мигрена

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

мигрена

преглед

Мигрената е главоболие, което може да причини силна пулсираща болка или пулсиращо усещане, обикновено от едната страна на главата. Често е придружено от гадене, повръщане и изключителна чувствителност към светлина и звук. Пристъпите на мигрена могат да продължат часове до дни, а болката може да бъде толкова силна, че да пречи на ежедневните ви дейности.

Някои хора изпитват предупредителен симптом, известен като аура, преди или с главоболието. Аурата може да включва зрителни смущения като проблясъци на светлина или слепи петна или други смущения като изтръпване от едната страна на лицето или в ръката или крака и затруднен говор.

Лекарството може да помогне за предотвратяване на някои мигрени и да ги направи по-малко болезнени. Правилните лекарства, съчетани с лекарства за самопомощ и промени в начина на живот, могат да помогнат.

Симптоми

Мигрената, която засяга деца и юноши, както и възрастни, може да премине през четири етапа: продром, аура, атака и постдром. Не всеки, който има мигрена, преминава през всички етапи.

Продром

Ден или два преди мигрена може да забележите фини промени, които предупреждават за предстояща мигрена, включително:

  • Verstopfung
  • Stimmungsschwankungen, von Depression bis Euphorie
  • Heißhunger
  • Nackensteifheit
  • Erhöhtes Wasserlassen
  • Flüssigkeitsretention
  • Häufiges Gähnen

аура

При някои хора аурата може да се появи преди или по време на мигрена. Аурите са обратими симптоми на нервната система. Те обикновено са визуални, но могат да включват и други нарушения. Всеки симптом обикновено започва постепенно, развива се в продължение на няколко минути и може да продължи до 60 минути.

Примери за мигренозни аури включват:

  • Visuelle Phänomene, wie das Sehen verschiedener Formen, heller Flecken oder Lichtblitze
  • Sehkraftverlust
  • Kribbeln in einem Arm oder Bein
  • Schwäche oder Taubheit im Gesicht oder auf einer Seite des Körpers
  • Schwierigkeiten beim Sprechen

атака

Мигрената обикновено продължава от 4 до 72 часа, ако не се лекува. Честотата на възникване на мигрена варира от човек на човек. Мигрената може да се появи рядко или да се появи няколко пъти месечно.

По време на мигрена може да имате:

  • Schmerzen normalerweise auf einer Seite Ihres Kopfes, aber oft auf beiden Seiten
  • Schmerz, der pocht oder pulsiert
  • Empfindlichkeit gegenüber Licht, Geräuschen und manchmal Geruch und Berührung
  • Übelkeit und Erbrechen

Постдроум

След мигренозен пристъп може да се чувствате изтощени, объркани и изтощени до един ден. Някои хора съобщават, че се чувстват въодушевени. Внезапните движения на главата могат за кратко да доведат до връщане на болката.

Кога да отида на лекар?

Мигрената често не се диагностицира и не се лекува. Ако редовно изпитвате признаци и симптоми на мигрена, документирайте пристъпите си и как сте ги лекували. След това си уговорете среща с Вашия лекар, за да обсъдите главоболието си.

Дори ако имате анамнеза за главоболие, посетете вашия лекар, ако моделът се промени или главоболието ви внезапно се почувства различно.

Посетете Вашия лекар или незабавно отидете в спешното отделениеако имате някой от следните признаци и симптоми, които биха могли да показват по-сериозен медицински проблем:

  • Ein abrupter, starker Kopfschmerz wie ein Donnerschlag
  • Kopfschmerzen mit Fieber, steifer Nacken, Verwirrtheit, Krampfanfälle, Doppeltsehen, Taubheitsgefühl oder Schwäche in irgendeinem Körperteil, was ein Anzeichen für einen Schlaganfall sein könnte
  • Kopfschmerzen nach einer Kopfverletzung
  • Ein chronischer Kopfschmerz, der nach Husten, Anstrengung, Anstrengung oder einer plötzlichen Bewegung schlimmer wird
  • Neuer Kopfschmerz nach dem 50

причини

Въпреки че причините за мигрена не са напълно изяснени, генетиката и факторите на околната среда изглежда играят роля.

Може да са включени промени в мозъчния ствол и неговите взаимодействия с тригеминалния нерв, важен път на болката. Същото важи и за дисбалансите в мозъчните химикали – включително серотонин, който помага за регулиране на болката във вашата нервна система.

Изследователите изучават ролята на серотонина при мигрена. Други невротрансмитери играят роля в мигренозната болка, включително калцитонин ген-свързан пептид (CGRP).

Отключва мигрена

Има редица отключващи фактори за мигрена, включително:

  • Хормонални промени при жените.Колебанията в нивата на естроген, като преди или по време на менструация, бременност и менопауза, изглежда предизвикват главоболие при много жени.

    Хормоналните лекарства като оралните контрацептиви също могат да влошат мигрената. Някои жени обаче откриват, че мигрената им се появява по-рядко, когато приемат тези лекарства.

  • Getränke. Dazu gehören Alkohol, insbesondere Wein, und zu viel Koffein, wie etwa Kaffee.
  • Betonen. Stress bei der Arbeit oder zu Hause kann Migräne verursachen.
  • Sinnesreize. Helle oder blinkende Lichter können Migräne auslösen, ebenso wie laute Geräusche. Starke Gerüche – wie Parfüm, Farbverdünner, Passivrauch und andere – lösen bei manchen Menschen Migräne aus.
  • Schlaf ändert sich. Schlafmangel oder zu viel Schlaf können bei manchen Menschen Migräne auslösen.
  • Physische Faktoren. Intensive körperliche Anstrengung, einschließlich sexueller Aktivität, kann Migräne hervorrufen.
  • Wetterwechsel. Eine Änderung des Wetters oder des barometrischen Drucks kann eine Migräne auslösen.
  • Medikamente. Orale Kontrazeptiva und Vasodilatatoren wie Nitroglycerin können Migräne verschlimmern.
  • Lebensmittel. Gereifter Käse sowie salzige und verarbeitete Lebensmittel können Migräne auslösen. So könnten Mahlzeiten übersprungen werden.
  • Lebensmittelzusatzstoffe. Dazu gehören der Süßstoff Aspartam und das Konservierungsmittel Mononatriumglutamat (MSG), das in vielen Lebensmitteln enthalten ist.

Рискови фактори

Няколко фактора ви правят по-податливи на мигрена, включително:

  • Familiengeschichte. Wenn Sie ein Familienmitglied mit Migräne haben, dann haben Sie gute Chancen, es auch zu entwickeln.
  • Das Alter. Migräne kann in jedem Alter beginnen, obwohl die erste oft in der Pubertät auftritt. Migräne erreicht in der Regel in den 30er Jahren ihren Höhepunkt und wird in den folgenden Jahrzehnten allmählich weniger schwerwiegend und seltener.
  • Sex. Frauen haben dreimal häufiger Migräne als Männer.
  • Hormonelle Veränderungen. Bei Frauen mit Migräne können Kopfschmerzen kurz vor oder kurz nach Einsetzen der Menstruation auftreten. Sie können sich auch während der Schwangerschaft oder der Menopause ändern. Migräne verbessert sich im Allgemeinen nach der Menopause.

Усложнения

Твърде честото приемане на болкоуспокояващи може да причини тежко главоболие при прекомерна употреба на лекарства. Рискът изглежда е най-висок при комбинации от аспирин, парацетамол и кофеин. Прекомерно главоболие може да възникне и ако приемате аспирин или ибупрофен (Advil, Motrin IB, други) за повече от 14 дни в месеца или триптани, суматриптан (Imitrex, Tosymra) или ризатриптан (Maxalt, Maxalt-MLT) за повече от девет дни в месеца.

Главоболие от прекомерна употреба на лекарства възниква, когато лекарствата спрат да облекчават болката и започнат да причиняват главоболие. След това използват още болкоуспокояващи, което продължава цикъла.

Грижа за мигрена

източници:

  1. Cutrer FM, et al. Pathophysiologie, klinische Manifestationen und Diagnose von Migräne bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Zugriff am 31. Januar 2021.
  2. Informationsseite Migräne. Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/All-Disorders/Migraine-Information-Page. Zugriff am 31. Januar 2021.
  3. Kopfschmerzen: Hoffnung durch Forschung. Nationales Institut für neurologische Erkrankungen und Schlaganfälle. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Cargiver-Education/Hope-Through-Research/Headache-Hope-Through-Research. Abgerufen am 6. Februar 2021.
  4. Smith JH, et al. Akutbehandlung von Migräne bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Zugriff am 31. Januar 2021.
  5. Simon RP, et al. Kopf- und Gesichtsschmerzen. In: Klinische Neurologie. 10. Aufl. McGraw-Hügel; 2018. https://accessmedicine.mhmedical.com. Abgerufen am 14. Februar 2021.
  6. HaH, et al. Migräne-Kopfschmerz-Prophylaxe. Amerikanischer Hausarzt. 2019;99:17.
  7. Kissoon NR (Gutachten). Mayo-Klinik. 16. März 2021.
  8. Smith JH, et al. Vorbeugende Behandlung von episodischer Migräne bei Erwachsenen. https://www.uptodate.com/contents/search. Zugriff am 31. Januar 2021.
  9. Kleinman K., et al. Neurologie. In: Harriet Lane Handbuch. 22. Aufl. Elsevier; 2021. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 7. Februar 2021.
  10. Taylor FR. ABC des Kopfschmerz-Trigger-Managements. Amerikanische Migräne-Stiftung. https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/abcs-of-headache-trigger-management/. Abgerufen am 6. Februar 2021.
  11. Fragen Sie MayoExpert. Migräne (Erwachsene) Zusatztherapie (Erwachsene). Mayo-Klinik; 2020.
  12. Integrative und ergänzende Migränebehandlungen. Amerikanische Migräne-Stiftung. https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/integrative-migraine-treatments/. Abgerufen am 14. Februar 2021.
  13. Riggin EA. Allscripts EPSi. Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 1. März 2021.
  14. FDA genehmigt neue Behandlung für Patienten mit Migräne. US Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-new-treatment-adults-migraine. Abgerufen am 20. April 2021.