Frontotemporal demens
Frontotemporal demens
oversikt
Frontotemporal demens er en samlebetegnelse for en gruppe hjernesykdommer som først og fremst rammer frontallappene og tinninglappene i hjernen. Disse områdene av hjernen er generelt forbundet med personlighet, atferd og språk.
Ved frontotemporal demens krymper deler av disse lappene (atrofi). Tegn og symptomer varierer avhengig av hvilken del av hjernen som er påvirket. Noen mennesker med frontotemporal demens har dramatiske endringer i personligheten, blir sosialt upassende, impulsive eller følelsesmessig likegyldige, mens andre mister evnen til å bruke språket riktig.
Frontotemporal demens kan feildiagnostiseres som et psykiatrisk problem eller som Alzheimers sykdom. Men frontotemporal demens har en tendens til å oppstå i en yngre alder enn Alzheimers sykdom. Frontotemporal demens begynner ofte mellom 40 og 65 år, men oppstår også senere i livet. FTD er årsaken til omtrent 10 % til 20 % av demenstilfellene.
Symptomer
Tegn og symptomer på frontotemporal demens kan variere fra person til person. Tegn og symptomer blir gradvis verre over tid, vanligvis over år.
Klynger av symptomtyper har en tendens til å forekomme sammen, og folk kan ha mer enn én klynge av symptomtyper.
Atferdsendringer
De vanligste tegnene på frontotemporal demens er ekstreme endringer i atferd og personlighet. Disse inkluderer:
- Zunehmend unangemessenes Sozialverhalten
- Verlust von Empathie und anderen zwischenmenschlichen Fähigkeiten, wie z. B. Sensibilität für die Gefühle anderer
- Fehlendes Urteilsvermögen
- Verlust der Hemmung
- Desinteresse (Apathie), was mit Depression verwechselt werden kann
- Repetitives zwanghaftes Verhalten wie Klopfen, Klatschen oder Schmatzen
- Ein Rückgang der persönlichen Hygiene
- Änderungen der Essgewohnheiten, normalerweise übermäßiges Essen oder Entwicklung einer Vorliebe für Süßigkeiten und Kohlenhydrate
- Essen von ungenießbaren Gegenständen
- Zwanghaftes Verlangen, Dinge in den Mund zu nehmen
Tale- og språkproblemer
Noen undertyper av frontotemporal demens resulterer i taleproblemer eller svekkelse eller tap av tale. Primær progressiv afasi, semantisk demens og progressiv agrammatisk (ikke-flytende) afasi regnes alle som frontotemporal demens.
Problemer forårsaket av disse forholdene inkluderer:
- Zunehmende Schwierigkeiten, geschriebene und gesprochene Sprache zu verwenden und zu verstehen, z. B. Schwierigkeiten, das richtige Wort für die Verwendung in der Sprache zu finden oder Objekte zu benennen
- Probleme beim Benennen von Dingen, möglicherweise Ersetzen eines bestimmten Wortes durch ein allgemeineres Wort wie „es“ für Stift
- Wortbedeutungen nicht mehr kennen
- Zögerndes Sprechen, das telegrafisch klingen mag
- Fehler beim Satzbau machen
Motoriske lidelser
Sjeldnere undertyper av frontotemporal demens er preget av bevegelsesproblemer som ligner de som er forbundet med Parkinsons sykdom eller amyotrofisk lateral sklerose (ALS).
Motorproblemer kan være:
- Tremor
- Steifigkeit
- Muskelkrämpfe oder -zuckungen
- Schlechte Koordination
- Schluckbeschwerden
- Muskelschwäche
- Unangemessenes Lachen oder Weinen
- Stürze oder Gehprobleme
Årsaker
Ved frontotemporal demens krymper hjerne- og tinninglappene. I tillegg akkumuleres visse stoffer i hjernen. Hva som forårsaker disse endringene er vanligvis ukjent.
Det er genetiske mutasjoner som har vært knyttet til frontotemporal demens. Men mer enn halvparten av personer som utvikler frontotemporal demens har ingen familiehistorie med demens.
Nylig har forskere bekreftet vanlige genetiske og molekylære veier mellom frontotemporal demens og amyotrofisk lateral sklerose (ALS). Mer forskning må imidlertid gjøres for å forstå sammenhengen mellom disse forholdene.
Risikofaktorer
Risikoen for å utvikle frontotemporal demens er høyere hvis du har en familiehistorie med demens. Andre risikofaktorer er ikke kjent.
Frontotemporal demensomsorg
Kilder:
- Fragen Sie MayoExpert. Frontotemporale Demenz (Erwachsener). Mayo-Klinik. Abgerufen am 26. September 2019.
- Jameson JL, et al., Hrsg. Frontotemporale Demenz. In: Harrisons Prinzipien der Inneren Medizin. 20. Aufl. Die McGraw-Hill-Unternehmen; 2018. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 27. September 2019.
- Olney NT, et al. Frontotemporale Demenz. Neurologische Kliniken. 2017; doi:10.1016/j.ncl.2017.01.008.
- Bang J, et al. Nicht-Alzheimer-Demenz 1: Frontotemporale Demenz. Die Lanzette. 2015; doi:10.1016/S0140-6736(15)00461-4.
- Informationsseite zur Frontotemporalen Demenz. Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/disorders/all-disorders/frontotemporal-dementia-information-page. Abgerufen am 26. September 2019.
- Frontotemporale Demenz diagnostizieren. Die Gesellschaft für Frontotemporale Demenz. https://www.theaftd.org/for-health-professionals/diagnosing-ftd/. Abgerufen am 26. September 2019.
- Was verursacht frontotemporale Störungen? Nationales Institut für Altern. https://www.nia.nih.gov/health/what-causes-frontotemporal-disorders. Abgerufen am 26. September 2019.
- Lee SE, et al. Frontotemporale Demenz: Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 27. September 2019.
- Young JJ, et al. Frontotemporale Demenz: Neueste Erkenntnisse und klinische Implikationen. Therapeutische Fortschritte in der Psychopharmakologie. 2018; doi:10.1177/2045125317739818.
- Gerlach LB, et al. Umgang mit Verhaltens- und psychologischen Symptomen von Demenz. Psychiatrische Kliniken Nordamerikas. 2018; doi:10.1016/j.psc.2017.10.010.
- Versorgung einer Person mit einer frontotemporalen Störung. Nationales Institut für Altern. https://www.nia.nih.gov/health/providing-care-person-frontotemporal-disorder. Abgerufen am 26. September 2019.
- Braswell Pickering BA. AllScripts EPSi. Mayo-Klinik. 2. Juli 2021.
- Forschungszentren für die Alzheimer-Krankheit. Nationales Institut für Altern. https://www.nia.nih.gov/health/alzheimers-disease-research-centers. Abgerufen am 26. September 2019.
- Teilnehmende Institutionen. Arizona-Alzheimer-Konsortium. http://azalz.org/about-us/participating-institutions/. Abgerufen am 26. September 2019.
- Graff-Radford J (Gutachten). Mayo-Klinik. 16. August 2021.