Varmeutslett

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Varmeutslett

oversikt

Varmeutslett

Zwei Arten von Hitzeausschlag

Miliaria rubra (A), en type varmeutslett, vises som en klynge av små, betente, blemmelignende støt som kan forårsake alvorlig kløe. Miliaria crystallina (B), en annen type varmeutslett, vises som klare, væskefylte kuler som ikke gjør vondt eller klør.

Varmeutslett – også kjent som stikkende varme og miliaria – er ikke bare for babyer. Det påvirker også voksne, spesielt i varme, fuktige forhold.

Varmeutslett oppstår når svette er fanget i huden. Symptomene kan variere fra små blemmer til dype, betente klumper. Noen former for varmeutslett er svært kløende.

Varmeutslett forsvinner vanligvis når huden avkjøles. Alvorlige former for tilstanden kan kreve behandling fra en helsepersonell.

Symptomer

Svettekjertler

Schweißdrüsen

Huden din har to typer svettekjertler: ekkrine og apokrine. Ekkrine kjertler forekommer i det meste av kroppen din og åpner seg direkte på overflaten av huden. Apokrine kjertler åpner seg i hårsekken og fører til overflaten av huden. Apokrine kjertler utvikles i områder rike på hårsekker, som: B. i hodebunnen, armhulene og lyskeområdet.

Voksne utvikler vanligvis varmeutslett i hudfolder og der klær gnis mot huden. Hos spedbarn forekommer utslettet primært på nakke, skuldre og bryst. Det kan også vises i armhulene, albuefoldene og lysken.

Typer varmeutslett

Typene varmeutslett klassifiseres basert på hvor dypt svetten er fanget i huden. Tegn og symptomer for hver type varierer.

  • Die mildeste Form von Hitzeausschlag wird Miliaria crystallina genannt. Sie tritt auf, wenn die Öffnung des Schweißkanals auf der Hautoberfläche (Schweißpore) verstopft ist. Diese Form ist durch winzige, klare, mit Flüssigkeit gefüllte Beulen gekennzeichnet, die leicht brechen.
  • Eine Art, die tiefer in der Haut vorkommt, heißt Miliaria rubra. Es wird manchmal als stachelige Hitze bezeichnet. Anzeichen und Symptome sind kleine, entzündete, blasenartige Beulen und Juckreiz oder Kribbeln im betroffenen Bereich.
  • Gelegentlich füllen sich die entzündeten Beulen von Miliaria rubra mit Eiter. Diese Form wird Miliaria pustulosa genannt.
  • Eine weniger häufige Form von Hitzeausschlag wird als Miliaria profunda bezeichnet. Es betrifft die tiefste Hautschicht (Dermis). Es verursacht feste, schmerzhafte oder juckende entzündete Beulen, die wie Gänsehaut aussehen und aufbrechen können.

Når skal man gå til legen?

Varmeutslett leges vanligvis ved å avkjøle huden og unngå eksponering for varmen som forårsaket det. Kontakt legen din hvis du eller barnet ditt har symptomer som varer mer enn noen få dager eller utslettet ser ut til å bli verre.

Årsaker

Varmeutslett oppstår når en kanal som fører fra en svettekjertel til overflaten av huden blir blokkert eller betent. Dette blokkerer da åpningen av svettekanalen på hudoverflaten (svetteporen). I stedet for å fordampe, blir svette fanget under huden, noe som forårsaker irritasjon og støt på huden.

Risikofaktorer

Faktorer som øker risikoen for varmeutslett inkluderer:

  • Ein Neugeborenes sein, da Neugeborene unreife Schweißkanäle haben
  • Leben in einem heißen, feuchten Klima
  • Körperlich aktiv sein
  • Lange Bettruhe und Fieber

Komplikasjoner

Varmeutslett leges vanligvis uten arrdannelse. Personer med brun eller svart hud er i fare for at hudflekker blir lysere eller mørkere som respons på inflammatoriske hudtilstander (postinflammatorisk hypo- eller hyperpigmentering). Disse endringene forsvinner vanligvis i løpet av uker eller måneder.

En vanlig komplikasjon er bakteriell infeksjon, som forårsaker betente og kløende pustler.

forebygging

Slik beskytter du deg selv eller barnet ditt mot varmeutslett:

  • Ziehen Sie sich bei heißem Wetter lockere, leichte Kleidung an, die Feuchtigkeit von der Haut ableitet. Wickeln Sie Neugeborene nicht in zu viele Schichten.
  • Begrenzen Sie bei heißem Wetter die körperliche Aktivität. Bleiben Sie im Schatten oder in einem klimatisierten Gebäude. Oder verwenden Sie einen Ventilator, um die Luft zirkulieren zu lassen.
  • Halten Sie Ihren Schlafbereich kühl und gut belüftet.
  • Vermeiden Sie Cremes und Salben, die die Poren verstopfen können.
  • Vermeiden Sie Medikamente, die Schwitzen verursachen, wie Clonidin, Betablocker und Opioide.

Kilder:

  1. Fragen Sie MayoExpert. Miliaria (Kind). Mayo-Klinik; 2021.
  2. Miliaria. American Osteopathic College of Dermatology. https://www.aocd.org/skin/dermatologic_diseases/miliaria.html. Abgerufen am 19. Januar 2022.
  3. Kelly AP, et al., Hrsg. Pädiatrie. In: Taylor und Kelly’s Dermatology for Skin of Color. 2. Aufl. McGraw-Hügel; 2016.
  4. Miliaria. Merck Manual Professional-Version. https://www.merck.com/mmpe/print/sec10/ch118/ch118e.html. Abgerufen am 19. Januar 2022.
  5. Tintinalli JE, et al., Hrsg. Hitze Notfälle. In: Tintinalli’s Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide. 9. Aufl. McGraw-Hügel; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 19. Januar 2022.
  6. Gauer R. et al. Hitzebedingte Erkrankungen. Amerikanischer Hausarzt. 2019;99:482.
  7. James WD, et al. Dermatosen aufgrund physikalischer Faktoren. In: Andrews‘ Diseases of the Skin: Clinical Dermatology. 13. Aufl. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 19. Januar 2022.
  8. Ishimine P. Hitzekrankheit (außer Hitzschlag) bei Kindern. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 20. Januar 2022.
  9. Smith CC, et al. Primäre fokale Hyperhidrose. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 2. März 2022.