot da bi se zgodila drugi osebi. Otrok, ki se nauči ločiti, da prenese travmatično izkušnjo, lahko uporablja ta mehanizem obvladovanja kot odgovor na stresne situacije vse življenje.

Dejavniki tveganja

Ljudje, ki so v otroštvu doživeli dolgotrajno fizično, spolno ali čustveno zlorabo, so v največji nevarnosti za razvoj disociativnih motenj.

Otroci in odrasli, ki so doživeli druge travmatične dogodke, kot so vojna, naravne nesreče, ugrabitve, mučenje ali obsežni, travmatični medicinski postopki v zgodnjem otroštvu, lahko prav tako razvijejo ta stanja.

Zapleti

Ljudje z disociativnimi motnjami imajo povečano tveganje za zaplete in z njimi povezane motnje, kot so:

  • Selbstverletzung oder Verstümmelung
  • Selbstmordgedanken und -verhalten
  • Sexuelle Funktionsstörung
  • Alkoholismus und Drogenkonsumstörungen
  • Depressionen und Angststörungen
  • Posttraumatische Belastungsstörung
  • Persönlichkeitsstörung
  • Schlafstörungen, einschließlich Albträume, Schlaflosigkeit und Schlafwandeln
  • Essstörungen
  • Körperliche Symptome wie Benommenheit oder nicht-epileptische Anfälle
  • Große Schwierigkeiten in persönlichen Beziehungen und bei der Arbeit

preprečevanje

Otroci, ki so fizično, čustveno ali spolno zlorabljeni, imajo večje tveganje za razvoj duševnih motenj, kot so disociativne motnje. Če stres ali druge osebne težave vplivajo na vaš odnos z otrokom, poiščite pomoč.

  • Sprechen Sie mit einer Vertrauensperson wie einem Freund, Ihrem Arzt oder einem führenden Vertreter Ihrer Glaubensgemeinschaft.
  • Bitten Sie um Hilfe bei der Suche nach Ressourcen wie Elternunterstützungsgruppen und Familientherapeuten.
  • Suchen Sie nach Bildungsprogrammen in Kirchen und Gemeinden, die Elternkurse anbieten, die Ihnen auch dabei helfen können, einen gesünderen Erziehungsstil zu erlernen.

Če je bil vaš otrok zlorabljen ali je doživel drug travmatičen dogodek, takoj poiščite zdravniško pomoč. Vaš zdravnik vas lahko napoti k strokovnjaku za duševno zdravje, ki lahko vašemu otroku pomaga okrevati in razviti zdrave sposobnosti obvladovanja.

Viri:

  1. Dissoziative Störungen. In: Diagnostisches und Statistisches Handbuch Psychischer Störungen DSM-5. 5. Aufl. Arlington, Virginia: American Psychiatric Association; 2013. http://www.psychiatryonline.org. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
  2. Dissoziative Störungen. Nationale Allianz für psychische Erkrankungen. http://www.nami.org/Learn-More/Mental-Health-Conditions/Dissociative-Disorders. Zugegriffen am 11. Oktober2016.
  3. Dissoziative Störungen. Amerikanische Psychiatrische Vereinigung. https://www.psychiatry.org/patients-families/dissociative-disorders/what-are-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
  4. Dissoziative Störungen. Merck Manuals Professional-Version. http://www.merckmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/dissociative-disorders/overview-of-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
  5. Palmer BA (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 30. Okt. 2016.