Karpaalkanali sündroom

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Karpaalkanali sündroom

ülevaadet

Karpaalkanali sündroom on põhjustatud survest keskmisele närvile. Karpaalkanal on kitsas läbikäik, mida ümbritsevad peopesal olevad luud ja sidemed. Kui keskmine närv surutakse kokku, võivad sümptomid hõlmata tuimust, kipitust ja nõrkust käes ja käes.

Randme anatoomia, terviseprobleemid ja potentsiaalselt korduvad käte liigutused võivad kaasa aidata karpaalkanali sündroomile.

Õige ravi leevendab tavaliselt kipitust ja tuimust ning taastab randme ja käe funktsiooni.

Sümptomid

Karpaalkanali sündroomi sümptomid algavad tavaliselt järk-järgult ja hõlmavad järgmist:

  • Surin või tuimus.Võite märgata kipitust ja tuimust sõrmedes või käes. Tavaliselt on kahjustatud pöial ja nimetissõrm, keskmine või sõrmusesõrm, kuid mitte väike sõrm. Nendes sõrmedes võite tunda elektrilöögi sarnast tunnet.

    Sensatsioon võib levida randmelt käele. Need sümptomid ilmnevad sageli rooli, telefoni või ajalehe käes hoidmisel või võivad teid unest äratada.

    Paljud inimesed “raputavad” käsi, et proovida sümptomeid leevendada. Tuimus võib aja jooksul muutuda püsivaks.

  • Die Schwäche. Sie können eine Schwäche in der Hand verspüren und Gegenstände fallen lassen. Dies kann an der Taubheit in der Hand oder an der Schwäche der Kneifmuskeln des Daumens liegen, die auch vom Nervus medianus gesteuert werden.

Millal arsti juurde minna?

Võtke ühendust oma arstiga, kui teil on karpaalkanali sündroomi nähud ja sümptomid, mis häirivad teie tavapärast tegevust ja unerežiimi. Ilma ravita võivad tekkida püsivad närvi- ja lihaskahjustused.

Põhjused

Karpaalkanali sündroom on põhjustatud survest keskmisele närvile.

Keskmine närv kulgeb küünarvarrest läbi randmekanali (randmekanali) käeni. See annab pöidla ja sõrmede peopesa tunde, välja arvatud väike sõrm. Samuti annab see närvisignaale, et liigutada lihaseid pöidla põhja ümber (motoorsed funktsioonid).

Kõik, mis surub kokku või ärritab kesknärvi karpaalkanali ruumis, võib põhjustada karpaalkanali sündroomi. Randmemurd võib kitsendada karpaalkanalit ja ärritada närvi, nagu ka reumatoidartriidist põhjustatud turse ja põletik.

Sageli ei ole karpaalkanali sündroomil ühest põhjust. Võib juhtuda, et riskitegurite kombinatsioon aitab kaasa haiguse arengule.

Riskitegurid

Karpaalkanali sündroomiga on seostatud mitmeid tegureid. Kuigi need ei pruugi otseselt põhjustada karpaalkanali sündroomi, võivad need suurendada kesknärvi ärrituse või kahjustuse riski. Nende hulka kuuluvad:

  • Anatoomilised tegurid.Randmemurd või nihestus või artriit, mis deformeerib randme väikseid luid, võib muuta karpaalkanali ruumi ja avaldada survet keskmisele närvile.

    Väiksemate karpaalkanalitega inimestel võib suurema tõenäosusega tekkida karpaalkanali sündroom.

  • Seks.Karpaalkanali sündroomi esineb üldiselt sagedamini naistel. Põhjuseks võib olla see, et naistel on karpaalkanali piirkond suhteliselt väiksem kui meestel.

    Karpaalkanali sündroomiga naistel võivad karpaalkanalid olla väiksemad kui naistel, kellel seda haigust ei esine.

  • Nervenschädigende Zustände. Einige chronische Krankheiten wie Diabetes erhöhen das Risiko von Nervenschäden, einschließlich einer Schädigung des N. medianus.
  • Entzündliche Zustände. Rheumatoide Arthritis und andere Erkrankungen, die eine entzündliche Komponente haben, können die Auskleidung um die Sehnen im Handgelenk beeinträchtigen und Druck auf den Nervus medianus ausüben.
  • Medikamente. Einige Studien haben einen Zusammenhang zwischen dem Karpaltunnelsyndrom und der Anwendung von Anastrozol (Arimidex), einem Medikament zur Behandlung von Brustkrebs, gezeigt.
  • Fettleibigkeit. Fettleibigkeit ist ein Risikofaktor für das Karpaltunnelsyndrom.
  • Veränderungen der Körperflüssigkeit. Flüssigkeitsretention kann den Druck im Karpaltunnel erhöhen und den Nervus medianus reizen. Dies ist während der Schwangerschaft und der Menopause üblich. Das Karpaltunnelsyndrom im Zusammenhang mit einer Schwangerschaft bessert sich im Allgemeinen nach der Schwangerschaft von selbst.
  • Andere Erkrankungen. Bestimmte Erkrankungen wie Wechseljahre, Schilddrüsenerkrankungen, Nierenversagen und Lymphödeme können die Wahrscheinlichkeit eines Karpaltunnelsyndroms erhöhen.
  • Töökoha tegurid.Vibreerivate tööriistadega või koosteliinil töötamine, mis nõuab randme pikaajalist või korduvat painutamist, võib avaldada kesknärvile kahjustavat survet või süvendada olemasolevat närvikahjustust, eriti kui tööd tehakse külmas keskkonnas.

    Kuid teaduslikud tõendid on vastuolulised ja need tegurid ei ole karpaalkanali sündroomi otsesed põhjused.

    Mitmed uuringud on uurinud, kas arvutikasutuse ja karpaalkanali sündroomi vahel on seos. Mõned tõendid viitavad sellele, et probleemiks võib olla hiire, mitte klaviatuuri kasutamine. Siiski ei ole olnud piisavalt kvaliteetseid ja järjepidevaid tõendeid, mis toetaksid ulatuslikku arvutikasutust kui karpaalkanali sündroomi riskitegurit, kuigi see võib põhjustada teist tüüpi kätevalu.

ennetamine

Puuduvad tõestatud strateegiad karpaalkanali sündroomi vältimiseks, kuid võite kasutada neid meetodeid käte ja randmete stressi vähendamiseks:

  • Reduzieren Sie Ihre Kraft und lockern Sie Ihren Griff. Wenn Ihre Arbeit beispielsweise eine Registrierkasse oder eine Tastatur umfasst, schlagen Sie die Tasten sanft an. Verwenden Sie für längeres Schreiben mit der Hand einen großen Stift mit einem übergroßen Adapter mit weichem Griff und frei fließender Tinte.
  • Machen Sie häufig kurze Pausen. Dehnen und beugen Sie Hände und Handgelenke regelmäßig sanft. Alternative Aufgaben, wenn möglich. Dies ist besonders wichtig, wenn Sie Geräte verwenden, die vibrieren oder bei denen Sie viel Kraft aufwenden müssen. Schon wenige Minuten pro Stunde können einen Unterschied machen.
  • Achte auf dein Formular. Vermeiden Sie es, Ihr Handgelenk ganz nach oben oder unten zu beugen. Eine entspannte Mittelposition ist am besten. Halten Sie Ihre Tastatur auf Ellbogenhöhe oder etwas tiefer.
  • Verbessern Sie Ihre Körperhaltung. Eine falsche Haltung rollt die Schultern nach vorne, verkürzt die Nacken- und Schultermuskulatur und komprimiert die Nerven im Nacken. Dies kann die Handgelenke, Finger und Hände betreffen und Nackenschmerzen verursachen.
  • Ändern Sie Ihre Computermaus. Stellen Sie sicher, dass Ihre Computermaus bequem sitzt und Ihr Handgelenk nicht belastet.
  • Halten Sie Ihre Hände warm. Es ist wahrscheinlicher, dass Sie Handschmerzen und Steifheit entwickeln, wenn Sie in einer kalten Umgebung arbeiten. Wenn Sie die Temperatur bei der Arbeit nicht kontrollieren können, ziehen Sie fingerlose Handschuhe an, die Hände und Handgelenke warm halten.

Karpaalkanali sündroomi ravi

Allikad:

  1. Merkblatt zum Karpaltunnelsyndrom Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Cargiver-Education/Fact-Sheets/Carpal-Tunnel-Syndrome-Fact-Sheet. Abgerufen am 25. Oktober 2021.
  2. Karpaltunnelsyndrom. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/carpal-tunnel-syndrome. Abgerufen am 25. Oktober 2021.
  3. Kothari MJ. Klinische Manifestationen und Diagnose des Karpaltunnelsyndroms. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  4. Kothari MJ. Karpaltunnelsyndrom: Ätiologie und Epidemiologie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  5. Chien HS, et al. Aromatasehemmer und das Risiko von Arthritis und Karpaltunnelsyndrom bei taiwanesischen Frauen mit Brustkrebs: Eine landesweite Schadensdatenanalyse. Zeitschrift für klinische Medizin. 2020; doi:10.3390/jcm9020566.
  6. Yung M. et al. Modellierung der Wirkung des 2018 überarbeiteten ACGIH Hand Activity Threshold Limit Value (TLV) bei der Verringerung des Risikos für das Karpaltunnelsyndrom. Zeitschrift für Arbeits- und Umwelthygiene. 2019; doi:10.1080/15459624.2019.1640366.
  7. Amadio PC (Gutachten). Mayo-Klinik. 15. November 2021.
  8. Kothari MJ. Karpaltunnelsyndrom: Behandlung und Prognose. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  9. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. Management des Karpaltunnelsyndroms Evidence-Based Clinical Practice Guideline. https://aaos.org/quality/quality-programs/upper-extremity-programs/carpal-tunnel-syndrome/. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  10. Hunter AA, et al. Operation des Karpaltunnelsyndroms. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  11. Fragen Sie MayoExpert. Karpaltunnelsyndrom. Mayo-Klinik; 2018.
  12. Jensen NA. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 17. September 2021.
  13. Coenen P. et al. Assoziationen von Bildschirmarbeit mit Nacken- und oberen Extremitätensymptomen: Eine systematische Überprüfung mit Metaanalyse. Arbeits- und Umweltmedizin. 2019; doi:10.1136/oemed-2018-105553.