Frontotemporal demens
Frontotemporal demens
oversigt
Frontotemporal demens er en samlebetegnelse for en gruppe af hjernesygdomme, der primært rammer hjernens frontale og tindingelapper. Disse områder af hjernen er generelt forbundet med personlighed, adfærd og sprog.
Ved frontotemporal demens skrumper dele af disse lapper (atrofi). Tegn og symptomer varierer afhængigt af hvilken del af hjernen der er påvirket. Nogle mennesker med frontotemporal demens har dramatiske ændringer i deres personlighed, bliver socialt upassende, impulsive eller følelsesmæssigt ligeglade, mens andre mister evnen til at bruge sproget korrekt.
Frontotemporal demens kan fejldiagnosticeres som et psykiatrisk problem eller som Alzheimers sygdom. Men frontotemporal demens har en tendens til at opstå i en yngre alder end Alzheimers sygdom. Frontotemporal demens begynder ofte mellem 40 og 65 år, men opstår også senere i livet. FTD er årsagen til cirka 10% til 20% af demenstilfældene.
Symptomer
Tegn og symptomer på frontotemporal demens kan variere fra person til person. Tegn og symptomer bliver gradvist værre over tid, normalt over år.
Klynger af symptomtyper har en tendens til at forekomme sammen, og mennesker kan have mere end én klynge af symptomtyper.
Adfærdsændringer
De mest almindelige tegn på frontotemporal demens er ekstreme ændringer i adfærd og personlighed. Disse omfatter:
- Zunehmend unangemessenes Sozialverhalten
- Verlust von Empathie und anderen zwischenmenschlichen Fähigkeiten, wie z. B. Sensibilität für die Gefühle anderer
- Fehlendes Urteilsvermögen
- Verlust der Hemmung
- Desinteresse (Apathie), was mit Depression verwechselt werden kann
- Repetitives zwanghaftes Verhalten wie Klopfen, Klatschen oder Schmatzen
- Ein Rückgang der persönlichen Hygiene
- Änderungen der Essgewohnheiten, normalerweise übermäßiges Essen oder Entwicklung einer Vorliebe für Süßigkeiten und Kohlenhydrate
- Essen von ungenießbaren Gegenständen
- Zwanghaftes Verlangen, Dinge in den Mund zu nehmen
Tale- og sprogproblemer
Nogle undertyper af frontotemporal demens resulterer i taleproblemer eller svækkelse eller tab af tale. Primær progressiv afasi, semantisk demens og progressiv agrammatisk (ikke-flydende) afasi betragtes alle som frontotemporal demens.
Problemer forårsaget af disse tilstande omfatter:
- Zunehmende Schwierigkeiten, geschriebene und gesprochene Sprache zu verwenden und zu verstehen, z. B. Schwierigkeiten, das richtige Wort für die Verwendung in der Sprache zu finden oder Objekte zu benennen
- Probleme beim Benennen von Dingen, möglicherweise Ersetzen eines bestimmten Wortes durch ein allgemeineres Wort wie „es“ für Stift
- Wortbedeutungen nicht mehr kennen
- Zögerndes Sprechen, das telegrafisch klingen mag
- Fehler beim Satzbau machen
Motoriske lidelser
Sjældnere undertyper af frontotemporal demens er karakteriseret ved bevægelsesproblemer svarende til dem, der er forbundet med Parkinsons sygdom eller amyotrofisk lateral sklerose (ALS).
Motoriske problemer kan være:
- Tremor
- Steifigkeit
- Muskelkrämpfe oder -zuckungen
- Schlechte Koordination
- Schluckbeschwerden
- Muskelschwäche
- Unangemessenes Lachen oder Weinen
- Stürze oder Gehprobleme
Årsager
Ved frontotemporal demens skrumper hjernens frontale og tindingelapper. Derudover ophobes visse stoffer i hjernen. Hvad der forårsager disse ændringer er normalt ukendt.
Der er genetiske mutationer, der er blevet forbundet med frontotemporal demens. Men mere end halvdelen af mennesker, der udvikler frontotemporal demens, har ingen familiehistorie med demens.
For nylig har forskere bekræftet almindelige genetiske og molekylære veje mellem frontotemporal demens og amyotrofisk lateral sklerose (ALS). Der skal dog foretages mere forskning for at forstå sammenhængen mellem disse forhold.
Risikofaktorer
Din risiko for at udvikle frontotemporal demens er højere, hvis du har en familiehistorie med demens. Andre risikofaktorer kendes ikke.
Frontotemporal demenspleje
Kilder:
- Fragen Sie MayoExpert. Frontotemporale Demenz (Erwachsener). Mayo-Klinik. Abgerufen am 26. September 2019.
- Jameson JL, et al., Hrsg. Frontotemporale Demenz. In: Harrisons Prinzipien der Inneren Medizin. 20. Aufl. Die McGraw-Hill-Unternehmen; 2018. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 27. September 2019.
- Olney NT, et al. Frontotemporale Demenz. Neurologische Kliniken. 2017; doi:10.1016/j.ncl.2017.01.008.
- Bang J, et al. Nicht-Alzheimer-Demenz 1: Frontotemporale Demenz. Die Lanzette. 2015; doi:10.1016/S0140-6736(15)00461-4.
- Informationsseite zur Frontotemporalen Demenz. Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/disorders/all-disorders/frontotemporal-dementia-information-page. Abgerufen am 26. September 2019.
- Frontotemporale Demenz diagnostizieren. Die Gesellschaft für Frontotemporale Demenz. https://www.theaftd.org/for-health-professionals/diagnosing-ftd/. Abgerufen am 26. September 2019.
- Was verursacht frontotemporale Störungen? Nationales Institut für Altern. https://www.nia.nih.gov/health/what-causes-frontotemporal-disorders. Abgerufen am 26. September 2019.
- Lee SE, et al. Frontotemporale Demenz: Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 27. September 2019.
- Young JJ, et al. Frontotemporale Demenz: Neueste Erkenntnisse und klinische Implikationen. Therapeutische Fortschritte in der Psychopharmakologie. 2018; doi:10.1177/2045125317739818.
- Gerlach LB, et al. Umgang mit Verhaltens- und psychologischen Symptomen von Demenz. Psychiatrische Kliniken Nordamerikas. 2018; doi:10.1016/j.psc.2017.10.010.
- Versorgung einer Person mit einer frontotemporalen Störung. Nationales Institut für Altern. https://www.nia.nih.gov/health/providing-care-person-frontotemporal-disorder. Abgerufen am 26. September 2019.
- Braswell Pickering BA. AllScripts EPSi. Mayo-Klinik. 2. Juli 2021.
- Forschungszentren für die Alzheimer-Krankheit. Nationales Institut für Altern. https://www.nia.nih.gov/health/alzheimers-disease-research-centers. Abgerufen am 26. September 2019.
- Teilnehmende Institutionen. Arizona-Alzheimer-Konsortium. http://azalz.org/about-us/participating-institutions/. Abgerufen am 26. September 2019.
- Graff-Radford J (Gutachten). Mayo-Klinik. 16. August 2021.