krupp
krupp
oversikt
Normalt luftveier

Normalt luftveier
Dette viser den normale anatomien til et barns luftveier.
krupp

krupp
Når de øvre luftveiene er infisert med viruset som forårsaker krupp, svulmer vevet rundt stemmeboksen (strupehodet) og luftrøret (luftrøret). Når en hoste tvinger luft gjennom denne innsnevrede passasjen, kan det høres ut som barken til en sel.
Croup refererer til en øvre luftveisinfeksjon som hindrer pusten og forårsaker en karakteristisk bjeffende hoste.
Hosten og andre tegn og symptomer på krupp er et resultat av hevelse rundt stemmeboksen (strupehodet), luftrøret (luftrøret) og bronkiene (bronkiene). Når en hoste tvinger luft gjennom denne innsnevrede passasjen, produserer de hovne stemmebåndene en lyd som ligner på en sel som bjeffer. En høy plystrelyd (stridor) oppstår ofte ved inhalering.
Kryp oppstår vanligvis hos yngre barn. Croup er vanligvis ikke alvorlig og de fleste barn kan behandles hjemme.
Symptomer
Kryss starter ofte som en typisk forkjølelse. Hvis det er nok betennelse og hoste, vil et barn utvikle:
- Lauter bellender Husten, der durch Weinen und Husten weiter verschlimmert wird, sowie Angst und Unruhe, wodurch ein Zyklus sich verschlechternder Anzeichen und Symptome entsteht
- Fieber
- Heisere Stimme
- Atmung, die laut oder angestrengt sein kann
Symptomer på krupp er vanligvis verre om natten og varer vanligvis tre til fem dager.
Når skal man gå til legen?
Hvis barnets symptomer er alvorlige, forverres eller varer lenger enn tre til fem dager, eller ikke reagerer på hjemmebehandling, kontakt barnets lege.
Søk øyeblikkelig legehjelp hvis barnet ditt:
- Macht laute, schrille Atemgeräusche sowohl beim Einatmen als auch beim Ausatmen
- Macht hohe Atemgeräusche, wenn es nicht weint oder aufgeregt ist
- Beginnt zu sabbern oder hat Schluckbeschwerden
- Wirkt ängstlich und aufgeregt oder müde und lustlos
- Atmet schneller als gewöhnlich
- Atembeschwerden
- Entwickelt blaue oder gräuliche Haut um Nase, Mund oder Fingernägel (Zyanose)
Årsaker
Kryss er vanligvis forårsaket av en virusinfeksjon, oftest et parainfluensavirus.
Barnet ditt kan bli infisert med et virus ved å inhalere infiserte luftveisdråper som hostes eller nyses opp i luften. Viruspartikler i disse dråpene kan også overleve på leker og andre overflater. Hvis barnet ditt berører en forurenset overflate og deretter berører øynene, nesen eller munnen, kan infeksjon følge.
Risikofaktorer
Barn mellom 6 måneder og 3 år har størst risiko for å utvikle krupp. Fordi barn har små luftveier, er de mest utsatt for flere kruppsymptomer.
Komplikasjoner
De fleste tilfeller av krupp er milde. Hos en liten prosentandel av barna blir luftveiene så hovne at de forstyrrer pusten. Sjelden kan en sekundær bakteriell infeksjon i luftrøret oppstå, forårsaker pustevansker og krever akutt medisinsk behandling.
Bare et lite antall barn sett på legevakten for krupp krever sykehusinnleggelse.
forebygging
For å forhindre krupp, ta de samme trinnene du bruker for å forhindre forkjølelse og influensa.
- Häufiges Händewaschen ist das Wichtigste.
- Halten Sie Ihr Kind von erkrankten Personen fern.
- Ermutigen Sie Ihr Kind, in seine Armbeuge zu husten oder zu niesen.
For å avverge mer alvorlige infeksjoner, hold barnets vaksinasjoner oppdatert. Vaksinene mot difteri og Haemophilus influensa type b (Hib) gir beskyttelse mot noen av de sjeldneste – men farligste – øvre luftveisinfeksjoner. Det finnes fortsatt ingen vaksine som beskytter mot parainfluensavirus.
Kilder:
- Fragen Sie MayoExpert. Kruppe (Kind). Rochester, Minnesota: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
- Björnson CL, et al. Kruppe bei Kindern. Zeitschrift der Kanadischen Ärztevereinigung. 2013;185:1317.
- Johnson DW. Kruppe. BMJ Klinischer Nachweis. 2014;2014:0321. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4178284/. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Krupp (Laryngotracheobronchitis). Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/pediatrics/respiratory-disorders-in-young-children/croup. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Gates A, et al. Glukokortikoide für Krupp bei Kindern. Cochrane-Datenbank systematischer Reviews. https://www.cochranelibrary.com. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Über humane Parainfluenzaviren (HPIVs). Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. https://www.cdc.gov/parainfluenza/about/index.html. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Kimberlin DW, et al. Parainfluenza-Virusinfektionen. In: Rotes Buch Online. 31. Aufl. Elk Grove Village, Illinois: American Academy of Pediatrics; 2018. https://redbook.solutions.aap.org. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Petrocheilou A, et al. Virale Kruppe: Diagnose und ein Behandlungsalgorithmus. Pädiatrische Pneumologie. 2014;49:421.
- Ali S, et al. Präklinische Dexamethason-Verabreichung bei Kindern mit Krupp: Eine Überprüfung der Krankenakte. Notfallmedizin. 2018;10:141.
- Ortiz-Alvarez O, et al. Akute Behandlung der Kruppe in der Notaufnahme. Pädiatrie und Kindergesundheit. 2017;22:166.
- Smith DK, et al. Kruppe: Diagnose und Behandlung. Amerikanischer Hausarzt. 2018;97:575.
- Bagwell T. et al. Management von Krupp in der Notaufnahme: Die Rolle von vernebeltem Epinephrin in mehreren Dosen. Pädiatrische Notfallversorgung. Im Druck. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Seien Sie vorsichtig, wenn Sie Kindern Husten- und Erkältungsprodukte geben. US Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/drugs/resourcesforyou/specialfeatures/ucm263948.htm. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Diphtherie und der Impfstoff (Schuss), um es zu verhindern. Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. https://www.cdc.gov/diphtheria/materials.html. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Schützen Sie Ihr Kind vor der Hib-Krankheit. Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. https://www.cdc.gov/features/hibdisease/. Abgerufen am 7. Januar 2019.
- Baughn JM (Expertenmeinung). Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, 23. Januar 2019.
- Bakterielle Tracheitis. Merck Manual Professional-Version. https://www.merckmanuals.com/professional/pediatrics/respiratory-disorders-in-young-children/bacterial-tracheitis. Abgerufen am 23. Januar 2019.