MRSA-infeksjon

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am

MRSA-infeksjon

oversikt

Meticillin-resistent Staphylococcus aureus (MRSA)-infeksjon er forårsaket av en type staph som har blitt resistent mot mange av antibiotikaene som brukes til å behandle vanlige staph-infeksjoner.

De fleste MRSA-infeksjoner forekommer hos personer som har vært på sykehus eller andre helseinstitusjoner som sykehjem og dialysesentre. Når det oppstår i disse innstillingene, kalles det helserelatert MRSA (HA-MRSA). HA-MRSA-infeksjoner er vanligvis forbundet med invasive prosedyrer eller enheter som kirurgi, intravenøse rør eller kunstige ledd. HA-MRSA kan spre seg gjennom helsepersonell som berører personer med urene hender eller personer som berører urene overflater.

En annen type MRSA-infeksjon har dukket opp i det bredere samfunnet – hos friske mennesker. Denne formen, fellesskapsassosiert MRSA (CA-MRSA), begynner ofte som et smertefullt hudsår. Det overføres vanligvis gjennom hud-til-hud-kontakt. Sårbare befolkningsgrupper inkluderer grupper som brytere på videregående skoler, barnevernsarbeidere og mennesker som lever i overfylte forhold.

Symptomer

Stafylokokkinfeksjon

Zwei Staphylokokkeninfektionen: eine leichte und eine schwere

MRSA-infeksjoner starter som små røde kuler som raskt kan bli til dype, smertefulle abscesser.

Staph-hudinfeksjoner, inkludert MRSA, begynner vanligvis som hovne, smertefulle røde nupper som kan se ut som kviser eller edderkoppbitt. Det berørte området kan være:

  • Fühlt sich warm an
  • Voll mit Eiter oder anderem Ausfluss
  • Begleitet von Fieber

Disse røde kulene kan raskt bli til dype, smertefulle byller (abscesser) som krever kirurgisk drenering. Noen ganger forblir bakteriene begrenset til huden. Men de kan også grave seg dypt inn i kroppen, og forårsake potensielt livstruende infeksjoner i bein, ledd, operasjonssår, blodomløp, hjerteklaffer og lunger.

Når skal man gå til legen?

Se opp for mindre hudproblemer – kviser, insektbitt, kutt og skraper – spesielt hos barn. Hvis sår vises infisert eller er ledsaget av feber, se legen din.

Årsaker

Det finnes flere typer Staphylococcus aureus-bakterier, ofte referert til som "stafylokokker". Stafylokokker finnes vanligvis på huden eller i nesen til omtrent en tredjedel av befolkningen. Bakteriene er generelt ufarlige med mindre de kommer inn i kroppen gjennom et kutt eller annet sår, og selv da forårsaker de vanligvis bare mindre hudproblemer hos friske mennesker.

I følge Centers for Disease Control and Prevention bærer omtrent 5% av befolkningen kronisk den typen stafylokokker som kalles MRSA.

Antibiotikaresistens

MRSA er et resultat av flere tiår med ofte unødvendig bruk av antibiotika. Antibiotika har blitt foreskrevet i årevis for forkjølelse, influensa og andre virusinfeksjoner som ikke reagerer på disse medisinene. Selv når de brukes på riktig måte, bidrar antibiotika til fremveksten av medikamentresistente bakterier fordi de ikke ødelegger hver bakterie de retter seg mot. Bakterier lever på et evolusjonært spor, så bakterier som overlever behandling med ett antibiotikum lærer snart å motstå andre.

Risikofaktorer

Fordi MRSA-stammer forekommer i forskjellige omgivelser på sykehuset og i samfunnet generelt, er risikofaktorene for de to stammene forskjellige.

Risikofaktorer for HA-MRSA

  • Krankenhausaufenthalt. MRSA bleibt in Krankenhäusern ein Problem, wo es die am stärksten gefährdeten Personen angreifen kann – ältere Erwachsene und Menschen mit geschwächtem Immunsystem.
  • Mit einem invasiven medizinischen Gerät. Medizinische Schläuche – wie intravenöse Zugänge oder Blasenkatheter – können einen Weg für MRSA darstellen, um in Ihren Körper zu gelangen.
  • Aufenthalt in einer Langzeitpflegeeinrichtung. MRSA ist in Pflegeheimen weit verbreitet. Träger von MRSA haben die Fähigkeit, es zu verbreiten, auch wenn sie selbst nicht krank sind.

Risikofaktorer for CA-MRSA

  • Teilnahme an Kontaktsportarten. MRSA kann sich leicht durch Schnitte und Kratzer sowie Haut-zu-Haut-Kontakt ausbreiten.
  • Leben in überfüllten oder unhygienischen Bedingungen. MRSA-Ausbrüche sind in Militärausbildungslagern, Kindertagesstätten und Gefängnissen aufgetreten.
  • Männer haben Sex mit Männern. Männer, die Sex mit Männern haben, haben ein höheres Risiko, an MRSA-Infektionen zu erkranken.
  • HIV-Infektion haben. Menschen mit HIV haben ein höheres Risiko, eine MRSA-Infektion zu entwickeln.
  • Verwendung illegal injizierter Drogen. Menschen, die illegal injizierte Drogen konsumieren, haben ein höheres Risiko für MRSA-Infektionen.

Komplikasjoner

MRSA-infeksjoner kan motstå effekten av mange vanlige antibiotika, noe som gjør dem vanskeligere å behandle. Dette kan føre til at infeksjoner sprer seg og noen ganger blir livstruende.

MRSA-infeksjoner kan ha følgende effekter:

  • Blutkreislauf
  • Lunge
  • Herz
  • Knochen
  • Gelenke

forebygging

Forebygging av HA-MRSA

På sykehuset blir personer som er smittet eller kolonisert med MRSA ofte plassert i isolasjon for å hindre spredning av MRSA. Besøkende og medisinsk personell som tar seg av personer i isolasjon kan bli pålagt å bruke verneklær.

Du må også følge strenge håndhygieneprosedyrer. For eksempel kan helsepersonell bidra til å forebygge HA-MRSA ved å vaske hendene med såpe og vann eller bruke hånddesinfeksjon før og etter hver klinisk avtale.

Sykehusrom, overflater og utstyr og vasketøy må desinfiseres og rengjøres på en regelmessig basis.

Forebygging av CA-MRSA

  • Wasche deine Hände. Sorgfältiges Händewaschen bleibt Ihre beste Abwehr gegen Keime. Schrubben Sie die Hände mindestens 20 Sekunden lang kräftig. Tragen Sie eine kleine Flasche Händedesinfektionsmittel mit mindestens 60 % Alkohol für Zeiten, in denen Sie keinen Zugang zu Wasser und Seife haben.
  • Wunden bedeckt halten. Halten Sie Schnitte und Kratzer sauber und bedecken Sie sie mit sauberen, trockenen Verbänden, bis sie verheilt sind. Der Eiter von infizierten Wunden kann MRSA enthalten, und das Abdecken von Wunden kann helfen, die Ausbreitung der Bakterien zu verhindern.
  • Halten Sie persönliche Gegenstände persönlich. Vermeiden Sie es, persönliche Gegenstände wie Handtücher, Bettwäsche, Rasierer, Kleidung und Sportgeräte zu teilen. MRSA verbreitet sich sowohl auf infizierten Gegenständen als auch durch direkten Kontakt.
  • Duschen Sie nach sportlichen Spielen oder Übungen. Duschen Sie sofort nach jedem Spiel oder Training. Verwenden Sie Seife und Wasser. Teilen Sie keine Handtücher.
  • Bettwäsche desinfizieren. Wenn Sie einen Schnitt oder eine wunde Stelle haben, waschen Sie Handtücher und Bettwäsche in einer Waschmaschine, die auf die heißeste Wassereinstellung eingestellt ist (wenn möglich mit zugesetztem Bleichmittel), und trocknen Sie sie in einem heißen Trockner. Waschen Sie Sport- und Sportkleidung nach jedem Tragen.

Kilder:

  1. Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus (MRSA). Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. https://www.cdc.gov/mrsa/community/index.html. Abgerufen am 2. November 2020.
  2. Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus (MRSA) bei Erwachsenen: Epidemiologie. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 2. November 2020.
  3. Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus (MRSA) bei Erwachsenen: Behandlung. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 2. November 2020.
  4. Fragen Sie MayoExpert. Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus (MRSA). Mayo-Klinik; 2020.
  5. Methicillin-resistente Staphylococcus-Infektionen (MRSA und MRSE). Elsevier Point of Care. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 2. November 2020.
  6. Ferri FF. Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus (MRSA). In: Ferri’s Clinical Advisor 2021. Elsevier; 2021. https://www.clinicalkey.com. Abgerufen am 2. November 2020.
  7. Harris A. Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus (MRSA) bei Erwachsenen: Prävention und Kontrolle. https://www.uptodate.com/contents/search. Abgerufen am 2. November 2020.