Brudd i vekstplaten

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Brudd i vekstplaten

oversikt

Ruptur av vekstplaten

Illustration einer Wachstumsfugenfraktur

Vekstplater er plassert nær endene av barnets bein. Hvis et brudd går gjennom en vekstplate, kan det resultere i et kortere eller skjevt lem.

Et vekstplatebrudd påvirker laget av voksende vev nær endene av et barns bein. Vekstplater er de mykeste og svakeste delene av skjelettet – noen ganger til og med svakere enn de omkringliggende leddbånd og sener. En skade som kan forårsake leddforstuing hos en voksen kan resultere i brudd på vekstplaten hos et barn.

Vekstplatebrudd må ofte behandles umiddelbart fordi de kan påvirke beinveksten. En feil behandlet vekstplatebrudd kan føre til at et brukket bein blir skjevt eller kortere enn det motsatte lemmet. Med riktig behandling leges de fleste vekstplatebrudd uten komplikasjoner.

Symptomer

De fleste brudd på vekstplate oppstår i beina i fingrene, underarmen og underbenet. Tegn og symptomer på brudd på vekstplate kan omfatte:

  • Schmerzen und Empfindlichkeit, insbesondere als Reaktion auf Druck auf die Wachstumsfuge
  • Unfähigkeit, den betroffenen Bereich zu bewegen oder Gewicht oder Druck auf die Extremität auszuüben
  • Wärme und Schwellung am Ende eines Knochens, in der Nähe eines Gelenks

Når skal man gå til legen?

Hvis du mistenker et brukket bein, ta med barnet ditt til en medisinsk undersøkelse. Få også barnet undersøkt dersom du merker en synlig misdannelse i barnets armer eller ben, eller hvis barnet har problemer med å drive med sport på grunn av vedvarende smerter.

Årsaker

Brudd i vekstplate er ofte forårsaket av et fall eller slag mot lemmen, som kan oppstå med:

  • Ein Autounfall
  • Leistungssportarten wie Fußball, Basketball, Laufen, Tanzen oder Turnen
  • Freizeitaktivitäten wie Radfahren, Rodeln, Skifahren oder Skateboarden

Brudd i vekstplate kan av og til være forårsaket av overforbruk, som kan oppstå under sportstrening eller gjentatte kast.

Risikofaktorer

Vekstplatebrudd forekommer dobbelt så ofte hos gutter som hos jenter fordi jenter blir ferdige med å vokse tidligere enn gutter. Ved 12-årsalderen har de fleste jenters vekstplater allerede modnet og blitt erstattet av fast bein.

Komplikasjoner

De fleste vekstplatebrudd gror uten komplikasjoner. Men følgende faktorer kan øke risikoen for skjev, akselerert eller hemmet beinvekst.

  • Schwere der Verletzung. Wenn die Wachstumsfuge verschoben, zerbrochen oder gequetscht wurde, ist das Risiko einer Gliedmaßendeformität größer.
  • Alter des Kindes. Jüngere Kinder haben noch mehr Wachstumsjahre vor sich, wenn also die Wachstumsfuge dauerhaft geschädigt ist, ist die Wahrscheinlichkeit größer, dass sich eine Deformität entwickelt. Wenn ein Kind fast fertig wächst, kann eine dauerhafte Schädigung der Wachstumsfuge nur eine minimale Deformität verursachen.
  • Ort der Verletzung. Die Wachstumsfugen um das Knie herum sind anfälliger für Verletzungen. Ein Bruch der Wachstumsfuge am Knie kann dazu führen, dass das Bein kürzer, länger oder krumm wird, wenn die Wachstumsfuge dauerhaft geschädigt ist. Verletzungen der Wachstumsfuge an Handgelenk und Schulter heilen in der Regel problemlos aus.

Kilder:

  1. Verletzungen der Wachstumsfuge. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. http://www.niams.nih.gov/Health_Info/Growth_Plate_Injuries. Abgerufen am 29. März 2016.
  2. Frakturen der Wachstumsfuge. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00040. Abgerufen am 29. März 2016.
  3. Mathison DJ, et al. Allgemeine Prinzipien des Frakturmanagements: Frakturmuster und -beschreibung bei Kindern. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 29. März 2016.
  4. Kliegman RM, et al. Häufige Frakturen. In: Nelson Lehrbuch der Kinderheilkunde. 20. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Elsevier; 2016. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 29. März 2016.
  5. Marx JA, et al., Hrsg. Allgemeine Grundsätze orthopädischer Verletzungen. In: Rosens Notfallmedizin: Konzepte und klinische Praxis. 8. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2014. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 29. März 2016.
  6. Shaughnessy WJ (Expertenmeinung). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 16. Mai 2016.