Dissociativa störningar
Dissociativa störningar
översikt
Dissociativa störningar är psykiska störningar där en separation och bristande kontinuitet mellan tankar, minnen, miljö, handlingar och identitet upplevs. Människor med dissociativa störningar flyr verkligheten på ofrivilliga och ohälsosamma sätt, vilket orsakar dysfunktion i vardagen.
Dissociativa störningar utvecklas vanligtvis som svar på trauma och hjälper till att hålla svåra minnen borta. Symtom – från minnesförlust till alternativa identiteter – beror delvis på vilken typ av dissociativ störning du har. Tider av stress kan tillfälligt förvärra symtomen och göra dem mer märkbara.
Behandling av dissociativa störningar kan innefatta samtalsterapi (psykoterapi) och medicinering. Även om det kan vara svårt att behandla dissociativa störningar, lär sig många människor nya sätt att klara sig och leva hälsosamma, produktiva liv.
Symtom
Tecken och symtom beror på vilken typ av dissociativ störning du har, men kan inkludera:
- Gedächtnisverlust (Amnesie) bestimmter Zeiträume, Ereignisse, Personen und persönlicher Informationen
- Ein Gefühl der Loslösung von sich selbst und seinen Emotionen
- Eine Wahrnehmung der Menschen und Dinge um Sie herum als verzerrt und unwirklich
- Ein verschwommenes Identitätsgefühl
- Erheblicher Stress oder Probleme in Ihren Beziehungen, bei der Arbeit oder in anderen wichtigen Bereichen Ihres Lebens
- Unfähigkeit, mit emotionalem oder beruflichem Stress gut umzugehen
- Psychische Gesundheitsprobleme wie Depressionen, Angstzustände und Selbstmordgedanken und -verhalten
Det finns tre stora dissociativa störningar definierade i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), publicerad av American Psychiatric Association:
- Dissoziative Amnesie. Das Hauptsymptom ist ein Gedächtnisverlust, der schwerwiegender ist als normale Vergesslichkeit und der nicht durch einen medizinischen Zustand erklärt werden kann. Sie können sich nicht an Informationen über sich selbst oder Ereignisse und Personen in Ihrem Leben erinnern, insbesondere nicht aus einer traumatischen Zeit. Dissoziative Amnesie kann spezifisch für Ereignisse in einer bestimmten Zeit sein, wie z. B. intensive Kämpfe, oder, seltener, einen vollständigen Gedächtnisverlust über sich selbst beinhalten. Es kann manchmal Reisen oder verwirrtes Abschweifen von Ihrem Leben beinhalten (dissoziative Fuge). Eine Episode von Amnesie tritt normalerweise plötzlich auf und kann Minuten, Stunden oder selten Monate oder Jahre dauern.
- Dissoziative Identitätsstörung. Früher als multiple Persönlichkeitsstörung bekannt, ist diese Störung durch das „Wechseln“ zu alternativen Identitäten gekennzeichnet. Sie können die Anwesenheit von zwei oder mehr Menschen spüren, die in Ihrem Kopf sprechen oder leben, und Sie können sich fühlen, als wären Sie von anderen Identitäten besessen. Jede Identität kann einen eindeutigen Namen, eine persönliche Geschichte und Merkmale haben, einschließlich offensichtlicher Unterschiede in der Stimme, im Geschlecht, in den Manierismen und sogar in körperlichen Eigenschaften wie der Notwendigkeit einer Brille. Es gibt auch Unterschiede darin, wie vertraut jede Identität mit der anderen ist. Menschen mit dissoziativer Identitätsstörung haben typischerweise auch eine dissoziative Amnesie und oft eine dissoziative Fugue.
- Depersonalisations-Derealisationsstörung. Dies beinhaltet ein anhaltendes oder episodisches Gefühl der Losgelöstheit oder des Seins außerhalb von sich selbst – das Beobachten Ihrer Handlungen, Gefühle, Gedanken und Ihres Selbst aus der Ferne, als ob Sie einen Film ansehen würden (Depersonalisierung). Andere Menschen und Dinge um Sie herum können sich distanziert und neblig oder traumartig anfühlen, die Zeit kann verlangsamt oder beschleunigt werden und die Welt kann unwirklich erscheinen (Derealisation). Sie können Depersonalisation, Derealisation oder beides erleben. Symptome, die zutiefst belastend sein können, können nur wenige Augenblicke andauern oder über viele Jahre hinweg kommen und gehen.
När ska man gå till doktorn?
Vissa personer med dissociativa störningar uppträder i kris med traumatiska tillbakablickar som är överväldigande eller förknippade med osäkert beteende. Personer med dessa symtom bör ses på en akutmottagning.
Om du eller en nära anhörig har mindre akuta symtom som kan tyda på en dissociativ störning, kontakta din läkare.
Självmordstankar eller självmordsbeteende
Om du funderar på att skada dig själv eller någon annan, ring omedelbart 911 eller ditt lokala nödnummer, gå till en akutmottagning eller anförtro dig till en betrodd släkting eller vän. Eller ring en självmordshotline – i USA, ring National Suicide Prevention Lifeline på 1-800-273-TALK (1-800-273-8255) för att nå en utbildad rådgivare.
Orsaker
Dissociativa störningar utvecklas vanligtvis som ett sätt att hantera trauman. Störningarna förekommer oftast hos barn som utsätts för långvariga fysiska, sexuella eller känslomässiga övergrepp eller, mer sällan, i skrämmande eller mycket oförutsägbara hemmiljöer. Stressen från krig eller naturkatastrofer kan också leda till dissociativa störningar.
Den personliga identiteten formas fortfarande i barndomen. Så ett barn är mer kapabelt än en vuxen att ta sig utanför sig själv och observera trauman som om det hände en annan person. Ett barn som lär sig att dissociera för att uthärda en traumatisk upplevelse kan använda denna hanteringsmekanism som svar på stressiga situationer under hela livet.
Riskfaktorer
Människor som upplever långvariga fysiska, sexuella eller känslomässiga övergrepp under barndomen löper störst risk att utveckla dissociativa störningar.
Barn och vuxna som har upplevt andra traumatiska händelser som krig, naturkatastrofer, kidnappning, tortyr eller omfattande, traumatiska medicinska ingrepp i tidig barndom kan också utveckla dessa tillstånd.
Komplikationer
Personer med dissociativa störningar löper ökad risk för komplikationer och relaterade störningar, såsom:
- Selbstverletzung oder Verstümmelung
- Selbstmordgedanken und -verhalten
- Sexuelle Funktionsstörung
- Alkoholismus und Drogenkonsumstörungen
- Depressionen und Angststörungen
- Posttraumatische Belastungsstörung
- Persönlichkeitsstörung
- Schlafstörungen, einschließlich Albträume, Schlaflosigkeit und Schlafwandeln
- Essstörungen
- Körperliche Symptome wie Benommenheit oder nicht-epileptische Anfälle
- Große Schwierigkeiten in persönlichen Beziehungen und bei der Arbeit
förebyggande
Barn som utsätts för fysiskt, känslomässigt eller sexuellt övergrepp löper ökad risk att utveckla psykiska störningar som dissociativa störningar. Om stress eller andra personliga problem påverkar hur du interagerar med ditt barn, sök hjälp.
- Sprechen Sie mit einer Vertrauensperson wie einem Freund, Ihrem Arzt oder einem führenden Vertreter Ihrer Glaubensgemeinschaft.
- Bitten Sie um Hilfe bei der Suche nach Ressourcen wie Elternunterstützungsgruppen und Familientherapeuten.
- Suchen Sie nach Bildungsprogrammen in Kirchen und Gemeinden, die Elternkurse anbieten, die Ihnen auch dabei helfen können, einen gesünderen Erziehungsstil zu erlernen.
Om ditt barn har blivit misshandlat eller upplevt en annan traumatisk händelse, sök omedelbart läkare. Din läkare kan hänvisa dig till en mentalvårdspersonal som kan hjälpa ditt barn att återhämta sig och utveckla sunda coping-förmåga.
Källor:
- Dissoziative Störungen. In: Diagnostisches und Statistisches Handbuch Psychischer Störungen DSM-5. 5. Aufl. Arlington, Virginia: American Psychiatric Association; 2013. http://www.psychiatryonline.org. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Dissoziative Störungen. Nationale Allianz für psychische Erkrankungen. http://www.nami.org/Learn-More/Mental-Health-Conditions/Dissociative-Disorders. Zugegriffen am 11. Oktober2016.
- Dissoziative Störungen. Amerikanische Psychiatrische Vereinigung. https://www.psychiatry.org/patients-families/dissociative-disorders/what-are-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Dissoziative Störungen. Merck Manuals Professional-Version. http://www.merckmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/dissociative-disorders/overview-of-disociative-disorders. Abgerufen am 11. Oktober 2016.
- Palmer BA (Gutachten). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 30. Okt. 2016.