Käktumörer och cystor

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Käktumörer och cystor

översikt

Käktumörer och cystor är relativt sällsynta utväxter eller lesioner som utvecklas i käkbenet eller mjuka vävnader i munnen och ansiktet. Käktumörer och cystor, ibland kallade odontogena eller nonodontogena beroende på deras ursprung, kan variera kraftigt i storlek och svårighetsgrad. Dessa utväxter är vanligtvis icke-cancerösa (godartade), men kan vara aggressiva och expandera, förskjuta eller förstöra omgivande ben, vävnad och tänder.

Behandlingsalternativ för käktumörer och cystor varierar beroende på vilken typ av tillväxt eller lesion du har, tillväxtstadiet och dina symtom. Oral- och käkkirurger (mun- och käkkirurger) kan vanligtvis behandla din käktumör eller cysta med kirurgi eller, i vissa fall, med medicinsk terapi eller en kombination av kirurgi och medicinsk terapi.

Symtom

En tumör är en onormal tillväxt eller massa av vävnad. En cysta är en lesion som innehåller flytande eller halvfast material. Exempel på käktumörer och cystor inkluderar:

  • Ameloblastom. Dieser seltene, normalerweise gutartige (gutartige) Tumor beginnt in den Zellen, die den schützenden Zahnschmelz bilden. Es entwickelt sich am häufigsten im Kiefer in der Nähe der Backenzähne. Der häufigste Typ ist aggressiv, bildet große Tumore und wächst in den Kieferknochen hinein. Obwohl dieser Tumor nach der Behandlung erneut auftreten kann, verringert eine aggressive chirurgische Behandlung in der Regel die Wahrscheinlichkeit eines erneuten Auftretens.
  • Zentrales Riesenzellgranulom. Zentrale Riesenzellgranulome sind gutartige Läsionen, die aus Knochenzellen wachsen. Sie treten am häufigsten im vorderen Teil des Unterkiefers auf. Eine Art dieser Tumore kann schnell wachsen, Schmerzen verursachen und Knochen zerstören und neigt dazu, nach einer chirurgischen Behandlung wieder aufzutreten. Der andere Typ ist weniger aggressiv und hat möglicherweise keine Symptome. Selten kann ein Tumor von selbst schrumpfen oder sich auflösen, aber typischerweise erfordern diese Tumoren eine chirurgische Behandlung.
  • Zahnzyste. Diese Zyste entsteht aus Gewebe, das einen Zahn umgibt, bevor er in den Mund ausbricht. Dies ist die häufigste Form von Zysten, die den Kiefer betreffen. Meistens treten diese Zysten um Weisheitszähne auf, die nicht vollständig durchgebrochen sind, aber sie können auch andere Zähne betreffen.
  • Odontogene Keratozyste. Diese Zyste wird wegen ihrer tumorähnlichen Rezidivneigung nach chirurgischer Behandlung auch als keratozystischer odontogener Tumor bezeichnet. Obwohl diese Zyste normalerweise langsam wächst, kann sie Kiefer und Zähne dennoch zerstören, wenn sie über einen langen Zeitraum unbehandelt bleibt. Am häufigsten entwickelt sich die Zyste im Unterkiefer in der Nähe der dritten Backenzähne. Diese Zysten können auch bei Menschen mit einer Erbkrankheit namens Nävoid-Basalzellkarzinom-Syndrom gefunden werden.
  • Odontogenes Myxom. Dies ist ein seltener, langsam wachsender, gutartiger Tumor, der am häufigsten im Unterkiefer auftritt. Der Tumor kann groß sein und aggressiv in den Kiefer und das umgebende Gewebe eindringen und Zähne verdrängen. Es ist bekannt, dass odontogene Myxome nach einer chirurgischen Behandlung wieder auftreten; Die Wahrscheinlichkeit eines Tumorrezidivs wird jedoch typischerweise durch aggressivere Formen der chirurgischen Behandlung verringert.
  • Odontom. Dieser gutartige Tumor ist der häufigste odontogene Tumor. Odontome haben oft keine Symptome, können aber die Zahnentwicklung oder den Zahndurchbruch beeinträchtigen. Odontome bestehen aus Zahngewebe, das um einen Zahn im Kiefer wächst. Sie können einem seltsam geformten Zahn ähneln oder ein kleiner oder großer verkalkter Tumor sein. Diese Tumoren können Teil einiger genetischer Syndrome sein.
  • Andere Arten von Zysten und Tumoren. Dazu gehören adenomatoider odontogener Tumor, kalzifizierender epithelialer odontogener Tumor, glanduläre odontogene Zyste, squamöser odontogener Tumor, kalzifizierende odontogene Zyste, Zementoblastom, aneurysmatische Knochenzyste, ossifizierendes Fibrom, Osteoblastom. zentrales odontogenes Fibrom und andere.

När ska man gå till doktorn?

Om du är orolig för att du kan ha symtom på en käktumör eller cysta, tala med din husläkare eller tandläkare.

Ofta har käkcystor och tumörer inga symtom och upptäcks vanligtvis under rutinröntgen som utförs av andra skäl. Om du får diagnosen eller misstänks ha en käktumör eller cysta kan din läkare hänvisa dig till en specialist för diagnos och behandling.

Orsaker

Odontogena käktumörer och cystor uppstår från celler och vävnader som är involverade i normal tandutveckling. Andra tumörer som påverkar käken kan vara icke-odontogena, vilket innebär att de kan utvecklas från andra vävnader i käken som inte är relaterade till tänderna, såsom: B. ben- eller mjukdelsceller. I allmänhet är orsaken till käktumörer och cystor inte känd; Vissa är dock associerade med genförändringar (mutationer) eller genetiska syndrom.

Personer med nevus basalcellscancersyndrom, även kallat Gorlin-Goltz syndrom, saknar en gen som dämpar tumörer. Den genetiska mutationen som orsakar syndromet är ärvd. Detta syndrom leder till utvecklingen av flera odontogena keratocyster i käken, flera hudcancer i basalceller och andra egenskaper.

Behandling av käktumörer och cystor

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