Kold nældefeber

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Kold nældefeber

oversigt

Kold nældefeber (ur-tih-KAR-e-uh) er en hudreaktion på kulde, der opstår inden for få minutter efter udsættelse for kulde. Berørt hud udvikler kløende nældefeber (nældefeber).

Mennesker med kold nældefeber har meget forskellige symptomer. Nogle har milde reaktioner på kulde, mens andre har alvorlige reaktioner. For nogle mennesker med denne tilstand kan svømning i koldt vand forårsage meget lavt blodtryk, besvimelse eller chok.

Kold nældefeber forekommer oftest hos unge voksne. Hvis du tror, ​​du har denne tilstand, skal du kontakte din læge. Behandling omfatter normalt forebyggende foranstaltninger såsom at tage antihistaminer og undgå kold luft og vand.

Symptomer

Tegn og symptomer på kold nældefeber kan omfatte:

  • Vorübergehende juckende Quaddeln (Quaddeln) auf der Hautpartie, die der Kälte ausgesetzt war
  • Eine Verschlechterung der Reaktion, wenn sich die Haut erwärmt
  • Schwellung der Hände beim Halten kalter Gegenstände
  • Schwellung der Lippen durch den Verzehr von kalten Speisen oder Getränken

Alvorlige reaktioner kan omfatte:

  • Eine Ganzkörperreaktion (Anaphylaxie), die Ohnmacht, Herzrasen, Anschwellen der Gliedmaßen oder des Oberkörpers und Schock verursachen kann
  • Schwellung der Zunge und des Rachens, die das Atmen erschweren kann

Symptomer på kold nældefeber begynder kort efter, at huden er udsat for et pludseligt fald i lufttemperaturen eller koldt vand. Fugtige og blæsende forhold kan gøre en opblussen af ​​symptomer mere sandsynlig. Hver episode kan vare omkring to timer.

De værste reaktioner opstår generelt ved total hudeksponering, såsom: B. ved svømning i koldt vand. En sådan reaktion kan føre til bevidstløshed og drukning.

Hvornår skal man gå til lægen?

Hvis du har hudreaktioner efter udsættelse for kulde, skal du kontakte din læge. Selvom reaktionerne er milde, vil din læge gerne udelukke underliggende tilstande, der kan være årsag til problemet.

Søg akuthjælp, hvis du oplever en helkropsreaktion (anafylaksi) eller åndedrætsbesvær efter pludselig udsættelse for kulde.

Årsager

Ingen ved præcis, hvad der forårsager kold nældefeber. Visse mennesker ser ud til at have meget følsomme hudceller på grund af en arvelig egenskab, virus eller sygdom. I de mest almindelige former for denne tilstand udløser kulde frigivelsen af ​​histamin og andre kemikalier i blodbanen. Disse kemikalier forårsager nældefeber og nogle gange en hele kroppen (systemisk) reaktion.

Risikofaktorer

Du er mere tilbøjelig til at have denne tilstand, hvis:

  • Du bist ein junger Erwachsener. Der häufigste Typ – primär erworbene Kälteurtikaria – tritt am häufigsten bei jungen Erwachsenen auf.
  • Sie haben einen zugrunde liegenden Gesundheitszustand. Ein weniger häufiger Typ – sekundär erworbene Kälteurtikaria – kann durch ein zugrunde liegendes Gesundheitsproblem wie Hepatitis oder Krebs verursacht werden.
  • Sie haben bestimmte vererbte Eigenschaften. Selten wird Kälteurtikaria vererbt. Dieser familiäre Typ verursacht nach Erkältungsexposition schmerzhafte Quaddeln und grippeähnliche Symptome.

Komplikationer

Den vigtigste potentielle komplikation af kold nældefeber er en alvorlig reaktion, der opstår efter at store områder af huden er udsat for kulde, såsom ved at svømme i koldt vand.

forebyggelse

Følgende tips kan hjælpe med at forhindre en tilbagevendende episode af kold nældefeber:

  • Nehmen Sie ein rezeptfreies Antihistaminikum ein, bevor Sie sich der Kälte aussetzen.
  • Nehmen Sie Medikamente wie verschrieben ein.
  • Schützen Sie Ihre Haut vor Kälte oder plötzlichen Temperaturschwankungen. Wenn du schwimmen gehst, tauche zuerst deine Hand ins Wasser und achte darauf, ob du eine Hautreaktion bemerkst.
  • Vermeiden Sie eiskalte Getränke und Speisen, um ein Anschwellen des Rachens zu vermeiden.
  • Wenn Ihr Arzt Ihnen einen Epinephrin-Autoinjektor (EpiPen, Auvi-Q, andere) verschrieben hat, behalten Sie ihn bei sich, um schwere Reaktionen zu vermeiden.
  • Wenn bei Ihnen eine Operation geplant ist, sprechen Sie vorher mit Ihrem Chirurgen über Ihre Kälteurtikaria. Das OP-Team kann Maßnahmen ergreifen, um kältebedingten Symptomen im Operationssaal vorzubeugen.

Kilder:

  1. Wolff K, et al. Urtikaria und Angioödem. In: Fitzpatrick’s Color Atlas and Synopsis of Clinical Dermatology. 8. Aufl. New York, NY: Die McGraw-Hill-Unternehmen; 2017.
  2. Mauer M. Kälteurtikaria. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 4. Oktober 2017.
  3. Fragen Sie MayoExpert. Physikalische Urtikaria. Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2017.
  4. Fragen Sie MayoExpert. Urtikaria. Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2017.
  5. Lang DM, et al. Zeitgenössische Ansätze zur Diagnose und Behandlung von physikalischer Urtikaria. Annals of Allergy, Asthma & Immunology. 2013;111:235.
  6. Ombrello MJ, et al. Kälteurtikaria, Immunschwäche und Autoimmunität im Zusammenhang mit PLCG2-Deletionen. New England Journal of Medicine. 2012;366:330.
  7. Isik S, et al. Idiopathische Kälteurtikaria und Anaphylaxie. Pädiatrische Notfallversorgung. 2014;30:38.
  8. Abajian M. et al. Physikalische Urtikaria und cholinerge Urtikaria. Immunologie- und Allergiekliniken in Nordamerika. 2014;34:73.