Hemolytisk uremisk syndrom (HUS)

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Hemolytisk uremisk syndrom (HUS)

oversikt

Hemolytisk uremisk syndrom (HUS) er en tilstand som kan oppstå når de små blodårene i nyrene dine blir skadet og betent. Denne skaden kan føre til dannelse av blodpropp i karene. Klumpene tetter til filtreringssystemet i nyrene og fører til nyresvikt, som kan være livstruende.

Alle kan utvikle HUS, men det er mest vanlig hos små barn. I mange tilfeller er HUS forårsaket av infeksjon med visse stammer av Escherichia coli (E. coli) bakterier. Det første symptomet på denne formen for HUS er diaré som varer i flere dager og er ofte, men ikke alltid, blodig.

HUS kan også være forårsaket av andre infeksjoner, visse medisiner eller medisinske tilstander som graviditet, kreft eller autoimmune sykdommer. I noen tilfeller er HUS et resultat av visse genetiske mutasjoner. Disse formene for HUS forårsaker vanligvis ikke diaré. .

HUS er en alvorlig sykdom. Imidlertid resulterer rettidig og hensiktsmessig behandling vanligvis i full bedring for de fleste, spesielt små barn.

Symptomer

Tegn og symptomer på HUS kan variere avhengig av årsaken. De fleste tilfeller av HUS er forårsaket av infeksjon med visse stammer av E. coli-bakterier som først angriper fordøyelseskanalen. De første tegnene og symptomene på denne formen for HUS kan omfatte:

  • Durchfall, der oft blutig ist
  • Bauchschmerzen, Krämpfe oder Blähungen
  • Erbrechen
  • Fieber

Alle former for HUS – uavhengig av årsak – skader blodårene. Denne skaden fører til nedbrytning av røde blodlegemer (anemi), dannelse av blodpropp i blodårene og nyreskade. Tegn og symptomer på disse endringene inkluderer:

  • Blasse Färbung, einschließlich Verlust der rosa Farbe in den Wangen und in den unteren Augenlidern
  • Extreme Müdigkeit
  • Kurzatmigkeit
  • Leichte Blutergüsse oder unerklärliche Blutergüsse
  • Ungewöhnliche Blutungen, wie Blutungen aus Nase und Mund
  • Vermindertes Wasserlassen oder Blut im Urin
  • Schwellungen (Ödeme) der Beine, Füße oder Knöchel und seltener im Gesicht, an den Händen, Füßen oder am ganzen Körper
  • Verwirrtheit, Krampfanfälle oder Schlaganfall
  • Hoher Blutdruck

Når skal man gå til legen?

Oppsøk legen din umiddelbart hvis du eller barnet ditt opplever blodig diaré eller diaré som varer i flere dager etterfulgt av:

  • Verringerte Urinausscheidung
  • Schwellung
  • Unerklärliche blaue Flecken
  • Ungewöhnliche Blutungen
  • Extreme Müdigkeit

Søk akutthjelp hvis du eller barnet ditt ikke tisser på 12 timer eller lenger.

Årsaker

Den vanligste årsaken til HUS - spesielt hos barn under 5 år - er infeksjon med visse stammer av E. coli-bakterier. E. coli refererer til en gruppe bakterier som vanligvis finnes i tarmene til friske mennesker og dyr. De fleste av de hundrevis av arter av E. coli er normale og ufarlige. Men noen stammer av E. coli forårsaker diaré.

Noen av E.coli-stammene som forårsaker diaré produserer også et giftstoff kalt Shiga-toksin. Disse stammene kalles Shiga-toksinproduserende E. coli, eller STEC. Hvis du er infisert med en STEC-stamme, kan Shiga-toksin komme inn i blodet og skade blodårene dine, noe som kan føre til HUS. Men de fleste som er infisert med E. coli, selv de farligere stammene, utvikler ikke HUS.

Andre årsaker til HUS kan omfatte:

  • Andere Infektionen, wie Infektionen mit Pneumokokken-Bakterien, Human Immunodeficiency Virus (HIV) oder Influenza
  • Die Verwendung bestimmter Medikamente, insbesondere einiger Medikamente zur Behandlung von Krebs und einiger Medikamente zur Unterdrückung des Immunsystems von Organtransplantatempfängern
  • Selten kann HUS als Komplikation einer Schwangerschaft oder von Gesundheitszuständen wie Autoimmunerkrankungen oder Krebs auftreten

En uvanlig type HUS – kjent som atypisk HUS – kan overføres genetisk til barn. Personer som har arvet det muterte genet som forårsaker denne formen for HUS, vil ikke nødvendigvis utvikle sykdommen. Imidlertid kan det muterte genet aktiveres etter eksponering for en trigger som en infeksjon, inntak av visse medisiner eller en kronisk helsetilstand.

Risikofaktorer

Flertallet av HUS-tilfellene er forårsaket av infeksjon med visse stammer av E. coli-bakterier. Eksponering for E. coli kan oppstå hvis du:

  • Essen Sie kontaminiertes Fleisch oder Produkte
  • Schwimmen Sie in Pools oder Seen, die mit Fäkalien kontaminiert sind
  • Haben Sie engen Kontakt mit einer infizierten Person, z. B. innerhalb einer Familie oder in einer Kindertagesstätte.

Risikoen for å utvikle HUS er høyest i:

  • Kinder bis 5 Jahre
  • Erwachsene ab 65 Jahren
  • Menschen, die ein geschwächtes Immunsystem haben
  • Menschen mit bestimmten genetischen Veränderungen, die sie anfälliger für HUS machen

Komplikasjoner

HUS kan forårsake livstruende komplikasjoner, inkludert:

  • Nierenversagen, das plötzlich auftreten (akut) oder sich im Laufe der Zeit entwickeln kann (chronisch)
  • Hoher Blutdruck
  • Schlaganfall oder Krampfanfälle
  • Koma
  • Gerinnungsstörungen, die zu Blutungen führen können
  • Herzprobleme
  • Verdauungstraktprobleme, wie Probleme mit dem Darm, der Gallenblase oder der Bauchspeicheldrüse

forebygging

Kjøtt eller produkter forurenset med E. coli ser, føles eller lukter ikke nødvendigvis vondt. For å beskytte mot E. coli-infeksjoner og andre matbårne sykdommer:

  • Vermeiden Sie nicht pasteurisierte Milch, Saft und Apfelwein.
  • Waschen Sie sich vor dem Essen und nach dem Toilettengang und dem Windelwechsel gründlich die Hände.
  • Reinigen Sie Utensilien und Lebensmitteloberflächen häufig.
  • Kochen Sie Fleisch auf eine Innentemperatur von mindestens 160 Grad Fahrenheit.
  • Tauen Sie Fleisch in der Mikrowelle oder im Kühlschrank auf.
  • Halten Sie rohe Lebensmittel getrennt von verzehrfertigen Lebensmitteln. Legen Sie gekochtes Fleisch nicht auf zuvor mit rohem Fleisch kontaminierte Teller.
  • Lagern Sie Fleisch unterhalb von Produkten im Kühlschrank, um das Risiko zu verringern, dass Flüssigkeiten wie Blut auf Produkte tropfen.
  • Vermeiden Sie unsaubere Badestellen. Schwimmen Sie nicht, wenn Sie Durchfall haben.

Kilder:

  1. Fragen Sie MayoExpert. Hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS). Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
  2. Ferri FF. Hämolytisch-urämisches Syndrom. In: Ferri’s Clinical Advisor 2019. Philadelphia, Pa.: Elsevier; 2019. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 18. April 2019.
  3. Shiga-Toxin produzierende E. coli (STEC). US-Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. https://www.cdc.gov/ecoli/general/index.html. Abgerufen am 18. April 2019.
  4. Atypisches hämolytisch-urämisches Syndrom. NIH US National Library of Medicine Genetics Home Reference. https://ghr.nlm.nih.gov/condition/atypical-hemolytic-uremic-syndrome. Abgerufen am 18. April 2019.
  5. Hämolytisch-urämisches Syndrom bei Kindern. Nationales Institut für Diabetes und Verdauungs- und Nierenerkrankungen. https://www.niddk.nih.gov/health-information/kidney-disease/children/hemolytic-uremic-syndrome. Abgerufen am 18. April 2019.
  6. Cody EM, et al. Hämolytisch-urämisches Syndrom. Kinderkliniken von Nordamerika. 2019;66:235.
  7. Fakhouri F, et al. Hämolytisch-urämisches Syndrom. Die Lanzette. 2017;390:681.
  8. Niaudet P. et al. Überblick über das hämolytisch-urämische Syndrom bei Kindern. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 18. April 2019.