Zlomi rastne plošče

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Zlomi rastne plošče

pregled

Raztrganje rastne plošče

Illustration einer Wachstumsfugenfraktur

Rastne plošče se nahajajo blizu koncev otrokovih kosti. Če gre zlom skozi rastno ploščo, lahko povzroči krajšo ali ukrivljeno okončino.

Zlom rastne plošče prizadene plast rastočega tkiva blizu koncev otrokovih kosti. Rastne plošče so najmehkejši in najšibkejši deli okostja – včasih celo šibkejši od okoliških vezi in kit. Poškodba, ki bi lahko pri odraslem povzročila zvin sklepa, lahko pri otroku povzroči zlom rastne plošče.

Zlome rastne plošče je pogosto treba takoj zdraviti, ker lahko vplivajo na rast kosti. Nepravilno zdravljen zlom narastne plošče lahko povzroči, da zlomljena kost postane ukrivljena ali krajša od nasprotne okončine. S pravilnim zdravljenjem se večina zlomov narastne plošče zaceli brez zapletov.

simptomi

Večina zlomov rastne plošče se pojavi v kosteh prstov, podlakti in spodnjega dela noge. Znaki in simptomi zloma rastne plošče lahko vključujejo:

  • Schmerzen und Empfindlichkeit, insbesondere als Reaktion auf Druck auf die Wachstumsfuge
  • Unfähigkeit, den betroffenen Bereich zu bewegen oder Gewicht oder Druck auf die Extremität auszuüben
  • Wärme und Schwellung am Ende eines Knochens, in der Nähe eines Gelenks

Kdaj k zdravniku?

Če sumite na zlom kosti, odpeljite otroka na zdravniški pregled. Otroka dajte na pregled tudi, če opazite vidno deformacijo otrokovih rok ali nog ali če ima otrok težave pri športu zaradi nenehnih bolečin.

Vzroki

Zlomi narastne plošče so pogosto posledica padca ali udarca v okončino, kot se lahko zgodi pri:

  • Ein Autounfall
  • Leistungssportarten wie Fußball, Basketball, Laufen, Tanzen oder Turnen
  • Freizeitaktivitäten wie Radfahren, Rodeln, Skifahren oder Skateboarden

Zlomi rastne plošče so lahko občasno posledica prekomerne obremenitve, ki se lahko pojavi med športnim treningom ali ponavljajočim se metom.

Dejavniki tveganja

Zlomi rastne plošče se pri dečkih pojavijo dvakrat pogosteje kot pri deklicah, ker deklice prenehajo rasti prej kot dečki. Pri večini deklic do 12. leta starosti so rastne ploščice že dozorele in jih je nadomestila trdna kost.

Zapleti

Večina zlomov narastne plošče se zaceli brez zapletov. Toda naslednji dejavniki lahko povečajo tveganje za krivo, pospešeno ali zakrnelo rast kosti.

  • Schwere der Verletzung. Wenn die Wachstumsfuge verschoben, zerbrochen oder gequetscht wurde, ist das Risiko einer Gliedmaßendeformität größer.
  • Alter des Kindes. Jüngere Kinder haben noch mehr Wachstumsjahre vor sich, wenn also die Wachstumsfuge dauerhaft geschädigt ist, ist die Wahrscheinlichkeit größer, dass sich eine Deformität entwickelt. Wenn ein Kind fast fertig wächst, kann eine dauerhafte Schädigung der Wachstumsfuge nur eine minimale Deformität verursachen.
  • Ort der Verletzung. Die Wachstumsfugen um das Knie herum sind anfälliger für Verletzungen. Ein Bruch der Wachstumsfuge am Knie kann dazu führen, dass das Bein kürzer, länger oder krumm wird, wenn die Wachstumsfuge dauerhaft geschädigt ist. Verletzungen der Wachstumsfuge an Handgelenk und Schulter heilen in der Regel problemlos aus.

Viri:

  1. Verletzungen der Wachstumsfuge. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. http://www.niams.nih.gov/Health_Info/Growth_Plate_Injuries. Abgerufen am 29. März 2016.
  2. Frakturen der Wachstumsfuge. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00040. Abgerufen am 29. März 2016.
  3. Mathison DJ, et al. Allgemeine Prinzipien des Frakturmanagements: Frakturmuster und -beschreibung bei Kindern. http://www.uptodate.com/home. Abgerufen am 29. März 2016.
  4. Kliegman RM, et al. Häufige Frakturen. In: Nelson Lehrbuch der Kinderheilkunde. 20. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Elsevier; 2016. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 29. März 2016.
  5. Marx JA, et al., Hrsg. Allgemeine Grundsätze orthopädischer Verletzungen. In: Rosens Notfallmedizin: Konzepte und klinische Praxis. 8. Aufl. Philadelphia, Pennsylvania: Saunders Elsevier; 2014. http://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 29. März 2016.
  6. Shaughnessy WJ (Expertenmeinung). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 16. Mai 2016.