Horners syndrom

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Horners syndrom

oversikt

Tegn på Horners syndrom

Zeichen des Horner-Syndroms

Redusert pupillstørrelse er et nøkkeltegn på Horners syndrom.

Horners syndrom er en tilstand som påvirker ansiktet og øynene på den ene siden av kroppen. Det er forårsaket av forstyrrelse av en nervebane fra hjernen til hodet og nakken.

Typiske tegn og symptomer på Horners syndrom inkluderer redusert pupillstørrelse, hengende øyelokk og redusert svette på den berørte siden av ansiktet.

Horners syndrom kan være et resultat av et annet medisinsk problem, for eksempel: B. et slag, en svulst eller en ryggmargsskade. I noen tilfeller kan ingen underliggende årsak bli funnet. Det finnes ingen spesifikk behandling for Horners syndrom, men behandling av den underliggende årsaken kan gjenopprette nervefunksjonen.

Horners syndrom er også kjent som Bernard-Horner syndrom eller oculosympatisk lammelse.

Symptomer

Horners syndrom påvirker vanligvis bare én side av ansiktet. Vanlige tegn og symptomer inkluderer:

  • Eine anhaltend kleine Pupille (Miosis)
  • Ein bemerkenswerter Unterschied in der Pupillengröße zwischen den beiden Augen (Anisokorie)
  • Geringe oder verzögerte Öffnung (Dilatation) der betroffenen Pupille bei schwachem Licht
  • Herabhängen des oberen Augenlids (Ptosis)
  • Leichte Anhebung des Unterlids, manchmal auch Upside-Down-Ptosis genannt
  • Eingefallenes Aussehen des betroffenen Auges
  • Wenig oder kein Schwitzen (Anhidrose) auf der betroffenen Gesichtshälfte

Tegn og symptomer, spesielt ptosis og anhidrose, kan være subtile og vanskelige å gjenkjenne.

Barn

Ytterligere tegn og symptomer hos barn med Horner syndrom kan omfatte:

  • Hellere Irisfarbe im betroffenen Auge eines Kindes unter 1 Jahr
  • Farbveränderung auf der betroffenen Gesichtshälfte, die typischerweise durch Hitze, körperliche Anstrengung oder emotionale Reaktionen auftritt

Når skal man gå til legen?

En rekke faktorer, noen mer alvorlige enn andre, kan forårsake Horners syndrom. Det er viktig å få en rask og nøyaktig diagnose.

Få akutthjelp hvis tegn eller symptomer assosiert med Horner syndrom oppstår plutselig, oppstår etter en traumatisk skade, eller er ledsaget av andre tegn eller symptomer, for eksempel:

  • Sehstörung
  • Schwindel
  • Undeutliches Sprechen
  • Schwierigkeiten beim Gehen
  • Muskelschwäche oder Mangel an Muskelkontrolle
  • Starke, plötzliche Kopf- oder Nackenschmerzen

Årsaker

Horners syndrom er forårsaket av skade på en spesifikk signalvei i det sympatiske nervesystemet. Det sympatiske nervesystemet regulerer hjertefrekvens, pupillstørrelse, svette, blodtrykk og andre funksjoner som lar deg reagere raskt på endringer i miljøet ditt.

Nervebanen som påvirkes av Horners syndrom er delt inn i tre grupper av nerveceller (nevroner).

Første ordens nevroner

Denne nevronbanen fører fra hypothalamus ved bunnen av hjernen, gjennom hjernestammen, og strekker seg inn i den øvre delen av ryggmargen. Problemer i denne regionen som kan forstyrre nervefunksjonen relatert til Horners syndrom inkluderer:

  • Streicheln
  • Tumor
  • Krankheiten, die den Verlust der Schutzhülle von Neuronen (Myelin) verursachen
  • Nackentrauma
  • Zyste in der Wirbelsäule (Syringomyelie)

Andre ordens nevroner

Denne nevronbanen strekker seg fra ryggraden over den øvre delen av brystet og inn på siden av nakken. Årsaker assosiert med nerveskade i denne regionen kan omfatte:

  • Lungenkrebs
  • Tumor der Myelinscheide (Schwannom)
  • Schädigung des vom Herzen wegführenden Hauptblutgefäßes (Aorta)
  • Operation in der Brusthöhle
  • Traumatische Verletzung

Tredje ordens nevroner

Denne nevronbanen strekker seg til siden av halsen og fører til huden i ansiktet og musklene i iris og øyelokk. Nerveskade i denne regionen kan være assosiert med:

  • Beschädigung der Halsschlagader an der Seite des Halses
  • Verletzung der Jugularvene entlang der Seite des Halses
  • Tumor oder Infektion in der Nähe der Schädelbasis
  • Migräne
  • Clusterkopfschmerz, eine Störung, die zu zyklischen Mustern schwerer Kopfschmerzen führt

Barn

De vanligste årsakene til Horners syndrom hos barn er:

  • Verletzung des Nackens oder der Schultern während der Geburt
  • Bei der Geburt vorhandener Defekt der Aorta
  • Tumor des Hormon- und Nervensystems (Neuroblastom)

Ukjente årsaker

I noen tilfeller kan ikke årsaken til Horners syndrom identifiseres. Dette kalles idiopatisk Horner syndrom.

Kilder:

  1. Ropper AH, et al. Störungen der Augenbewegung und Pupillenfunktion. In: Adams & Victors Prinzipien der Neurologie. 11. Aufl. McGraw-Hügel; 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 19. Februar 2022.
  2. Kedar S. et al. Horner-Syndrom. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 2. März 2018.
  3. Horner-Syndrom. Nationale Organisation für seltene Krankheiten. https://rarediseases.org/rare-diseases/horners-syndrome/. Abgerufen am 19. Februar 2022.
  4. Horner-Syndrom. Nationales Zentrum zur Förderung translationaler Wissenschaften. https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/6670/horners-syndrome. Abgerufen am 19. Februar 2022.
  5. Ferri FF. Horner-Syndrom. In: Ferri’s Clinical Advisor 2022. Elsevier; 2022. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 19. Februar 2022.
  6. Martin TJ. Horner-Syndrom: Eine klinische Überprüfung. ACS Chemische Neurowissenschaften. 2018; doi:10.1021/acschemneuro.7b00405.
  7. Graff-Radford J (Gutachten). Mayo-Klinik. 21. Februar 2022.