Karpaltunnelsyndrom

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

Karpaltunnelsyndrom

översikt

Karpaltunnelsyndrom orsakas av tryck på medianusnerven. Karpaltunneln är en smal passage omgiven av ben och ligament i handflatan. När medianusnerven blir komprimerad kan symtomen inkludera domningar, stickningar och svaghet i handen och armen.

Handledsanatomi, hälsoproblem och potentiellt repetitiva handrörelser kan bidra till karpaltunnelsyndrom.

Rätt behandling lindrar vanligtvis stickningar och domningar och återställer funktionen till handleden och handen.

Symtom

Symtom på karpaltunnelsyndrom börjar vanligtvis gradvis och inkluderar:

  • Stickningar eller domningar.Du kan märka stickningar och domningar i fingrarna eller handen. Tummen och pekfingret, lång- eller ringfingret påverkas vanligtvis, men inte lillfingret. Du kan känna en känsla som en elektrisk stöt i dessa fingrar.

    Känslan kan gå från handleden till armen. Dessa symtom uppstår ofta när du håller i en ratt, telefon eller tidning, eller kan väcka dig ur sömnen.

    Många människor "skakar" sina händer för att försöka lindra sina symtom. Domningar kan bli konstant med tiden.

  • Die Schwäche. Sie können eine Schwäche in der Hand verspüren und Gegenstände fallen lassen. Dies kann an der Taubheit in der Hand oder an der Schwäche der Kneifmuskeln des Daumens liegen, die auch vom Nervus medianus gesteuert werden.

När ska man gå till doktorn?

Kontakta din läkare om du har tecken och symtom på karpaltunnelsyndrom som stör dina normala aktiviteter och sömnmönster. Utan behandling kan permanenta nerv- och muskelskador uppstå.

Orsaker

Karpaltunnelsyndrom orsakas av tryck på medianusnerven.

Medianusnerven går från underarmen genom en passage i handleden (karpaltunneln) till handen. Det ger handflatan känsla av tummen och fingrarna, förutom lillfingret. Det ger också nervsignaler för att flytta musklerna runt tumbasen (motorisk funktion).

Allt som komprimerar eller irriterar medianusnerven i karpaltunnelns utrymme kan leda till karpaltunnelsyndrom. En handledsfraktur kan göra karpaltunneln smalare och irritera nerven, liksom svullnad och inflammation orsakad av reumatoid artrit.

Ofta finns det ingen enskild orsak till karpaltunnelsyndrom. Det kan vara så att en kombination av riskfaktorer bidrar till utvecklingen av sjukdomen.

Riskfaktorer

Ett antal faktorer har kopplats till karpaltunnelsyndrom. Även om de kanske inte direkt orsakar karpaltunnelsyndrom, kan de öka risken för irritation eller skada på medianusnerven. Dessa inkluderar:

  • Anatomiska faktorer.En handledsfraktur eller dislokation, eller artrit som deformerar de små benen i handleden, kan förändra utrymmet i karpaltunneln och sätta press på medianusnerven.

    Personer med mindre karpaltunnel kan vara mer benägna att ha karpaltunnelsyndrom.

  • Sex.Karpaltunnelsyndrom är generellt vanligare hos kvinnor. Detta kan bero på att karpaltunnelområdet är relativt mindre hos kvinnor än hos män.

    Kvinnor med karpaltunnelsyndrom kan också ha mindre karpaltunnlar än kvinnor som inte har tillståndet.

  • Nervenschädigende Zustände. Einige chronische Krankheiten wie Diabetes erhöhen das Risiko von Nervenschäden, einschließlich einer Schädigung des N. medianus.
  • Entzündliche Zustände. Rheumatoide Arthritis und andere Erkrankungen, die eine entzündliche Komponente haben, können die Auskleidung um die Sehnen im Handgelenk beeinträchtigen und Druck auf den Nervus medianus ausüben.
  • Medikamente. Einige Studien haben einen Zusammenhang zwischen dem Karpaltunnelsyndrom und der Anwendung von Anastrozol (Arimidex), einem Medikament zur Behandlung von Brustkrebs, gezeigt.
  • Fettleibigkeit. Fettleibigkeit ist ein Risikofaktor für das Karpaltunnelsyndrom.
  • Veränderungen der Körperflüssigkeit. Flüssigkeitsretention kann den Druck im Karpaltunnel erhöhen und den Nervus medianus reizen. Dies ist während der Schwangerschaft und der Menopause üblich. Das Karpaltunnelsyndrom im Zusammenhang mit einer Schwangerschaft bessert sich im Allgemeinen nach der Schwangerschaft von selbst.
  • Andere Erkrankungen. Bestimmte Erkrankungen wie Wechseljahre, Schilddrüsenerkrankungen, Nierenversagen und Lymphödeme können die Wahrscheinlichkeit eines Karpaltunnelsyndroms erhöhen.
  • Arbetsplatsfaktorer.Arbete med vibrerande verktyg eller på ett löpande band som kräver långvarig eller upprepad böjning av handleden kan lägga ett skadligt tryck på medianusnerven eller förvärra befintlig nervskada, särskilt om arbetet utförs i en kall miljö.

    Vetenskapliga bevis är dock motstridiga och dessa faktorer har inte visat sig vara direkta orsaker till karpaltunnelsyndrom.

    Flera studier har undersökt om det finns ett samband mellan datoranvändning och karpaltunnelsyndrom. Vissa bevis tyder på att användningen av musen, snarare än att använda ett tangentbord, kan vara problemet. Det har dock inte funnits tillräckligt med högkvalitativa och konsekventa bevis för att stödja omfattande datoranvändning som en riskfaktor för karpaltunnelsyndrom, även om det kan orsaka en annan form av handsmärta.

förebyggande

Det finns inga beprövade strategier för att förhindra karpaltunnelsyndrom, men du kan använda dessa metoder för att minimera stress på dina händer och handleder:

  • Reduzieren Sie Ihre Kraft und lockern Sie Ihren Griff. Wenn Ihre Arbeit beispielsweise eine Registrierkasse oder eine Tastatur umfasst, schlagen Sie die Tasten sanft an. Verwenden Sie für längeres Schreiben mit der Hand einen großen Stift mit einem übergroßen Adapter mit weichem Griff und frei fließender Tinte.
  • Machen Sie häufig kurze Pausen. Dehnen und beugen Sie Hände und Handgelenke regelmäßig sanft. Alternative Aufgaben, wenn möglich. Dies ist besonders wichtig, wenn Sie Geräte verwenden, die vibrieren oder bei denen Sie viel Kraft aufwenden müssen. Schon wenige Minuten pro Stunde können einen Unterschied machen.
  • Achte auf dein Formular. Vermeiden Sie es, Ihr Handgelenk ganz nach oben oder unten zu beugen. Eine entspannte Mittelposition ist am besten. Halten Sie Ihre Tastatur auf Ellbogenhöhe oder etwas tiefer.
  • Verbessern Sie Ihre Körperhaltung. Eine falsche Haltung rollt die Schultern nach vorne, verkürzt die Nacken- und Schultermuskulatur und komprimiert die Nerven im Nacken. Dies kann die Handgelenke, Finger und Hände betreffen und Nackenschmerzen verursachen.
  • Ändern Sie Ihre Computermaus. Stellen Sie sicher, dass Ihre Computermaus bequem sitzt und Ihr Handgelenk nicht belastet.
  • Halten Sie Ihre Hände warm. Es ist wahrscheinlicher, dass Sie Handschmerzen und Steifheit entwickeln, wenn Sie in einer kalten Umgebung arbeiten. Wenn Sie die Temperatur bei der Arbeit nicht kontrollieren können, ziehen Sie fingerlose Handschuhe an, die Hände und Handgelenke warm halten.

Behandling av karpaltunnelsyndrom

Källor:

  1. Merkblatt zum Karpaltunnelsyndrom Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Cargiver-Education/Fact-Sheets/Carpal-Tunnel-Syndrome-Fact-Sheet. Abgerufen am 25. Oktober 2021.
  2. Karpaltunnelsyndrom. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/carpal-tunnel-syndrome. Abgerufen am 25. Oktober 2021.
  3. Kothari MJ. Klinische Manifestationen und Diagnose des Karpaltunnelsyndroms. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  4. Kothari MJ. Karpaltunnelsyndrom: Ätiologie und Epidemiologie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  5. Chien HS, et al. Aromatasehemmer und das Risiko von Arthritis und Karpaltunnelsyndrom bei taiwanesischen Frauen mit Brustkrebs: Eine landesweite Schadensdatenanalyse. Zeitschrift für klinische Medizin. 2020; doi:10.3390/jcm9020566.
  6. Yung M. et al. Modellierung der Wirkung des 2018 überarbeiteten ACGIH Hand Activity Threshold Limit Value (TLV) bei der Verringerung des Risikos für das Karpaltunnelsyndrom. Zeitschrift für Arbeits- und Umwelthygiene. 2019; doi:10.1080/15459624.2019.1640366.
  7. Amadio PC (Gutachten). Mayo-Klinik. 15. November 2021.
  8. Kothari MJ. Karpaltunnelsyndrom: Behandlung und Prognose. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  9. Amerikanische Akademie der orthopädischen Chirurgen. Management des Karpaltunnelsyndroms Evidence-Based Clinical Practice Guideline. https://aaos.org/quality/quality-programs/upper-extremity-programs/carpal-tunnel-syndrome/. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  10. Hunter AA, et al. Operation des Karpaltunnelsyndroms. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 26. Oktober 2021.
  11. Fragen Sie MayoExpert. Karpaltunnelsyndrom. Mayo-Klinik; 2018.
  12. Jensen NA. Allscripts EPSi. Mayo-Klinik. 17. September 2021.
  13. Coenen P. et al. Assoziationen von Bildschirmarbeit mit Nacken- und oberen Extremitätensymptomen: Eine systematische Überprüfung mit Metaanalyse. Arbeits- und Umweltmedizin. 2019; doi:10.1136/oemed-2018-105553.