Gallreflux
Gallreflux
översikt
Gallreflux

Gallreflux
Galla är en matsmältningsvätska som produceras av levern och lagras i gallblåsan. Under gallreflux rinner matsmältningsvätska tillbaka in i magen och i vissa fall matstrupen.
Gallreflux uppstår när galla - en matsmältningsvätska som produceras i din lever - rinner tillbaka (reflux) in i magen och, i vissa fall, in i röret som förbinder munnen och magen (matstrupen).
Gallreflux kan åtfölja reflux av magsyra (magsyra) in i matstrupen. Gastrisk reflux kan leda till gastroesofageal refluxsjukdom (GERD), ett potentiellt allvarligt problem som orsakar irritation och inflammation i esofagusvävnaden.
Till skillnad från magsyrauppstötningar kan gallreflux inte kontrolleras helt genom kost eller livsstilsförändringar. Behandlingen omfattar medicinering eller, i svåra fall, operation.
Symtom
Gallreflux kan vara svårt att skilja från magsyra. Tecken och symtom är liknande och de två tillstånden kan uppstå samtidigt.
Tecken och symtom på gallreflux inkluderar:
- Schmerzen im Oberbauch, die schwerwiegend sein können
- Häufiges Sodbrennen – ein brennendes Gefühl in der Brust, das sich manchmal bis in den Hals ausbreitet, zusammen mit einem sauren Geschmack im Mund
- Brechreiz
- Erbrechen einer grünlich-gelben Flüssigkeit (Galle)
- Gelegentlich Husten oder Heiserkeit
- Unbeabsichtigter Gewichtsverlust
När ska man gå till doktorn?
Boka tid med din läkare om du har frekventa refluxsymtom eller om du går ner i vikt utan att försöka.
Om du har fått diagnosen GERD men dina mediciner inte ger tillräcklig lindring, kontakta din läkare. Du kan behöva ytterligare behandling för gallreflux.
Orsaker
Galla är viktig för att smälta fetter och för att ta bort utslitna röda blodkroppar och vissa gifter från din kropp. Galla produceras i din lever och lagras i din gallblåsa.
Att äta en måltid som innehåller ens en liten mängd fett signalerar din gallblåsa att frigöra galla, som strömmar genom ett litet rör till den övre delen av tunntarmen (duodenum).
Gallreflux i magen
Galla och mat blandas i tolvfingertarmen och kommer in i tunntarmen. Pylorusklaffen, en tung muskelring vid utgången av magen, öppnar sig normalt endast något - tillräckligt för att släppa ut ungefär en åttondel av ett uns (cirka 3,75 milliliter) eller mindre flytande mat åt gången, men inte tillräckligt för att matsmältningsjuicerna ska kunna flöda tillbaka in i magen.
När gallreflux uppstår stänger inte klaffen ordentligt och gallan spolas tillbaka in i magen. Detta kan leda till inflammation i magslemhinnan (reflux gastrit).
Gallan strömmar tillbaka in i matstrupen
Gall- och magsyra kan rinna tillbaka in i matstrupen om en annan muskelklaff, den nedre matstrupssfinktern, inte fungerar som den ska. Den nedre esofagusfinktern separerar matstrupen och magsäcken. Ventilen öppnar vanligtvis precis tillräckligt länge för att maten ska kunna passera in i magen. Men om klaffen försvagas eller slappnar av onormalt kan gallan spolas tillbaka in i matstrupen.
Vad orsakar gallreflux?
Gallreflux kan orsakas av:
- Operationskomplikationen. Magenoperationen, einschließlich der vollständigen oder teilweisen Entfernung des Magens und Magenbypassoperationen zur Gewichtsreduktion, sind für die meisten Gallenrückflüsse verantwortlich.
- Peptische Geschwüre. Ein Magengeschwür kann die Pylorusklappe blockieren, sodass sie sich nicht richtig öffnet oder schließt. Stehende Nahrung im Magen kann zu erhöhtem Magendruck führen und Galle und Magensäure in die Speiseröhre zurückfließen lassen.
- Gallenblase Chirurgie. Menschen, denen die Gallenblase entfernt wurde, haben deutlich mehr Gallenrückfluss als Menschen, die diese Operation nicht hatten.
Komplikationer
Gallreflux gastrit har kopplats till magcancer. Kombinationen av gallreflux och sura uppstötningar ökar också risken för följande komplikationer:
-
Gerd.Detta tillstånd, som orsakar irritation och inflammation i matstrupen, beror oftast på överskott av syra, men gallan kan blandas med syran.
Gallan misstänks ofta bidra till GERD när människor svarar ofullständigt eller inte alls på starka syradämpande mediciner.
- Barrett-Ösophagus. Dieser schwerwiegende Zustand kann auftreten, wenn eine langfristige Exposition gegenüber Magensäure oder Säure und Galle das Gewebe in der unteren Speiseröhre schädigt. Die geschädigten Ösophaguszellen haben ein erhöhtes Krebsrisiko. Tierstudien haben auch den Gallenrückfluss mit dem Barrett-Ösophagus in Verbindung gebracht.
- Speiseröhrenkrebs. Es gibt einen Zusammenhang zwischen saurem Reflux und Galle-Reflux und Speiseröhrenkrebs, der möglicherweise erst diagnostiziert wird, wenn er ziemlich weit fortgeschritten ist. In Tierversuchen hat sich gezeigt, dass Gallenrückfluss allein Speiseröhrenkrebs verursacht.
Källor:
- Townsend CM Jr., et al. Magen. In: Sabiston Lehrbuch der Chirurgie: Die biologische Grundlage der modernen chirurgischen Praxis. 20. Aufl. Elsevier; 2017. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 15. Januar 2020.
- Brunicardi FC, et al., Hrsg. Magen. In: Schwartz‘ Prinzipien der Chirurgie. 11. Aufl. McGraw-Hill; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 16. Januar 2020.
- Saurer Reflux (GER & GERD) bei Erwachsenen. Nationales Institut für Diabetes und Verdauungs- und Nierenerkrankungen. https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/acid-reflux-ger-gerd-adults/all-content. Abgerufen am 15. Januar 2020.
- Rakel D, Hrsg. Gastroösophageale Refluxkrankheit. In: Integrative Medizin. 4. Aufl. Elsevier; 2018. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 15. Januar 2020.
- Hammer GD, et al., Hrsg. Magen-Darm-Erkrankung. In: Pathophysiologie der Krankheit: Eine Einführung in die klinische Medizin. 8. Aufl. McGraw-Hill; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 16. Januar 2020.
- McCabe ME, et al. Neue Ursachen für das alte Problem der Galle-Reflux-Gastritis. Klinische Gastroenterologie und Hepatologie. 2018; doi:10.1016/j.cgh.2018.02.034.
- Caspa Gokulan R, et al. Von der Genetik zu Signalwegen: Molekulare Pathogenese des Ösophagus-Adenokarzinoms. Biochimica und Biophysica Acta. Rezensionen zu Krebs. 2019; doi:10.1016/j.bbcan.2019.05.003.
- Khanna S., Hrsg. Erkrankung der Gallenblase. In: Mayo-Klinik für Verdauungsgesundheit. 4. Aufl. Mayo Clinic Press; 2020.
- Halle JE. Antrieb und Durchmischung von Nahrung im Verdauungstrakt. In: Guyton und Hall Lehrbuch der Medizinischen Physiologie. 13. Auflage. Elsevier; 2016. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 20. Januar 2020.
- Guirat A. et al. Eine Anastomose Magenbypass und Krebsrisiko. Adipositas-Chirurgie. 2018; doi:10.1007/s11695-018-3156-5.
- Fass R. Ansatz zur refraktären gastroösophagealen Refluxkrankheit bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 20. Januar 2020.
- Ambulante pH-Überwachung. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/gastrointestinal-disorders/diagnostic-and-therapeutic-gastrointestinal-procedures/ambulatory-ph-monitoring. Abgerufen am 21. Januar 2020.
- Rajan E (Gutachten). Mayo-Klinik. 20. März 2020.