Factual disruption
Factual disruption
overview
Factitious disorder is a serious mental disorder in which someone deceives others by appearing ill, intentionally becoming ill, or harming themselves. Factitious disorder can also occur when family members or caregivers falsely portray others, such as children, as sick, injured, or impaired.
Factitious disorder symptoms can range from mild (slight exaggeration of symptoms) to severe (formerly called Munchausen syndrome). The person may invent symptoms or even manipulate medical tests to convince others that treatment, such as: B. a high-risk operation is required.
Factual disorder is not the same as inventing medical problems for practical use, such as: B. getting out of work or winning a lawsuit. Although people with factitious disorder know that they are causing their symptoms or illness, they may not understand the reasons for their behavior or realize that they have a problem.
Factitious disorders are difficult to recognize and difficult to treat. However, medical and psychiatric help are crucial to prevent serious injury and even death caused by the self-harm typical of this disorder.
Symptoms
Factual disorder symptoms include imitating or producing illness or injury, or exaggerating symptoms or impairments to deceive others. People with the disorder go to great lengths to hide their deception, so it can be difficult to recognize that their symptoms are actually part of a serious mental disorder. They continue to deceive even without receiving any apparent benefit or reward or when confronted with objective evidence that does not support their claims.
Signs and symptoms of factitious disorder may include:
Smart and compelling medical or psychological issues
- Umfangreiches Wissen über medizinische Begriffe und Krankheiten
- Vage oder widersprüchliche Symptome
- Bedingungen, die sich ohne ersichtlichen Grund verschlechtern
- Zustände, die nicht wie erwartet auf Standardtherapien ansprechen
- Sich von vielen verschiedenen Ärzten oder Krankenhäusern behandeln lassen, wozu auch die Verwendung eines falschen Namens gehören kann
- Abneigung, Ärzten zu erlauben, mit Familie oder Freunden oder anderen medizinischen Fachkräften zu sprechen
- Häufige Krankenhausaufenthalte
- Bereitschaft zu häufigen Tests oder riskanten Operationen
- Viele OP-Narben oder Hinweise auf zahlreiche Eingriffe
- Wenig Besuch im Krankenhaus
- Streit mit Ärzten und Personal
Factual disorder imposed on another
Fake disorder imposed on another (formerly called Munchausen syndrome by proxy) occurs when someone falsely claims that another person is exhibiting physical or psychological signs or symptoms of an illness or is causing injury or illness to another person with the intent to deceive others.
People with this disorder portray another person as sick, injured, or dysfunctional and claim that medical attention is needed. Typically this involves a parent harming a child. This form of abuse can put a child at serious risk of injury or unnecessary medical care.
How people with a factitious disorder fake an illness
Because people with factitious disorder become experts at faking symptoms and illnesses or inflicting real injuries on themselves, it can be difficult for health professionals and loved ones to determine whether illnesses are real or not.
People with factitious disorder invent symptoms or cause illness in various ways, such as:
- Übertreibung bestehender Symptome. Selbst wenn ein tatsächlicher medizinischer oder psychischer Zustand vorliegt, können sie die Symptome übertreiben, um kränker oder beeinträchtigter zu erscheinen, als es der Fall ist.
- Geschichten erfinden. Sie können Angehörigen, Angehörigen der Gesundheitsberufe oder Selbsthilfegruppen eine falsche Krankengeschichte geben, indem sie beispielsweise behaupten, Krebs oder AIDS gehabt zu haben. Oder sie können Krankenakten fälschen, um auf eine Krankheit hinzuweisen.
- Vorgetäuschte Symptome. Sie können Symptome wie Bauchschmerzen, Krampfanfälle oder Ohnmacht vortäuschen.
- Selbstverletzung verursachen. Sie können sich zum Beispiel krank machen, indem sie sich Bakterien, Milch, Benzin oder Kot injizieren. Sie können sich verletzen, schneiden oder verbrennen. Sie können Medikamente wie Blutverdünner oder Medikamente gegen Diabetes einnehmen, um Krankheiten vorzutäuschen. Sie können auch die Wundheilung beeinträchtigen, wie z. B. das Wiedereröffnen oder Infizieren von Schnitten.
- Manipulation. Sie können medizinische Instrumente manipulieren, um die Ergebnisse zu verfälschen, wie z. B. das Aufheizen von Thermometern. Oder sie können Labortests manipulieren, indem sie beispielsweise ihre Urinproben mit Blut oder anderen Substanzen kontaminieren.
When to go to the doctor?
People with factitious disorder may be aware of the risk of injury or even death as a result of self-harm or the treatment they seek, but they cannot control their behavior and are unlikely to seek help. Even when confronted with objective evidence, such as a videotape, that they are causing their illness, they often deny it and refuse psychiatric help.
If you believe a loved one is exaggerating or faking health problems, it may be helpful to try a gentle conversation about your concerns. Try to avoid anger, judgment, or confrontation. Also, try to reinforce and encourage healthier, more productive activities rather than focusing on dysfunctional beliefs and behaviors. Offer support and care and, if possible, help find treatment.
If your loved one harms themselves or attempts suicide, call 911 or take him or her to an emergency room immediately if it is safe to do so.
Causes
The cause of the factitious disorder is unknown. However, the disorder can be caused by a combination of psychological factors and stressful life experiences.
Risk factors
Several factors can increase the risk of developing factitious disorder, including:
- Kindheitstrauma, wie emotionaler, körperlicher oder sexueller Missbrauch
- Eine schwere Krankheit in der Kindheit
- Verlust eines geliebten Menschen durch Tod, Krankheit oder Verlassenheit
- Vergangene Erfahrungen während einer Zeit der Krankheit und die damit verbundene Aufmerksamkeit
- Ein schlechtes Identitätsgefühl oder Selbstwertgefühl
- Persönlichkeitsstörung
- Depression
- Wunsch, mit Ärzten oder medizinischen Zentren verbunden zu sein
- Arbeite im Gesundheitsbereich
Factitious disorders are considered rare, but it is not known how many people have the disorder. Some people use fake names to avoid detection, some visit many different hospitals and doctors, and some are never identified - all of which make it difficult to get a reliable estimate.
Complications
People with factitious disorder are willing to risk their lives to be considered sick. They often also have other psychological disorders. As a result, they face many possible complications, including:
- Verletzung oder Tod durch selbstverschuldete Erkrankungen
- Schwere Gesundheitsprobleme durch Infektionen oder unnötige Operationen oder andere Eingriffe
- Verlust von Organen oder Gliedmaßen durch unnötige Operationen
- Missbrauch von Alkohol oder anderen Substanzen
- Erhebliche Probleme im täglichen Leben, in Beziehungen und bei der Arbeit
- Missbrauch, wenn das Verhalten einem anderen zugefügt wird
prevention
Because the cause of factitious disorder is unknown, there is currently no known way to prevent it. Early detection and treatment of factitious disorder can help avoid unnecessary and potentially dangerous tests and treatments.
Sources:
- Faktische Störung. In: Diagnostisches und Statistisches Handbuch Psychischer Störungen DSM-5. 5. Aufl. Arlington, Virginia: American Psychiatric Association; 2013. http://www.psychiatryonline.org. Abgerufen am 31. Januar 2017.
- Faktische Störung, die dem Selbst auferlegt wird. Merck Manual Professional-Version. http://www.merckmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/somatic-symptom-and-related-disorders/factitious-disorder-imposed-on-self. Abgerufen am 31. Januar 2017.
- Yates GP, et al. Faktische Störung: Eine systematische Überprüfung von 455 Fällen in der Fachliteratur. Allgemeine Krankenhauspsychiatrie. 2016;41:20.
- Irwin MR, et al. Faktische Störung, die dem Selbst auferlegt wird (Münchhausen-Syndrom). http://www.uptodate.com/home. Zugegriffen am 31. Januar 2107.
- Ferri FF. Faktische Störung (einschließlich Münchhausen-Syndrom). In: Ferri’s Clinical Advisor 2017. Philadelphia, Pa.: Elsevier; 2017. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 31. Januar 2017.
- Marx JA, et al., Hrsg. Faktische Störungen und Simulation. In: Rosens Notfallmedizin: Konzepte und klinische Praxis. 8. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2014. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 31. Januar 2017.
- Kahn A, et al. Faktische Störung bei Morbus Crohn: Wiederkehrende Panzytopenie, verursacht durch heimliche Einnahme von 6-Mercaptopurin. Fallberichte in der Gastroenterologie. 2015;9:137.
- Jones TW, et al. Faktische Störung-durch-Stellvertreter, die fötale Wachstumsbeschränkung simuliert. Geburtshilfe und Gynäkologie. 2015;125:732.
- Burton MC, et al. Münchhausen-Syndrom durch erwachsenen Proxy: Eine Überprüfung der Literatur. Zeitschrift für Krankenhausmedizin. 2015;10:32.
- Sawchuk CN (Expertenmeinung). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 28. Februar 2017.